Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Tips og meninger om Italia?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-09, 21:36   #1
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Tips og meninger om Italia?

Vi skal til Italia i sommer, 3uker juli-august! Min mamma og pappa spandrere oppholdet der nede på min familie og mine 2brødre! Pappa fyller 50år og har lyst til å gjøre noe spesielt!
Vi flyr fra torp og har leid bil for hele oppholdte!
Vi skal bo helt for oss selv i en nyrestaurtet villa i Lago Di Bolsene, utsikt mot vinranker og oliventrær og stort nytt eget svømmebasseng osv osv osv
Ca 1,5timer fra Roma, ditt skal vi og vurdere å bestille guid. Noen med erfraing? Guid å anbefale?

Og i gave til pappa har jeg og brødrene mine spleiset på to overnattinger i Lucca for oss alle (smått og stort) med matkurs på stor vingård som vi blir kjørt til av privatsjåfør og 5rettersmiddag med vin.
Vi skal også besøke Pisa mens vi er i Lucca, da det ikke er lange turen!!
Noen som har vært i Lucca eller Pisa?

Noen med togerfaring??
Noen steder vi bare MÅ se??

Har søkt litt på forumet ang Italia og oppdaget at det er flere som har sansen for Italia, håper noen vil dele sine her!!

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 20:48   #2
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips og meninger om Italia?

*misunnelig* Det hørtes helt herlig ut.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 20:50   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pisa er gørr, så dra ville jeg heller dratt til Firenze og Siena. Tog fungerer strålende i Italia så lenge det ikke er streik.

Gammel 12-02-09, 20:50   #4
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Nå er jeg gullfisk, og elendig på å huske navn og slikt.
Det jeg kommer på i farten som jeg virkelig ikke ville vert foruten var turen til Pompai!

Skal gå litt i tenkeboksen ellers.

Gammel 12-02-09, 21:02   #5
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

*misunnelig* Det hørtes helt herlig ut.

Og som vi gleder oss!

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Pisa er gørr, så dra ville jeg heller dratt til Firenze og Siena. Tog fungerer strålende i Italia så lenge det ikke er streik.

Takk for tipset! Det er notert.

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Nå er jeg gullfisk, og elendig på å huske navn og slikt.
Det jeg kommer på i farten som jeg virkelig ikke ville vert foruten var turen til Pompai!

Skal gå litt i tenkeboksen ellers.

Pompai, det må sjekkes opp. Takk for tipset og bare kom med flere!

Gammel 12-02-09, 21:52   #6
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vil slenge meg med å skrive at jeg også er litt misunnelig, Italia er jo bare fantastisk - og særlig Roma

Vi ble også ganske fasinert av Capri, så det anbefales på det sterkeste å ta en tur dit.

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 21:57   #7
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av livit, her.

Jeg vil slenge meg med å skrive at jeg også er litt misunnelig, Italia er jo bare fantastisk - og særlig Roma

Vi ble også ganske fasinert av Capri, så det anbefales på det sterkeste å ta en tur dit.

Capri, det hørtest spennede ut.
Når du var i Roma, hadde du med barn? Synes du isåfall det gikk bra?
Brukte dere guide når dere var der, eller bare gikk dere rundt selv?

Gammel 12-02-09, 22:17   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Lucca er en fin by, men det holder med et par dager der. Enig med Veronal om at Firenze og Siena er flotte byer, og om dere har tid så er det en middelalderby i nærheten av Siena som heter San Gimignano som er utrolig flott.

Gammel 12-02-09, 22:25   #9
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes Lucca er en fin by, men det holder med et par dager der. Enig med Veronal om at Firenze og Siena er flotte byer, og om dere har tid så er det en middelalderby i nærheten av Siena som heter San Gimignano som er utrolig flott.

Tusen takk for tipsene, dem er skrevet ned og skal sjekkes opp.

Gammel 12-02-09, 22:27   #10
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av c27, her.

Jeg har vert i Roma med barn. Ikke noe problem!
Italienere elsker barn. Kelnerene stod nesten i kø for å underholde.

Vi har vert i Roma to ganger. Vi har vandret rundt på egenhånd. hadde guide på Coloseum, en av de som stod utenfor. Vi betalte vel en hundrelapp. Veldig bra.

Gammel 12-02-09, 22:33   #11
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Jeg har vert i Roma med barn. Ikke noe problem!
Italienere elsker barn. Kelnerene stod nesten i kø for å underholde.

Vi har vert i Roma to ganger. Vi har vandret rundt på egenhånd. hadde guide på Coloseum, en av de som stod utenfor. Vi betalte vel en hundrelapp. Veldig bra.

Så godt å høre du har god erfaring med barn i Roma. Jeg har lest et sted(husker ikke hvor nå) men der mente dem at Roma var mest for voksene. Jeg hadde tatt med mine uansett jeg altså, med mye god is ol så tenker jeg vi skal klare å gjøre Roma intressang selv for en på 3år.
Og eldste på 7år, han er kjempe fasinert av byggninger ol, så han er jeg ikke redd skal kjede seg.

Vi lurte litt på å leie norsk guide der nede, dem skal ha ca 1000kr for 3timers tur, hva mener du om det? Nødvendig?
Andre som har erfaring med guide i Roma?

