|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?
Det har ikke noe med individualitet å gjøre, her synes jeg det er en del som misforstår. Tvert i mot har det med tilhørighet til enkeltgrupper å gjøre. Gidder ikke gjenta meg selv (og andre).
|
|
|
|
#322 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Som sagt, så er det veldig vanlig med hijab hvor jeg bor. Etterhvert som jeg har sett kvinnene som bruker det, hvordan de ter seg og hvordan de ellers kler seg, så ser jeg at for mange er nok denne hijaben et helt frivillig valg - et valg de selv har tatt fordi de føler det er riktig i forhold til religionen. Kjenner også en norsk kvinne som begynte å bruke hijab når hun konverterte til islam, helt frivillig. Så jeg tror vi alle må begynne å akseptere at kvinner med hijab har ikke nødvendigvis begynt å bruke det pga tvang. Og da er det ikke noen grunn til å bli støtt av det på deres vegne.
|
|
|
#324 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Politi med hijab?Merker at jeg ikke helt klarer å komme over avgjørelsen i hijab- saken. Jeg mener at Norge har tatt et stort steg i feil retning ved å la et religiøst symbol bli en del av offentlige tjenestemenns uniformer. En grunn er det jeg allerede har nevnt: Religion er en privatsak og ikke noe man bør flagge i jobbsammenheng. Spesielt ikke når man jobber i det offentlige. |
|
|
|
|
|
#325 |
|
Passiv
|
Joda, men jeg ser ikke at gruppetilhørighet er noe praktisk hinder for å gjøre en god jobb som politi - det må være i helt spesielle situasjoner, i så fall. Det vil jo alltids være oppgaver som noen politifolk egner seg mer for enn andre - jeg skjønner ikke hvorfor hijab skal være så spesielt vanskelig. |
|
|
|
#326 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Vel, det var en tid da mange norske kvinner også tiet i forsamlingen -og mange ville sagt det var helt frivillig. Så det er nok litt mer komplisert enn som så i mitt hode. Men det er ikke et poeng for meg i denne saken at det er ufrivillig -tvert i mot: Dersom det er "frivillig" så kan det jo ikke være vanskeligere å be om at dette som andre politisk/religiøse symboler tas av når uniformen tas på?
Der er vi nok fundamentalt uenige. Som sagt over har det ikke noe med "individualitet" å gjøre, men om å markere politiske og religiøse standpuinkt til støtte for enkelte grupper mens man er i en uniform som skal markere likhet for loven.
|
|
|
|
#327 |
|
Deltidsmamma
|
Nå misforstår du. Hijab er ikke spesielt vanskelig; men det er bare det som det er spurt om kan brukes i tillegg til politiuniformen. For kristne er det greit å la vær å gå med kors utenpå uniformen, jøder legger kalotten hjemme når de tar på seg uniform, brannsupporterne insisterer ikke på å ha på brannskjerf når man jobber som uniformert politi, kort og godt, folk legger de politiske og religiøse markørene/klærne/kall dethva du vil; bort når de tar på seg uniformen... det har ikke vært noe problem før, men er visst blitt det nå Sist redigert av bønna : 11-02-09 kl 09:34. Årsak: tillegg |
|
|
|
|
|
#328 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#329 |
|
Magisk
Skrev jeg så mye negativt om Hijab isted? Vel, uansett, jeg er negativ til Hijab. Privat må kvinner få lov å bære det, ingen kan nekte dem det, men det hijaben symboliserer er kvinneundertrykkende(ikke friste mannen med sin skjønnhet osv). Men det er en annen diskusjon. Og Hijab som del av politiuniformen er jeg helt imot. Samtidig som jeg er imot at politiet skal få bære kors eller andre religiøse symboler. Politiet skal representere alle, og da skal de være nøytrale. Religion og tro er en privatsak og kan ikke tas med på jobben når du skal represetrer staten Norge og norske lover.
|
|
|
#331 |
|
Glamorøs
|
Akkurat det er jeg hjertesukk jeg stiller meg bak. Jeg syns allikevel det blir feil å nekte det, selv om jeg skulle ønske utviklingen hadde gått andre veien.
|
|
|
#332 |
|
Glamorøs
|
Jeg har ikke noe problem med å forstå mekanismene i hvorfor det skjer, selv om jeg skulle ønske det var annerledes.
|
|
|
#333 |
|
Ringskrømt
|
Enig med deg i at det blir feil å nekte, men jeg ser ikke problemet med å be folk legge sin personlige overbevisninger igjen hjemme når de skal utføre en jobb. |
|
|
|
|
|
#334 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?Jeg tror mange ikke ser på dette som en "personlig overbevisning", men som en del av den de er. Dersom man virkelig mener at det er et pålegg fra gud at man skal dekke håret, så er ikke det noe man kan gjøre bare på fritiden.
|
|
|
#335 |
|
Ringskrømt
|
Og da har de ikke noe i politiet å gjøre. |
|
|
|
|
|
#336 |
|
Yes, we can!!
|
Og der har vi bikket ned på hver vår siden av pro-kontra-argumentet mitt i andre avsnitt.
|
|
|
#337 |
|
Deltidsmamma
|
Den forstår jeg ikke helt, med mindre de skal kunne tilkalle en politikvinne med hijab. Sist redigert av bønna : 11-02-09 kl 13:23. |
|
|
|
|
|
#338 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Politi med hijab?Med "dem-mot-oss" så mente jeg i denne sammenhengen minoritetsungdom mot politiet. Politiet har gjennom målrettet innsats mot gjenger og en del annen kriminalitet også rettet ganske mye mistanke og kontroller mot minoritetsungdom. Det er ikke kult, når du har kjøpt en dritdyr sykkel for surt oppsparte midler, å bli stoppet av politiet hver forbanna dag, og ikke bli trodd selv om du viser kvittering, og, etter hvert, et brev fra butikken. Det er bare ett eksempel, men slike ting opplever minoritetsungdom OFTE. Og over tid så har dette medført en ganske stor samlet aggresjon og mistro mot politi og myndigheter. Dette har vi sett komme til overflaten i både ambulansesaken og i "israel-opptøyene".
|
|
|
#339 |
|
Magisk
Jeg tror man kan løse "dem-mot-oss" på andre måter enn å tillate hijab. Jeg er enig i at politiet bør bestå av folk med ulike bakgrunner nettopp fordi det kan vekke bedre tillit til politiet i ulike miljø. Men det er mange muslimske kvinner i Norge som IKKE bruker hijab, så jeg ser ikke helt problemet.
|
|
|
#340 |
|
Deltidsmamma
|
Fra et tidligere innlegg.
|
|
|