Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Visste du dette?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-06, 14:32   #1
kunstnerspiren
Til tider frustrert...

Medlem siden: Dec 2006
kunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populær
Standard

Visste du dette?

Visste dere at NM har Copyright på alt som postes der? At om du feks skriver et innlegg og kanskje senere i livet vil skrive en selvbiografi og du har skrevet noe på nm du kunne tenke deg å skrive i boken din, feks sitere noe du selv har sagt, som du også har sitert på nm, så eier de sitatet ditt?! ARGH! Det IRRITERER meg så til de grader... Så jeg er ihvertfall veldig forsiktig heretter hva jeg poster der ihvertfall! Og desverre er det ikke så mange som er klar over at det er slik.

Gammel 13-12-06, 15:18   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Visste du dette?

Ja, det visste jeg.

Gammel 13-12-06, 15:41   #3
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sånn er det.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 16:22   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjelder dette fremdeles om man sletter innlegget sitt?
Kan de på en måte gå tilbake og si at "dette innlegget har ligget på NM en gang, og er derfor vår eiendom, slettet eller ei?"

:dumsometnek:

Gammel 13-12-06, 16:24   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neppe ...
Om det gjelder spiller forsåvidt liten rolle, jeg tror ikke at de gidder å sloss om det akkurat.

Det er vel mer mtp. at media går inn og henter info, slik de jo har gjort.
De klarte ikke å stoppe de barnevogn-sitatene som havnet på trykk.

Gammel 13-12-06, 16:30   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde at man (i følge åndsverkloven?) hadde rett på sine egne skrevne ord uansett, har man ikke det altså?

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 16:38   #7
kunstnerspiren
Til tider frustrert...

kunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populær
Standard

Jeg spurte forbrukerrådet om dette med eierrettighetene, og de sa at nm til og med eier det som er slettet...Åndsverkloven? Det må sjekkes ut!

Gammel 13-12-06, 16:40   #8
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Neppe ...
Om det gjelder spiller forsåvidt liten rolle, jeg tror ikke at de gidder å sloss om det akkurat.

Hva slags barnevognsitat?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 16:49   #9
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Hva med bilder da?

Gammel 13-12-06, 17:56   #10
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Neppe ...

Det tror jeg også. Tror ikke tanken til ledelsen er å bruke det folk har skrevet til å tjene penger på eller lignende. De ønsker nok bare å ha en viss kontroll over at innhold ikke blir gjengitt i for eksempel media og at andre går og henter fritt, gjengir og tjener penger på. Kan se for meg at det hadde vært mange snokende journalister og potensielle oppslag da. De ønsker å beskytte brukerne sine og å ha en viss kontroll over profilen til nettstedet utad.

Om en skriver innlegg på NM og gjenbruker dem igjen selv tror jeg ikke NM-ledelsen bryr seg. En kan jo ha skrevet det i word på forhånd, i en dagbok, blogg o.l. Det blir noe annet om en plutselig stjeler andres innlegg.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 18:06   #11
kunstnerspiren
Til tider frustrert...

Standard

Ja, det er jo riktig. Og slik fungerer copyrighten som den skal. Heldigvis. Men baksiden er som feks et innlegg jeg skrev en gang for en stund siden, som jeg kunne tenke meg å bruke til et annet formål med tiden, det kan jeg da ikke bruke, fordi det eies av nm. Selv om det er jeg som har skrevet det, opplevd det og det handler om mitt barn. Det synes jeg er en bakside av copyrighten.

Gammel 13-12-06, 18:08   #12
AprilRyan

AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kunstnerspiren, her.

Ja, det er jo riktig. Og slik fungerer copyrighten som den skal. Heldigvis. Men baksiden er som feks et innlegg jeg skrev en gang for en stund siden, som jeg kunne tenke meg å bruke til et annet formål med tiden, det kan jeg da ikke bruke, fordi det eies av nm. Selv om det er jeg som har skrevet det, opplevd det og det handler om mitt barn. Det synes jeg er en bakside av copyrighten.

Spurte du dem?

Gammel 13-12-06, 18:10   #13
kunstnerspiren
Til tider frustrert...

Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan;

Om en skriver innlegg på NM og gjenbruker dem igjen selv tror jeg ikke NM-ledelsen bryr seg. En kan jo ha skrevet det i word på forhånd, i en dagbok, blogg o.l. Det blir noe annet om en plutselig stjeler andres innlegg.

Jeg tenker på mine egne innlegg jeg har skrevet der. Og om jeg vil bruke de, så kan jeg ikke det, for da er det kopi av en annens copyright. Å stjele blir noe annet...da er det godt med copyright. Jeg skulle bare ønske man hadde litt kontroll over det man tross alt har skrevet selv, sine egne innlegg og at det var min eiendom...

