Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-09, 10:34   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Jeg ønsker ikke lenger å ta del i den forrige debatten, (og selv om Lykken har svært mange gode poenger) starter jeg en egen tråd. Det tåler vi, sant? Hva er det som gjør at det hersker en uenighet hvorvidt hijab er kvinneundertrykkende eller ei? Hvis hijab brukes på grunn av kulturen, religionen, familien eller mannen er den vel kvinneundertrykkende?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 10:46   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Alt som gjøre under tvang er vel undertrykkende. Sånn er det med alt her i livet. Det som gjøres frivillig er ikke undertrykkende. Jeg ser virkelig ikke poenget med spørsmålet, da dette her er individuelt. Jeg kjenner til de som bruker hijab fordi de MÅ og de som føler seg naken og undertrykket UTEN hijab.

Gammel 19-02-09, 10:46   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på litt tynn is her, for det kan være noe jeg har glemt eller misforstått, men:
Så vidt jeg har fått med meg så var hijaben som nevnt i Koranen en gardin/romskiller (?) som skulle skille mellom muslimske menn og Mohammeds hustruer, og det var mennenes ansvar at det skillet var der. Senere har dette blitt generalisert til å ikke bare gjelde Mohammeds hustruer (obviusly ...), og da endt opp som et skille mellom mann og kvinne.
Koranen sier vel bare, så vidt jeg har skjønt, at man skal kle seg ærbart.

Enkelte muslimske land har jo til og med forbud mot bruk av hijab i offentligheten; Tyrkia og Tunisia.

Man kan vel strengt tatt ikke si at det er kvinneundertrykkende fordi det brukes på grunn av kultur og religion; det kommer an på hva som ligger bak den bruken.

Om man derimot ser på det som noe kvinner må bruke for at menn ikke skal bli tiltrukket av dem ... da kan vi snakke kvinneundertrykkende.

Gammel 19-02-09, 10:47   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers kan jeg bare være enig med Sitron.

Gammel 19-02-09, 10:47   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor føler noen seg nakne og undertrykket uten Hijab, egentlig? Fordi de er vant med at sånn skal det være, kvinner SKAL bruke Hijab?

Gammel 19-02-09, 10:48   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Om man derimot ser på det som noe kvinner må bruke for at menn ikke skal bli tiltrukket av dem ... da kan vi snakke kvinneundertrykkende.

Hva med når det snus på; at det er et plagg som brukes for at menn skal finne kvinnen tiltrekkende, fordi hun da representerer den dydigheten man gjerne anser som nødvendig?

Gammel 19-02-09, 10:48   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

For en kvinne som tvinges til å ha sex så er sex unndertrykkende maktmisbruk og vold. for en kvinne som ønsker å ha sex er sex (forhåpentligvis) supert.

Samme med hijab. En kvinne som velger selv - og har et reelt valg også - å bruke hijab så er det ikke undertrykkelse. For en kvinne som må bruke hijab enten hun vil eller ikke så vil jeg si det er ganske grov undertrykkelse til og med.

Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 10:49   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvorfor føler noen seg nakne og undertrykket uten Hijab, egentlig? Fordi de er vant med at sånn skal det være, kvinner SKAL bruke Hijab?

Fordi de har sett lyset? Aner ikke jeg, men det er da muslimske kvinner som omfavner bruken fordi det er hva de føler er riktig i hjertet i forhold til sin religion. Som et ikke-religiøst menneske vil jeg alltid finne slike argumenter vanskelige å forstå.

Gammel 19-02-09, 10:49   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis noen hadde sagt til deg at du ikke fikk lov til å bruke benklær, men bare gå i truse, så hadde vel du følt deg rimelig naken og undertrykket også? Det har jo også med vane og kultur å gjøre. Og dette uten å dra inn det mer religiøse aspektet.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 10:50   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sitron sa det mens jeg drev og skrev om det.

Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 10:50   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hva med når det snus på; at det er et plagg som brukes for at menn skal finne kvinnen tiltrekkende, fordi hun da representerer den dydigheten man gjerne anser som nødvendig?

Godt poeng ...

Gammel 19-02-09, 10:50   #12
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hijab representerer et middelaldersk på at " dydige kvinner skal dekke seg til", ærbare kvinner skjuler håret.
Og denne dydighetskulturen er kvinneundertrykkende.
På samme måte som at kun gjensydde kvinner er aktuelle for "ordentlige" menn

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 10:51   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvis noen hadde sagt til deg at du ikke fikk lov til å bruke benklær, men bare gå i truse, så hadde vel du følt deg rimelig naken og undertrykket også? Det har jo også med vane og kultur å gjøre.

