Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Rekkehus vs. kjedet enebolig

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-09, 13:30   #1
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Rødme

Rekkehus vs. kjedet enebolig

Muligens tidenes mest idiotiske spørsmål; men i det vi er på husjakt tråler vi nettet mens vi klargjør eget for salg.

Vi har i dag et rekkehus og er på jakt etter større enebolig. Men det som treffer meg når jeg ser på finn.no er at mye omtales som enebolig i kjede - og ofte er dette hus som ligger like sammenklistra som rekkehuset vi har i dag (og helt uaktuelt, vi vil ikke ha folk vegg i vegg, men det kommer jo opp når man søker etter enebolig) ...så hva er egentlig forskjellen på rekkehus og kjedet enebolig; pr. definisjon??

Gammel 15-02-09, 13:33   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rekkehus vs. kjedet enebolig

Etter min mening er det ikke stor forskjell, men det ligger ofte i at det er en garasje/carport i mellom rekkene, istedenfor vegg i vegg.
Det er jo bygd veldig mye av dette i forbindelse med større utbyggingsprosjekter, og reklameres da som eneboliger.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 13:34   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjedet rekkehus har gjerne en carport eller bod mellom enhetene.

Gammel 15-02-09, 13:37   #4
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Etter min mening er det ikke stor forskjell, men det ligger ofte i at det er en garasje/carport i mellom rekkene, istedenfor vegg i vegg.
Det er jo bygd veldig mye av dette i forbindelse med større utbyggingsprosjekter, og reklameres da som eneboliger.

Fra Forbrukerportalens sider:

Sitat:

Men hva betyr «enebolig i kjede» og «kjedet enebolig»? Det kan bety at det er bod, carport eller garasje mellom boligene, at de henger sammen - men ikke med en hel felles vegg, eller at de rett og slett er tomannsboliger eller rekkehus.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 13:54   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Takk! Jeg har bitt meg merke i at mange har garasje/carport i mellom, men det er mange som ikke har det også - ergo er det vel bare øyet som ser da og hva man velger å kalle det, sånn til syvende og sist!

Dette er betegnet som enebolig i kjede i annonsen som til sist gjorde at jeg stilte spørsmålet her, men jeg personlig ser ikke noen forskjell fra dette til rekkehuset vi har:

Gammel 15-02-09, 14:16   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det der ser ut som rekkehus, ja. Man kan ikke alltid stole på boligannonser. "Fjordgløtt" kan fort bety at man kan skimte fjorden hvis man lener seg ut av loftsvinduet.

Sist redigert av Kanina : 15-02-09 kl 19:22.
Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 14:20   #7
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Så sant, så sant, Kanina - man må følge med og passe på; det er ikke alt som er på stell alltid nei. ...men jeg ble nå nysgjerrig uansett hva rekkehus/kjedet enebolig gjelder; for jeg synes liksom ikke noe som deler vegg med annen bolig kan defineres som enebolig. Når det er en garasje ol. i mellom blir det noe annet

Gammel 15-02-09, 14:21   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mange rekkehus som blir omtalt som enebolig i kjede i annonsene. På samme måte som kjente og populære områder i byer strekker seg langt utenfor sine grenser... moralen er vel at man må se selv og ikke stole for mye på annonser.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 14:26   #9
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Absolutt, men det var uansett definisjonen av det jeg var ute etter av ren nysgjerrighet, så jeg vet det for mitt eget vedkommende

Gammel 15-02-09, 16:09   #10
Skytte

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Ja, mye rart i boligannonser om dagen.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 17:26   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i kjedet enebolig og her er det bod og carport i mellom.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 18:39   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Enebolig i kjede høres mye "bedre" ut enn rekkehus. Da er det gjerne som skrevet over her carport i mellom.
For meg blir det i praksis nesten det samme. Man bor jo like tett på hverandre.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 19:03   #13
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror også det er noe med hva slags vegger det er mellom husene. Kjedete eneboliger har dobbel yttervegg eller no, slik at det skal være mindre lydt.

Jeg syns hele begrepet er tullete.

Gammel 15-02-09, 19:31   #14
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg tror utrolig mange salgsannonser pynter på sannheten. Like så med stedsgrenser. Grünerløkka i Oslo strekker vel seg snart fra slottet og opp til Sinsen. Og på Nordstrand har man den berømte og fornemme Solveien, hvorav hus i nærheten som selges frontes som "sidevei til Solveien" eller "ikke langt unna Solveien" etc.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 01:58   #15
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

For at det skal kunne defineres som enebolig i kjede, skal husene ha fire egne vegger som kan sitte fast i et bygg mellom husene.

Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 15:59   #16
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Tydelig at ikke alt som annonseres/kalles for kjedet enebolig faktisk ER det! Jaja, jeg har nå i allefall fått stilnet nysgjerrigheten min; og kjedet enebolig er ikke noe mer aktuelt for oss nå enn det var i går

Gammel 16-02-09, 16:09   #17
Krem

Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Svigers bor i kjedet enebolig, men vegg i vegg med nabo. Altså hverken carport eller bod. Definisjonen der er at det er dobbelt vegg mellom de og naboen, altså kjedet enebolig.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.