Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Gammel bilstol til baby

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-09, 22:19   #1
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Gammel bilstol til baby

Hvor "farlig" er det egentlig å bruke en gammel bilstol til baby? Mannen min er egentlig ganske opptatt av å sikre barna i bil, men samtidig er han i overkant "fornuftig" når det gjelder både økonomi og forbruk. Hvilket er bra, bortsett fra at han nå mener at den gamle bilstolen får duge til den nye babyen. Den ble kjøpt i 2002, og er brukt ganske lenge av to barn. Jeg mener vi bør skaffe oss en ny bilstol.

Finnes det god dokumentasjon på at en bilstol går ut på dato, som jeg kan legge fram? I tillegg til det, regner jeg også med at det har skjedd litt på utviklingen også slik at en nyere bilstol sannsynligvis er tryggere i seg selv.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:32   #2
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gammel bilstol til baby

Trygg Trafikk har info om det med at bilstoler/plasten blir redusert etter fem år.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:34   #3
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Vet ikke hvordan det er med ditt sete, men vi hadde trepunktseler i stolene fra 2003. Dagens har fempunkt. Det er jo et argument.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:35   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Fant en blogg som har mye om dette emnet.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:36   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også hørt 5 år.
Vi har en fra 2005 som du kunne fått hvis du bare bodde litt nærmere - du skal ikke til Oslo i nærmeste fremtid da?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:41   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Vet ikke hvordan det er med ditt sete, men vi hadde trepunktseler i stolene fra 2003. Dagens har fempunkt. Det er jo et argument.

Vi hadde fempunktssele begge de setene vi kjøpte i 2002.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:41   #7
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har også hørt 5 år.
Vi har en fra 2005 som du kunne fått hvis du bare bodde litt nærmere - du skal ikke til Oslo i nærmeste fremtid da?

Takk for tilbudet. Nei, tror ikke det blir Oslo før til sommeren. Vi bruker å ta toget til Oslo i vinterferien for å besøke bestermor, ungene syns det er slik stas. Men det blir litt for nærme termin i år så det utgår.

Ja, jeg har også hørt 5 år. Problemet er bare at mannen ikke tar dette for god fisk før det kan dokumenteres vitenskapelig. Hvorfor blir plasten dårlig etter 5 år, liksom? Ja, det lurer forsåvidt jeg på også, forskere som vi er begge to.

Jeg tror ganske sikkert at bilstolen har fempunktssele, så det er ikke et argument.

Gammel 30-01-09, 22:43   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Takk for tilbudet. Nei, tror ikke det blir Oslo før til sommeren. Vi bruker å ta toget til Oslo i vinterferien for å besøke bestermor, ungene syns det er slik stas. Men det blir litt for nærme termin i år så det utgår.

Ja, jeg har også hørt 5 år. Problemet er bare at mannen ikke tar dette for god fisk før det kan dokumenteres vitenskapelig. Hvorfor blir plasten dårlig etter 5 år, liksom? Ja, det lurer forsåvidt jeg på også, forskere som vi er begge to.

Jeg tror ganske sikkert at bilstolen har fempunktssele, så det er ikke et argument.

Kan du ikke maile Trygg Trafikk? Tror du kan få ganske konkrete svar fra dem. Kan alltids håpe på en henvisning til en forskningsrapport?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:44   #9
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Kan du ikke maile Trygg Trafikk? Tror du kan få ganske konkrete svar fra dem. Kan alltids håpe på en henvisning til en forskningsrapport?

Godt forslag. Spørs om jeg skal gjøre det ja.

Gammel 30-01-09, 22:45   #10
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde kjøpt ny.

Gammel 30-01-09, 22:48   #11
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Vi hadde fempunktssele begge de setene vi kjøpte i 2002.

Ehm. Nå påstår mannen min det samme. At vi også hadde fempunkt. Men jeg husker at vi hadde dunposene oppi stolene, og jeg mener at det bare var tre hull til selene (har solgt dem)...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:50   #12
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Ang det med 5 år, så er jeg rimelig sikker på at materialet holder en god stund lenger enn dette også. Men materialtretthet forekommer jo, etter et visst tidsrom, og da setter de en grense for å sikre seg.

