Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Enig med han her?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-09, 22:46   #81
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Man har assistenter, førskolelærere, ped.ledere, styrere, barne og ungdoms arbeidere, miljøarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og sykepleiere.

I barnehagen? Det heter forresten barne- og ungdomsarbeidere.

Gammel 26-01-09, 22:59   #82
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Ja, beklager skriveleifen. Moren min jobber i en barnehage og de fikk nettopp sykepleier som ped.leder. De har også hjelpepleiere der og noen omsorgsarbeidere ja.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 23:00   #83
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, beklager skriveleifen. Moren min jobber i en barnehage og de fikk nettopp sykepleier som ped.leder. De har også hjelpepleiere der og noen omsorgsarbeidere ja.

Men da jobber hun jo ikke som sykepleier, men som ped.leder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 23:02   #84
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men da jobber hun jo ikke som sykepleier, men som ped.leder.

Ja, men hun er utdannet sykepleier

Gammel 26-01-09, 23:16   #85
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men hun er utdannet sykepleier

Det er allikevel ikke en "barnehageyrketittel".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 23:33   #86
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Nei, sant nok.

Gammel 26-01-09, 23:38   #87
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener at fra 18 mnd er det givende, men før det så ville nok mange hatt det bedre hjemme. Når jeg ser de små sitte der i snøen i barnehagen eller gå i flokk etter en ansatt som er ute, så ser det ikke alltid så veldig koselig ut. Det synes for mange til at du kan gi nok tid og omsorg til hver enkelt. Men jeg har jo hatt mine fra 1 år der selv. Jeg har det. Jeg er ikke bedre selv. Og som andre sier så finnes det verre ting å utsettes for. Men ideelt synes jeg ikke at det er. Men bedre enn i mange andre land.

Men nå med minstemor så jeg muligheten med gradert løsning og litt lengre hjemmetid. Hun vil være 16 mnd når hun starter. Hadde vi ikke trengt pengene hadde jeg nok vært hjemme noe lengre. Kjenner at jeg gruer meg noe enormt allerede. Heldigvis er hun nysgjerrig og vant med å ha barn rundt seg. De andre to var mer forsiktige av seg.

Begge de to eldste trives godt hjemme, og velger alltid å være hjemme foran barnehagen om de kan bestemme selv.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 00:39   #88
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg mener at fra 18 mnd er det givende, men før det så ville nok mange hatt det bedre hjemme. Når jeg ser de små sitte der i snøen i barnehagen eller gå i flokk etter en ansatt som er ute, så ser det ikke alltid så veldig koselig ut. Det synes for mange til at du kan gi nok tid og omsorg til hver enkelt.

Har ofte sett slike tilfeller, og det gjør vondt å se. Barn som har falt og slått seg, men må vente på hjelp osv. Selv om de har det mye moro også, så tror jeg småbarn under 2 år stort sett har det bedre med 1-1 kontakt med mor eller far (eller annen nær omsorgsperson) men det fordrer at man fyller behovet for å komme seg ut og oppleve noe annet enn det som skjer innenfor husets 4 vegger. Ellers er det en reell fare for at mor/far og barn blir smårare.

Vi går på turer, i åpen barnehage, storsenteret, på kafè eller bare en liten tur på butikken - også skal det jo soves. Jeg jobber deltid og er takknemlig kontantstøttemottaker, og vet at jeg er heldig som har denne muligheten.

Uansett - ang små barn i barnehage, det er klart det er forskjell på de små, noen takler det mye bedre enn andre. Men generelt: færre barn pr voksen og helst kortere dager.

Og JA til 6-timers arbeidsdag til alle småbarnsforeldre!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 16:39   #89
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Og JA til 6-timers arbeidsdag til alle småbarnsforeldre!

Inntil da jobber jeg 80% og lager meg kortere dager selv. Jeg jobber også 15 minutt fra barnehagen, noe som er veldig praktisk.

Gammel 27-01-09, 16:48   #90
Slettet bruker
Passiv

Standard

Angående om man gjør noe samfunnsnyttig når man går hjemme med barn.

Jeg synes jo at det er et poeng at det visstnok fødes for få barn i landet vårt til å betale pensjonene jeg skal ha når jeg blir gammel. Og jeg skal ha en stor pensjon, for mine håpefulle har pliktskyldig trådd sine år i barnehagen mens jeg har jobbet meg opp pensjonspoeng.

Fødes det for få barn så må man jo gjøre det mer attraktivt å få barn da. To års lønnet permisjon hadde vært et viktig argument for meg faktisk.
Men å gå hjemme basert på kontantstøtten er ikke noe for meg - med de utgiftene jeg trekker på så holder ikke den særlig langt.

Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 19:04   #91
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men å gå hjemme basert på kontantstøtten er ikke noe for meg - med de utgiftene jeg trekker på så holder ikke den særlig langt.

Nei det ville vært veldig vanskelig for oss også. Da måtte vi flyttet, solgt bilen, sagt opp en del forsikringer, og ikke minst lagt om forbruket til magrere levekår. Sikkert fullt mulig, men ikke aktuelt for oss. Vi lager oss heller en løsning med kortere dager i tillegg til at jeg forlenget permisjonen en del.

Gammel 27-01-09, 20:57   #92
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Jeg savner alternativer til barnehager. Hvorfor kan man kun velge barnehage eller dagmamma liksom? Hva med et lite hus med plass til få, mer babyvennlig sted. Hvorfor skal barnehagen være barnets mekka? Jeg skulle ønske det fantes flere, bedre og andre alternativer til barnepass mens foreldrene jobbet.