Det blir vel litt forskjell i og med at jeg hadde vekket en smule oppsikt overalt hvor jeg gikk om jeg bare gikk i trusa, for ikke å snakke om hvor ihjelfrossen jeg hadde blitt.
Men jeg skjønner hva du mener.

Gammel 19-02-09, 10:52   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å bruke hijab gjenspeiler jo et gammelt patriarkalsk samfunn, at kvinnen skal dekke seg til for å ikke friste mannen, sånn sett gjenspeiler det en form for kvinneundertrykking. Likevel er det en del kvinner som gjør det helt frivillig.

Jeg synes det blir på samme måte som skikken i Norgen med at kvinner skifter etternavn, opprinnelig er det en skikk som gjenspeiler at kvinnen er mannens eiendom, likevel så er det mange kvinner som skifter til mannens etternavn nå.

Gammel 19-02-09, 10:55   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det blir på samme måte som skikken i Norgen med at kvinner skifter etternavn, opprinnelig er det en skikk som gjenspeiler at kvinnen er mannens eiendom, likevel så er det mange kvinner som skifter til mannens etternavn nå.

Det har jo litt å gjøre med at man som familie synes det er praktisk og fint å ha samme etternavn, og da skifter man gjerne til det etternavnet man synes er finest eller har mest tilknytning til. Jeg tror få skifter etternavn til mannens kun pga. tradisjon eller at de føler de MÅ i dag. I så fall er det jo synd, jeg gjorde det hvertfall ikke av slike årsaker.

Gammel 19-02-09, 10:55   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Å bruke hijab gjenspeiler jo et gammelt patriarkalsk samfunn, at kvinnen skal dekke seg til for å ikke friste mannen, sånn sett gjenspeiler det en form for kvinneundertrykking. Likevel er det en del kvinner som gjør det helt frivillig.

Det har jo vært en ganske lang periode der man i flere land har vært uten hijab over lengre tid, men at dette er i ferd med å endre seg. Hijaben er i ferd med å romantiseres, slik jeg ser det. At denne har en ny oppblomstring i de mer vestlige muslimske land, kan det egentlig sammenlignes med bruken i eldre tider?

Gammel 19-02-09, 10:56   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis formålet er at man skal dekke seg til for mannen slik at han ikke blir fristet og at kvinnen av den grunn da er ærbar og dydig, så synes jeg det er kvinneundertrykkende. At kvinner i 2009 ikke kan være ærbar uten å dekke seg til, er likestillingsfiendelig og bør motarbeides. Jeg har respekt for religion til en viss grense, jeg synes man skal jobbe for at religion følger det århundret vi er i, jobbe for at undertrykkende og likestillingsfiendlige skikker og påbud fjernes på sikt.
Snu det på hodet, mannen burde da også dekke seg helt til, for å ikke friste kvinnen.
Det at kvinner frivillig, f.eks i visse kristne miljøer/sekter/organisasjoner, underordner seg mannen og lar han ha siste ord i alle saker, gjør det ikke riktig av den grunn.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 10:56   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Er det da samtidig undertrykkende å spare seg til man blir gift med å ha sex, å skrive under på kontrakter og gå med ringer som symboliserer at man er dydige?

Gammel 19-02-09, 10:58   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Jeg synes jeg gjenkjenner argumentasjonene i denne tråden fra min famøse etikk-eksamen der jeg prøvde å argumentere for at man ikke kan si at barnearbeid er umoralsk ut i fra prinsippet om universell etikk.

Gammel 19-02-09, 10:58   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har jo litt å gjøre med at man som familie synes det er praktisk og fint å ha samme etternavn, og da skifter man gjerne til det etternavnet man synes er finest eller har mest tilknytning til. Jeg tror få skifter etternavn til mannens kun pga. tradisjon eller at de føler de MÅ i dag. I så fall er det jo synd, jeg gjorde det hvertfall ikke av slike årsaker.

Nettopp. Du mener du gjør det frivillig, akkurat som de aller fleste kvinner sier de gjør det. Selv om alle vet at noen kjenner press for å gjøre det. Likevel henger det klart sammen med gamle kjønnsroller, all den tid menn i så lite antall skifter i forhold til kvinner.

Jeg mener det er en helt relevant sammenligning.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.