|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gammel bilstol til babyHvor "farlig" er det egentlig å bruke en gammel bilstol til baby? Mannen min er egentlig ganske opptatt av å sikre barna i bil, men samtidig er han i overkant "fornuftig" når det gjelder både økonomi og forbruk. Hvilket er bra, bortsett fra at han nå mener at den gamle bilstolen får duge til den nye babyen. Den ble kjøpt i 2002, og er brukt ganske lenge av to barn. Jeg mener vi bør skaffe oss en ny bilstol. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Sv: Gammel bilstol til babyTrygg Trafikk har info om det med at bilstoler/plasten blir redusert etter fem år. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gammel bilstol til babyVet ikke hvordan det er med ditt sete, men vi hadde trepunktseler i stolene fra 2003. Dagens har fempunkt. Det er jo et argument.
|
|
|
|
#4 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Sv: Gammel bilstol til babyhttp://sikringavbarnibil.blogspot.com/ |
|
|
|
|
|
#7 |
|
På vei
Sv: Gammel bilstol til baby
Takk for tilbudet. Nei, tror ikke det blir Oslo før til sommeren. Vi bruker å ta toget til Oslo i vinterferien for å besøke bestermor, ungene syns det er slik stas. Men det blir litt for nærme termin i år så det utgår. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
I mål
|
Kan du ikke maile Trygg Trafikk? Tror du kan få ganske konkrete svar fra dem. Kan alltids håpe på en henvisning til en forskningsrapport? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
På vei
Godt forslag. Spørs om jeg skal gjøre det ja. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ehm. Nå påstår mannen min det samme. At vi også hadde fempunkt. Men jeg husker at vi hadde dunposene oppi stolene, og jeg mener at det bare var tre hull til selene (har solgt dem)...
|
|
|
|
#12 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gammel bilstol til babyAng det med 5 år, så er jeg rimelig sikker på at materialet holder en god stund lenger enn dette også. Men materialtretthet forekommer jo, etter et visst tidsrom, og da setter de en grense for å sikre seg. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Gammel bilstol til babyJeg har faktisk misforstått denne femårsregelen, og tolket det dithen at barneseter er utrygge når de er fem år gamle. Men det er ikke det Trygg Trafikk sier:
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Gammel bilstol til babyErgo: Vi beholder både babysetet fra 2005 og barnesetet fra 2006 til vår eventuelle nestemann. |
|
|
|
#15 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trånnhjæm
![]() |
Sv: Gammel bilstol til babyJeg har krasjet med barn i bil, og bilstol. Jeg fikk til beskjed at; sålenge bilstolen ikke er ødelagt, eller har ødelagte deler, så kan den fint brukes videre. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Mens Trygg Trafikk sier dette:
:god på å klippe og lime: |
|
|
|
#17 |
|
På vei
Hmm, materialtretthet, eller utmatting som er et bedre ord å bruke, trenger ikke å ha noe med alderen å gjøre. Det går på bruken, dvs. antall lastsykler og størrelsen på disse for å være spesifikk. En gammel stol som er lite brukt kan dermed være "bedre" enn en nyere stol som er mye brukt. Men dersom plasten blir sprø rett og slett pga av alder stiller det seg annerledes. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gammel bilstol til babyDet med materialtretthet er bare noe jeg har lest meg til, så det høres ut som om du kan mye mer om dette enn meg! |
|
|
|
|
|
#19 |
|
tankefull
|
Men hvem var det som fortalte deg dette? TT sier jo noe annet, som du ser over her. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gammel bilstol til babyJeg ser ihvertfall stor forandring på stolen bare fra den vi hadde fra 2006. Var ikke så god støtte rundt hode med ekstra beskyttelse, 5 punkt sele var det ikke og låsen var lett og få opp av eldre søsken etc. Vi kjøpte ny når vi fikk minsten |
|
|
|
![]() |
|
|