Og da sikrer jeg meg også, ved å kjøpe nytt sete når det er gått 5 år. Jeg tenker at det ikke er min oppgave å overprøve anbefalinger fra Trygg Trafikk og produsenten av bilsetet.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:51   #13
Kneazle
Passiv

Standard

Jeg har faktisk misforstått denne femårsregelen, og tolket det dithen at barneseter er utrygge når de er fem år gamle. Men det er ikke det Trygg Trafikk sier:

Sitat:

Kjøpe brukt utstyr?

Publisert: 18.09.07 - Sist endret 29.09.08.
Jeg lurte på, foruten å forsikre seg om at det brukte barnesetet ikke har vært med i noen kollisjon/ulykke, hvorfor skal man ellers ikke kjøpe brukt barnesete?
Svar:
Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at stolen ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene.

Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:53   #14
Kneazle
Passiv

Standard

Ergo: Vi beholder både babysetet fra 2005 og barnesetet fra 2006 til vår eventuelle nestemann.

Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 23:07   #15
Anneg
Fullverdig medlem

Anneg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trånnhjæm
Anneg har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har krasjet med barn i bil, og bilstol. Jeg fikk til beskjed at; sålenge bilstolen ikke er ødelagt, eller har ødelagte deler, så kan den fint brukes videre.

Anneg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 23:14   #16
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anneg, her.

Jeg har krasjet med barn i bil, og bilstol. Jeg fikk til beskjed at; sålenge bilstolen ikke er ødelagt, eller har ødelagte deler, så kan den fint brukes videre.

Mens Trygg Trafikk sier dette:

Sitat:

Vi anbefaler at man skifter ut barnesetet hvis man har vært i en kollisjon med fart over 25 km/t. Denne grensen har vi kommet fram til i samråd med produsenter og forsikringsselskaper.

:god på å klippe og lime:

Jeg hadde byttet.

Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 23:15   #17
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Ang det med 5 år, så er jeg rimelig sikker på at materialet holder en god stund lenger enn dette også. Men materialtretthet forekommer jo, etter et visst tidsrom, og da setter de en grense for å sikre seg.

Hmm, materialtretthet, eller utmatting som er et bedre ord å bruke, trenger ikke å ha noe med alderen å gjøre. Det går på bruken, dvs. antall lastsykler og størrelsen på disse for å være spesifikk. En gammel stol som er lite brukt kan dermed være "bedre" enn en nyere stol som er mye brukt. Men dersom plasten blir sprø rett og slett pga av alder stiller det seg annerledes.

Det var interessant det Emma siterer fra Trygg Trafikk. Det var noe annet enn hva jeg også trodde om 5-årsregelen.

Gammel 30-01-09, 23:26   #18
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Det med materialtretthet er bare noe jeg har lest meg til, så det høres ut som om du kan mye mer om dette enn meg! Forsto det som om om det kunne ha med alder å gjøre, men jeg vet ikke.

Vi fikk låne en bilstol til den ene gutten vår av søsteren min, det var akkurat under 5 år da vi tok det i bruk, og det følte jeg meg helt trygg på jfr det jeg hadde lest. Men var ikke klar over at de regner bruken som trygg såpass mye lenger, altså opp mot 8-10 år. Det er jo kjekt å vite, spesielt for seter/stoler man bruker over lengre perioder. Dette setet var jo bare litt over 5 år da gutten vokste ut av det.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 23:44   #19
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anneg, her.

Men hvem var det som fortalte deg dette? TT sier jo noe annet, som du ser over her.

Elin M: Jeg hadde nok byttet stol om jeg var deg. Det har vært en stor utvikling på denne fronten siden 2002. I tillegg blir plasten dårligere etter hvert som tiden går.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 23:54   #20
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Jeg ser ihvertfall stor forandring på stolen bare fra den vi hadde fra 2006. Var ikke så god støtte rundt hode med ekstra beskyttelse, 5 punkt sele var det ikke og låsen var lett og få opp av eldre søsken etc. Vi kjøpte ny når vi fikk minsten

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.