Sist redigert av DM : 13-12-06 kl 22:33. Årsak: fikset quoten
kunstnerspiren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 18:11   #14
kunstnerspiren
Til tider frustrert...

Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Spurte du dem?

Man må søke om lov. Og skal det da brukes skal det refereres til NM.

Gammel 13-12-06, 18:14   #15
AprilRyan

Standard

Jeg tenker på mine egne innlegg jeg har skrevet der. Og om jeg vil bruke de, så kan jeg ikke det, for da er det kopi av en annens copyright. Å stjele blir noe annet...da er det godt med copyright. Jeg skulle bare ønske man hadde litt kontroll over det man tross alt har skrevet selv, sine egne innlegg og at det var min eiendom...

Jeg skjønte det og lurte på om du spurte om du kunne gjengi egne innlegg. Jeg mener det ikke er noe NM egentlig kan gjøre noe med. Du kan gjenfortelle flere ganger noe som har skjedd deg og du kan ha lagret innlegget på PCen utenom posten på NM. Da er det uansett ikke mye NM-ledelsen kan gjøre. Jeg tror det er litt misforstått å tro at bilder og tekst en selv har postet ikke kan gjenbrukes til eget formål. Det er vel i så fall snakk om egne innlegg som direkte omhandler forumet. Her må en kunne bruke skjønn.

Gammel 13-12-06, 18:15   #16
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sakset fra åndsverkloven.

Sitat:

§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som
1)skrifter av alle slag, 2)muntlige foredrag,

Jeg tolker dette som om man har rettighetene selv, selv om et debattinnlegg på et forum kanskje ikke kan kalles litterær tekst.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 18:22   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Sakset fra åndsverkloven.

selv om et debattinnlegg på et forum kanskje ikke kan kalles litterær tekst.

Tja... hva om du har skrevet et dikt, lagt dette ut på NM for å få tilbakemeldinger på det...

Det ville da på en måte være et debattinnlegg - og samtidig en litterær tekst, eller?

Her bør i det minste åndsverkloven komme inn i bildet?

Gammel 13-12-06, 18:26   #18
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man må søke om lov. Og skal det da brukes skal det refereres til NM.

Men har du tenkt å gjøre det da? Jeg mener hvis jeg skal gi ut en bok og det passer meg å gjenbruke noe jeg har postet på NM så gjør jeg da det! Og jeg er vel tilnærmet 100% sikker på at de aldri kommer til å oppdage det eller langt mindre forfølge det.

Noe helt annet er hvis man har tenkt å gi ut en bok om nettdiskusjoner og plukker ut en artig diskusjon fra NM (i sin helhet) som eksempel....

Man trenger nå ikke bli paranoid heller!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 18:27   #19
kunstnerspiren
Til tider frustrert...

Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg skjønte det og lurte på om du spurte om du kunne gjengi egne innlegg. Jeg mener det ikke er noe NM egentlig kan gjøre noe med. Du kan gjenfortelle flere ganger noe som har skjedd deg og du kan ha lagret innlegget på PCen utenom posten på NM. Da er det uansett ikke mye NM-ledelsen kan gjøre. Jeg tror det er litt misforstått å tro at bilder og tekst en selv har postet ikke kan gjenbrukes til eget formål. Det er vel i så fall snakk om egne innlegg som direkte omhandler forumet. Her må en kunne bruke skjønn.

Slik jeg ble forklart er det sånn at om en skal bruke noe komersielt, som jeg da ville gjort med dette ene innlegget mitt, og i dette innlegget har jeg skrevet ordrett det jeg sa i akkurat den situasjonen, så kan jeg ikke sitere meg selv, fordi det er postet på nm og de har copyright på det. Og det innlegget handlet ikke om annet enn min egen opplevelse av noe, ikke om nm som forum.

Gammel 13-12-06, 18:34   #20
AprilRyan

Standard

Slik jeg ble forklart er det sånn at om en skal bruke noe komersielt, som jeg da ville gjort med dette ene innlegget mitt, og i dette innlegget har jeg skrevet ordrett det jeg sa i akkurat den situasjonen, så kan jeg ikke sitere meg selv, fordi det er postet på nm og de har copyright på det. Og det innlegget handlet ikke om annet enn min egen opplevelse av noe, ikke om nm som forum.

Og du spurte konkret om det innlegget? Så lenge du skal skrive noe om en hendelse som har skjedd i ditt eget liv og det ikke har sammenheng med andre innlegg, brukere eller forumet så kan de jo ikke nekte deg det. Jeg tror det må være en misforståelse.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.