|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Til tider frustrert...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Visste du dette?Visste dere at NM har Copyright på alt som postes der? At om du feks skriver et innlegg og kanskje senere i livet vil skrive en selvbiografi og du har skrevet noe på nm du kunne tenke deg å skrive i boken din, feks sitere noe du selv har sagt, som du også har sitert på nm, så eier de sitatet ditt?! ARGH! Det IRRITERER meg så til de grader...
|
|
|
#3 |
|
sjelden
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Visste du dette?Sånn er det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Visste du dette?Gjelder dette fremdeles om man sletter innlegget sitt?
|
|
|
#5 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Visste du dette?Neppe ...
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: Visste du dette?Jeg trodde at man (i følge åndsverkloven?) hadde rett på sine egne skrevne ord uansett, har man ikke det altså? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Til tider frustrert...
Sv: Visste du dette?Jeg spurte forbrukerrådet om dette med eierrettighetene, og de sa at nm til og med eier det som er slettet...Åndsverkloven? Det må sjekkes ut!
|
|
|
#8 |
|
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Visste du dette?
Hva slags barnevognsitat? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
re:designer
Sv: Visste du dette?Hva med bilder da?
|
|
|
#10 |
|
|
Det tror jeg også. Tror ikke tanken til ledelsen er å bruke det folk har skrevet til å tjene penger på eller lignende. De ønsker nok bare å ha en viss kontroll over at innhold ikke blir gjengitt i for eksempel media og at andre går og henter fritt, gjengir og tjener penger på. Kan se for meg at det hadde vært mange snokende journalister og potensielle oppslag da. De ønsker å beskytte brukerne sine og å ha en viss kontroll over profilen til nettstedet utad.
|
|
|
#11 |
|
Til tider frustrert...
Sv: Visste du dette?Ja, det er jo riktig. Og slik fungerer copyrighten som den skal. Heldigvis. Men baksiden er som feks et innlegg jeg skrev en gang for en stund siden, som jeg kunne tenke meg å bruke til et annet formål med tiden, det kan jeg da ikke bruke, fordi det eies av nm. Selv om det er jeg som har skrevet det, opplevd det og det handler om mitt barn. Det synes jeg er en bakside av copyrighten.
|
|
|
#12 |
|
|
Spurte du dem?
|
|
|
#13 |
|
Til tider frustrert...
Jeg tenker på mine egne innlegg jeg har skrevet der. Og om jeg vil bruke de, så kan jeg ikke det, for da er det kopi av en annens copyright. Å stjele blir noe annet...da er det godt med copyright. Jeg skulle bare ønske man hadde litt kontroll over det man tross alt har skrevet selv, sine egne innlegg og at det var min eiendom...
Sist redigert av DM : 13-12-06 kl 22:33. Årsak: fikset quoten |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Jeg skjønte det og lurte på om du spurte om du kunne gjengi egne innlegg. Jeg mener det ikke er noe NM egentlig kan gjøre noe med. Du kan gjenfortelle flere ganger noe som har skjedd deg og du kan ha lagret innlegget på PCen utenom posten på NM. Da er det uansett ikke mye NM-ledelsen kan gjøre. Jeg tror det er litt misforstått å tro at bilder og tekst en selv har postet ikke kan gjenbrukes til eget formål. Det er vel i så fall snakk om egne innlegg som direkte omhandler forumet. Her må en kunne bruke skjønn.
|
|
|
#16 |
|
Hvor: Rogaland
Sv: Visste du dette?Sakset fra åndsverkloven.
Jeg tolker dette som om man har rettighetene selv, selv om et debattinnlegg på et forum kanskje ikke kan kalles litterær tekst. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Tja... hva om du har skrevet et dikt, lagt dette ut på NM for å få tilbakemeldinger på det...
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men har du tenkt å gjøre det da? Jeg mener hvis jeg skal gi ut en bok og det passer meg å gjenbruke noe jeg har postet på NM så gjør jeg da det! Og jeg er vel tilnærmet 100% sikker på at de aldri kommer til å oppdage det eller langt mindre forfølge det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Til tider frustrert...
Slik jeg ble forklart er det sånn at om en skal bruke noe komersielt, som jeg da ville gjort med dette ene innlegget mitt, og i dette innlegget har jeg skrevet ordrett det jeg sa i akkurat den situasjonen, så kan jeg ikke sitere meg selv, fordi det er postet på nm og de har copyright på det. Og det innlegget handlet ikke om annet enn min egen opplevelse av noe, ikke om nm som forum.
|
|
|
#20 |
|
|
Og du spurte konkret om det innlegget? Så lenge du skal skrive noe om en hendelse som har skjedd i ditt eget liv og det ikke har sammenheng med andre innlegg, brukere eller forumet så kan de jo ikke nekte deg det. Jeg tror det må være en misforståelse.
|
![]() |
|
|