Gammel 27-01-09, 21:16   #93
Dronningen
Pauset

Standard

Jeg savner alternativer til barnehager. Hvorfor kan man kun velge barnehage eller dagmamma liksom? Hva med et lite hus med plass til få, mer babyvennlig sted. Hvorfor skal barnehagen være barnets mekka? Jeg skulle ønske det fantes flere, bedre og andre alternativer til barnepass mens foreldrene jobbet.

Helt enig. Tror folk ville vært villige til å betale for bedre løsninger.

Gammel 27-01-09, 21:34   #94
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Litt på siden, men: Skulle hente Mathias i barnehagen i går. De var ute og lekte, og alle utenom ham var i sandkassen. Mathias syklet alene, gikk av sykkelen og sto og så alvorlig på sykkelen mens den rant forbi ham. Lille knotten min så så ensom ut. Men jeg vet jeg er i overkant sentimental, og de liker vel å være alene litt, men jeg skulle nesten ønske det alltid kunne være en voksen ved hans side. Det hjelper ikke på at han har et skikkelig Triste Sam-uttrykk når han er alvorlig, med hengende bollekinn. Han er jo over 2 år og jeg tror han har godt av å være litt i barnehage (spes. nå når jeg er gravid og dårlig) men samtidg så vil jeg jo beskytte ham fra alt vondt, og jeg synes det er vanskelig å ikke vite om alt som skjer i livet hans. Men det er vel jeg som må lære meg å gi litt slipp.

Gammel 27-01-09, 21:45   #95
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Begge våre begynte i barnehage da de var ett år. Eldste hadde stort utbytte av det med en gang, yngste trivdes, men har nok mer utbytte av det nå som han nærmer seg to. Det er først i den siste tiden han har lekt med de andre barna. De er aktive og sosiale begge to, og definitivt ekstroverte - de liker at det skjer litt rundt dem. Jeg ser jo at noen små blir veldig slitne av å gå i barnehage, og at det dermed røver veldig mye av overskuddet i hverdagen.

Det som dog irriterer meg litt er at de med rolige, forsiktige og/eller engstelige barn som trives best hjemme, og som ikke liker for mye aktiviteter eller andre mennsker, ofte later til å tro at alle barn er slik. Om vi voksne er forskjellige, og har ulike behov, hvorfor skal ikke barn være det? Frøkna vår var ikke gamle jenta da hun selv spurte slekt og venner om å få komme på besøk til dem, overnatte etc. (Jeg er klar over at det går begge veier altså - og at det er irriterende at foreldre til lykkelige barnehagebarn mener at alle burde velge som dem. )

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 23:22   #96
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Befinner ikke barna seg i et hus når de er i barnehagen? Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte helt hva du mente her. Hvis man skulle bygge småhus med plass til tre-fire småbarn og egen hage, så ville en barnehageplass koste en formue.

Gammel 27-01-09, 23:22   #97
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg slipper heldigvis å ha jenta mi i barnehage fordi jeg jobber deltid på natt som sykepleier. Når jeg jobber passes hun av barnefaren eller besteforeldre. Hun er snart 14 mnd og jeg hadde aldri hatt hjerte til å sende henne i barnehage. Hun er altfor liten. Hun er sosial og elsker å møte nye mennesker, men hun må vite at en av hennes nærmeste alltid er innen rekkevidde.

Gammel 27-01-09, 23:31   #98
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg slipper heldigvis å ha jenta mi i barnehage fordi jeg jobber deltid på natt som sykepleier. Når jeg jobber passes hun av barnefaren eller besteforeldre. Hun er snart 14 mnd og jeg hadde aldri hatt hjerte til å sende henne i barnehage. Hun er altfor liten. Hun er sosial og elsker å møte nye mennesker, men hun må vite at en av hennes nærmeste alltid er innen rekkevidde.

Jeg har full respekt for at du velger å vente med å sende barnet i barnehage. Jeg gjorde det samme med Poden. Av ulike grunner var jeg ukomfortabel med at han skulle begynne ved tolv måneders alder - hovedsakelig fordi han var så innmari treg motorisk. Samtidig ser jeg jo at det er mine (og mannens) greier som var avgjørende for valget, for alt jeg vet så kan det hende han hadde utviklet seg mye raskere motorisk dersom han hadde begynt i barnehage tidligere, at det for ham hadde vært en bedre løsning. Slik jeg opplever det du skriver her så "tankeleser" du barnet ditt. Mulig du har masser av erfaring som tilsier at hun vite at de nærmeste er innen rekkevidde altså, jeg undrer meg bare litt.

Gammel 28-01-09, 00:30   #99
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Befinner ikke barna seg i et hus når de er i barnehagen? Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte helt hva du mente her. Hvis man skulle bygge småhus med plass til tre-fire småbarn og egen hage, så ville en barnehageplass koste en formue.

Jeg ser for meg mindre hus ja, noe mer likt en vanlig bolig. Er ikke så fan av de 4-5 avdelings barnehagene med plass til 130 unger. Jeg ønsker mer skjerming, spesielt for de aller yngste. Er klar over at det blir mye dyrere osv, men det er lov å drømme.

Gammel 28-01-09, 09:18   #100
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser for meg mindre hus ja, noe mer likt en vanlig bolig. Er ikke så fan av de 4-5 avdelings barnehagene med plass til 130 unger. Jeg ønsker mer skjerming, spesielt for de aller yngste. Er klar over at det blir mye dyrere osv, men det er lov å drømme.

Men er det ikke det man kaller en familiebarnehage?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21.