Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Trenger assistanse - Mims hellebrød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-09, 14:56   #1
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trenger assistanse - Mims hellebrød

Vanligvis kan jeg gjærbakst, så jeg fikk meg et skudd for baugen da jeg skulle bake Mims hellebrød til jul. Bildene taler vel egentlig for seg, men de ble altså aldri stekt inni og sank sammen som en punktert ballong i ovnen. De hevet seg fint på benken, da...

Nå har jeg kjøpt nye ingredienser og vil gjøre et nytt forsøk, men hva gikk galt første gangen?

• Var deigen for løs? (Det var virkelig hellebrød.)
  • Var eltingen for dårlig? (Var på julebesøk hos svigers og hadde ikke kjøkkenmaskin.)
  • Feil firkornmel? (Ikke mulig å oppdrive Helios firkornmel på øya i vest, så jeg måtte bruke ferdig bakemel til firkornbrød. Har Helios i skapet nå.)
  • Dårlig karma?
Jeg smakte på skorpen og litt av det bløte brødet og skjønte at det definitivt er et bra brød. Jeg må bare få stekt det

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 23122008(001).jpg (195,3 KB, 57 visninger)
Filtype: jpg 23122008(002).jpg (189,6 KB, 58 visninger)
Gammel 10-02-09, 15:08   #2
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger assistanse - Mims hellebrød

For mye væske var det første som slo meg.
Nå kjenner jeg ikke oppskriften da.

Gammel 10-02-09, 22:17   #3
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor lenge stekte du det? Ser at det finnes flere varianter av Mims hellebrød. Tror hun har doblet steketiden fra første versjon.

Gammel 10-02-09, 22:41   #4
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For lite elting er det i hvert fall ikke (tror jeg), jeg bare rører deigen sammen for hånd. Nå er det lenge siden jeg har laget det, men Stikka er inne på noe med steketiden - den er lang.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 23:17   #5
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jepp, lang steketid og brødene skal stå på benken over natten.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 23:33   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Mine så likedan ut den gangen jeg prøvde.
(Det skal sies at jeg måtte jukse med steketiden pga en akuttlegetime med øreverkende barn).

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 00:32   #7
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det eneste jeg kan hjelpe med, er at brødene ikke skal steike på 110 grader. Jeg hørte noen som leste feil på oppskrifta og det var ikke vellykket.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 09:44   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lenge stekte du dem? Hellebrødene har så mye væske i deigen at steketiden er lang. Er det ikke 2 timer? Jeg bruker av og til steketermometer. Brød og annen gjærbakst er ferdigstekt når kjernetemperaturen er 95 grader.

Gammel 11-02-09, 11:25   #9
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg brukte denne oppskriften. Steketiden står til 110 minutter, og jeg hadde dem nok inne i to timer. Det går jo an å prøve varianten med kaldt vann og heving over natten. Og kanskje litt mindre væske.

Veronal: når stikker du inn steketermometeret? Har du bakt disse brødene med hell?

Gammel 11-02-09, 11:31   #10
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bakt brødene etter oppskriften du linker til og stekte dem ved 160 grader i 2 timer. Jeg har steketermometer i fra start - midt i brødet.

Gammel 11-02-09, 12:01   #11
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Standard

Min deig var så løs at et steketermometer ville gått rett i bunnen av formen tror jeg. Eller kanskje det funker om jeg henger toppen over kanten av formen? Må teste. Hever du det over natten, eller bruker du varm væske?

Gammel 11-02-09, 12:07   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Jeg bruker varm væske.

Gammel 11-02-09, 22:25   #13
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Min deig var så løs at et steketermometer ville gått rett i bunnen av formen tror jeg. Eller kanskje det funker om jeg henger toppen over kanten av formen? Må teste. Hever du det over natten, eller bruker du varm væske?

Hvis deigen er så løs, så er det for lite mel eller for mye væske om du vil. Den skal være så grøtete at den må spas ut av bollen.

Gammel 20-02-09, 17:04   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

180 grader i 1t 50 min er siste versjon, tror jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.