|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#501 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Politi med hijab?
I enkelte tilfeller så finnes det vel somaliske kvinner som veldig godt kan tenke seg å arrestere noen for omskjæring. Men alle politifolk kommer opp i situasjoner hvor de kan tenkes å være inhabile, uansett etnisk bakgrunn, og de må jo erklære seg inhabile i disse tilfellene. Det antar jeg at de har rutiner for i politiet.
|
|
|
#502 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jeg har all tro på at dersom en somalisk muslimsk kvinne velger å utdanne seg til å jobbe i det norske politiet, så har hun et klart gjennomtenkt syn på hvordan hun skal utføre jobben sin. Derfor har jeg heller også full tro på at hun vil gripe inn mot noen som utfører kjønnslemlestelse på en jentunge, på lik linje som hun vil gripe inn mot andre overgripere.
|
|
|
#503 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Tydeligvis er innvandringspolitikken et hett tema som opptar mange. Det er mange som argumenterer godt både for og i mot. |
|
|
|
|
|
#504 |
|
Glamorøs
|
Den tankegangen skjønner ikke jeg i det hele tatt. Hvis noen blir politi så regner jeg med at de er så dedikert til jobben at slike ting ikke går foran. En muslimsk kvinne som velger å bli politi er rimelig godt integrert, det er desverre ikke dem som velger å omskjære barna sine.
|
|
|
#505 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg er kjempe-enig i det, og synes det er synd at beskyldnigner om fremmedfrykt og intoleranse blir brukt altfor raskt (ikke av deg, men av andre). |
|
|
|
|
|
#506 |
|
flisespikker
|
Jeg for min del sitter på en tue midt på Tøyen og føler at det er egentlig helt normalt at folk er muslimer, og ser nesten flere kvinner med hijab (eller niqab) enn uten når jeg går på butikken.
|
|
|
#507 |
|
Deltidsmamma
|
Godt poeng. Men skulle man kanskje ikke da tenke at hun heller ikke brukte hijab...? |
|
|
|
|
|
#508 |
|
Glamorøs
|
Jeg har vokst opp i sentrumsbydel av Oslo, gått på en skole med mange med ikke-vestlig bakgrunn, jeg bor i samme område nå og sønnen min går i barnehage hvor omtrent 1/3 av barna er somaliske, og over halvparten er ikke helt norske. Vi har ansatte i barnehagen fra Somalia, Peru, Vietnam, Tyrkia, og har hatt fra andre land i Sør-Amerika også, og de snakker norsk i vrierende grad. Sønnen min kan mange ord på somalisk, og spør til tider om maten er halal. Vi serverer halalpølser eller kyllingpølser i bursdager og vi sokner til en skole hvor jeg tror over halvparten av elevmassen er ikke-vestlig. Jeg jobber på Grønland i Oslo og spiser sushi, thai, norsk husmannskost og indisk til lunch. (
|
|
|
#510 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Jeg må si at man har en rørende tiltro til at alle som søker politiskolen/er politi har et så gjennomtenkt syn på det og at de er så dedikerte til jobben. Jeg tror at det finnes svært mange lite gjennomtenkte-og egnede folk i politiet, inkludert eventuelle muslimer som søker seg dit, som det er til sykepleie-lege-lærer-økonomiutdannelse.
|
|
|
#511 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Og jeg for min del sitter på min lille tue i en slumreby et stykke utenfor Oslo. Storebror går sammen med en rekke muslimske barn i barnehagen, og han vil gå sammen med en rekke muslimske barn i skolen. Selv har jeg jobbet i lag med mang ei muslimsk jente, og noen muslimske menn. Aldri har jeg tenkt over at de skulle være noe annet enn mennesker de med. Ja de tror på en annen gud enn den guden jeg (ikke) tror på, og ja de har noen andre skikker enn vi har, men ut over det så er de stort sett som meg og deg.
|
|
|
#512 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå finnes det vel også norskfødte (som i norske aner tilbake til Harald Hårfagre) kvinner som bruker hijab.
|
|
|
#513 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#514 |
|
Mother of Dragons
|
Vi bor på Vålerenga og i juletrefesten på barnehagen ble det servert halalpølser. Vi har naboer fra Sri Lanka og Irak og har noe kontakt med dem, spesielt de fra Irak. Jeg har hatt mange kollegaer fra Sri Lanka, Irak, Iran og første og andregenerasjons pakistanere. Jeg har også venner som ikke er av etnisk norsk bakgrunn.
|
|
|
#515 |
|
flisespikker
|
Det er helt sikkert mange politifolk som av ulike grunner ikke egentlig passer så godt til den jobben de har. Men jeg synes ikke det er noen grunn til å tro at det spesielt skal gjelde muslimer, og da blir det et litt irrelevant poeng å ta med i akkurat denne diskusjonen, synes jeg.
|
|
|
#516 |
|
Deltidsmamma
|
Ja, selvfølgelig. |
|
|
|
|
|
#517 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Mulig formulerte jeg meg feil - det går kjapt her jeg sitter med baby på armen. |
|
|
|
|
|
#518 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Politi med hijab?Kjønnslemlestelse er ikke påbudt i Islam. Kjønnslemlestelse er en kulturell uting, og blant annet i Etiopia er det også kristne som bedriver den slags overgrep i kulturens navn. Bare så det er påpekt...
|
|
|
#519 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg vet det, sånn sett et dårlig eksempel. |
|
|
|
|
|
#520 |
|
Mother of Dragons
|
Det gjør det vel med det meste her i verden det. Og det er klart, om man har gjennomgående erfaring med at de damene som man har møtt som går med hijab er fanatisk religiøse nek eller om man har erfaring om at de er oppegående mennesker og hijaben "bare" er et hodeplagg har jo selvfølgelig noe å si for om man mener det er ok at politi bruker det.
|
![]() |
|
|