Gammel 12-02-09, 22:35   #12
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

San Gimignano er helt fantastisk! Vi bodde på et hotell midt på det lille torvet - flottere utsikt skal man lete etter "mimrer tilbake til sommeren-98"

Vi startet i Roma og dro videre med tog til Firenze. Deretter besøkte vi Sienna, Volterra og San Gimignano

Roma kan nok være temmelig slitsomt med små barn - med tanke på både temperatur og trafikk

Gammel 12-02-09, 22:36   #13
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei - jeg var "ny" gravid med storebror, sånn 4-5 uker på veg Så jeg hadde ikke med barn. Vi hadde guide med på Capri men vi gikk mye rundt selv også, hadde bare trefftidspkt.

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 22:40   #14
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Det kan være litt kronglete å komme seg frem med vogn i Roma, også er det jo mye barn syns er kjedelig i Roma også sikkert. Vi kastet mynter i Trivi-fontenen, løpte om kapp i Spansketrappen og var i dyreparken. Vi spiste is, pasta og pizza hver eneste dag. Det var morro nok for min da 2.5 åring!

Når det gjelder guide, så er jeg veldig usikker jeg. Vi liker å tusle for oss selv med bok og kart, men en får jo mange spennende historier ved å leie guide også. Vet ikke helt jeg.

Gammel 12-02-09, 22:41   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lurte litt på å leie norsk guide der nede, dem skal ha ca 1000kr for 3timers tur, hva mener du om det? Nødvendig?
Andre som har erfaring med guide i Roma?

Jeg synes det var dyrt med 1000 kr for 3 timer, men det kommer jo an på hvor mange dere er i familien. Vi betalte 25 euro pr pers for inngang til både colosseum OG palatinerhøyden og med guide til begge deler. Jeg lurer på om billettprisen uten guide var 17 euro til begge stedene jeg.

Uansett: Guidene snakket veldig enkelt og tydelig engelsk, de var åpenbart vant til folk som ikke snakket flytende engelsk, og vi hadde stort utbytte av det. Så jeg vil anbefale guide, spesielt på palatinerhøyden, men om det lønner seg med norsk guide eller ikke får dere nesten bare regne på.

Gammel 12-02-09, 22:42   #16
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Roma kan nok være temmelig slitsomt med små barn - med tanke på både temperatur og trafikk

I juli/august kan nok varmen være litt kvelende ja.

Gammel 12-02-09, 22:47   #17
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Jeg synes det var dyrt med 1000 kr for 3 timer, men det kommer jo an på hvor mange dere er i familien. Vi betalte 25 euro pr pers for inngang til både colosseum OG palatinerhøyden og med guide til begge deler. Jeg lurer på om billettprisen uten guide var 17 euro til begge stedene jeg.

Uansett: Guidene snakket veldig enkelt og tydelig engelsk, de var åpenbart vant til folk som ikke snakket flytende engelsk, og vi hadde stort utbytte av det. Så jeg vil anbefale guide, spesielt på palatinerhøyden, men om det lønner seg med norsk guide eller ikke får dere nesten bare regne på.

Vi er totalt 8stk, det er med smått og stort.
6 av oss er voksene, så forstår godt engelsk, så kanskje vi rett og slett skal se hva vi kommer over der nede.
Skal regne på det og se, denne norske guiden jeg har kommet over på nette legger opp rute etter egne ønsker. Men om det ikke er så mye man trenger "hjlep" til å se, så er det jo ikke sikkert det er nødvendig.

Colosseum er vel det eneste vi vet er noe å se, andre forslag som absolutt bør sees?

Gammel 12-02-09, 22:54   #18
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

I juli/august kan nok varmen være litt kvelende ja.

Ja er det vi har hørt.
Varme kombinert med masse mennsker og trange plasser er jo ikke spesielt egnet for barn. Selv er jeg ikke sånn kjempe intressert i byggninger ol, men synes det er moro å se noe.
Så om vi får til å se litt og kan bruke resten av tiden på å tusle rundt, se litt, spise is og pizza, ja så får vi håpe det blir bra.
Vi skal jo bo ca en time fra Roma, blir det for ille er det jo bare å dra tilbake og hive seg i bassenget.

Ja, det med barnevogn, kjøpte ny Phil og ted vogn til minsten for å ha til sommeren. Tro om den kan brukes der? Eller kan den like godt stå igjen i huset?
Kjøpte den da jeg ikke orker tanken på teite paraplytriller.

Gammel 12-02-09, 23:17   #19
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pisa er en søppelby, ikke koselig i det hele tatt, så ikke bruk mer enn tiden det tar å se tårnet der. Lucca er nydelig, det samme er Siena, som er mye større. San Gimignano er veldig fin, men mye turister. Volterra. Notér deg Volterra. Nydelig, nydelig by.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 23:20   #20
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Pisa er en søppelby, ikke koselig i det hele tatt, så ikke bruk mer enn tiden det tar å se tårnet der. Lucca er nydelig, det samme er Siena, som er mye større. San Gimignano er veldig fin, men mye turister. Volterra. Notér deg Volterra. Nydelig, nydelig by.

Da blir det kanskje bare å ta toget til Pisa da og en is, og tilbake og nyte Lucca.

Volterra er notert!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.