Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foretrekker du skriftlig eller muntlig kommunikasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-09, 13:39   #41
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foretrekker du skriftlig eller muntlig kommunikasjon?

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Skriftlig kommunikasjon er helt klart å foretrekke. Og aller best hvis den er asynkron, så jeg får tid til å tenke meg ordentlig om før jeg fullfører og sender.

Jepp! Asynkron skulle jeg også si. Men nesten-synkron (chatting) går ofte fint, det også.

Gammel 11-03-09, 13:43   #42
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Og med en viss risiko for at mange som bare kjenner meg herfra synes jeg skriver usedvanlig dårlig, og dermed antar at jeg er håpløs skriftlig (også).

.

Gammel 11-03-09, 13:53   #43
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det kommer an på.
Hvis det er ting som jeg bør huske, beskjeder ol, foretrekker jeg skriftlig.
Diskusjoner foretrekker jeg muntlig.
Både fordi det er lettere å høre hva personen sier med forskjellig tonefall og kroppsspråk, og kanskje ispedd med litt ironi.
Og, fordi jeg ofte bruker mange ord og fakter ( snakker med hele kroppen) for å få fram noen ganger helt enkle og korte, budskap.

Jeg er rett og slett bedre på å formulere meg muntlig.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 14:03   #44
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det er noe som er bittelitt mer komplisert enn en liten beskjed så foretrekker jeg helt klart å ta det på telefon. Jeg hater å skrive lange mail, det er rett og slett tungt å skrive.

At jeg faktisk har hengt på et skriftlig forum i over to år nå er egentlig litt utypisk meg å gjøre.

Gammel 11-03-09, 14:06   #45
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg foretrekker skriftlig, eller face to face. Liker ikke å snakke i telefon.

Gammel 11-03-09, 15:11   #46
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg er helt opplagt best på skriftlig kommunikasjon. Da har jeg et mye større register å spille på. Slik har det alltid vært, så SMS, e-post og nettfora er en gullgruve for meg.

Muntlig babler jeg bare, stort sett. Jeg frykter at jeg snakker for mye og for fort (slik at ikke hodet henger med), fullfører setninger for folk, avbryter, ler på upassende steder, og sluker ord og stavelser. Dessuten sier jeg veldig mye som grammatisk er hakkende galt.

Oi! Dette er som å beskrive meg det, faktisk. Fins det virkelig to av oss?

Gammel 11-03-09, 15:13   #47
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Oi! Dette er som å beskrive meg det, faktisk. Fins det virkelig to av oss?

Minst tre, ser det ut til - Enhjørning har også meldt seg. Vi må jo bare treffes!

Gammel 11-03-09, 15:15   #48
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Minst tre, ser det ut til - Enhjørning har også meldt seg. Vi må jo bare treffes!

Jeg fikk litt Monty Pythonske assosiasjoner her!

Gammel 11-03-09, 17:29   #49
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I formelle sammenhenger foretrekker jeg skriftlig kommunikasjon eller å snakke i telefonen. I uformelle sammenhenger foretrekker jeg klart å være muntlig og ansikt til ansikt, da jeg bruker mye humor, ironi, ansiktsuttrykk etc. Skal jeg skrive på msn må jeg bruke masse smileyer for å få fram det jeg mener.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 17:44   #50
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Muntlig face to face, eller skriftlig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 18:21   #51
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker best skriftlig, og er glad når jeg kan henvende meg på mail og slike ting. Det er mye fordi jeg også ønsker å være konkret og litt gjennomtenkt, og det er lettere skriftlig enn muntlig synes jeg.
Dessuten er jeg ikke alt for glad i å prate i telefonen, og digger bruke sms.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 18:26   #52
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror de to er like. Er jeg konsentrert, kan jeg både snakke godt og skrive godt. Er jeg ikke så konsentrert, går det i ball både skriftlig og muntlig - men mest tøyst blir det nok muntlig.

Ofte velger jeg å sende en mail i stedet for å ringe, også i jobbsammenheng.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 18:36   #53
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg helt klart tryggere skriftlig. Muntlig frastår jeg veldig ulikt tror jeg. I noen situasjoner føler jeg meg utrygg og kan framstå som tause og ordknappe Birgitte. I andre situasjoner føler jeg meg trygg og babler i vei. Er mye mer usikker sosialt sett, mer jevn personlighet skriftlig tror jeg.

Gammel 11-03-09, 18:55   #54
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer litt an på situasjonen. Jeg er sjenert og synes ofte det er enklere på ta kontakt med folk skriftlig enn muntlig. Tidligere følte jeg også at jeg var bedre til å uttrykke meg skriftlig enn muntlig rent generelt, men jeg tror det siste har endret seg i de senere årene.

Gammel 11-03-09, 19:25   #55
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er best på muntlig kommunikasjon. Min gode humor tar seg best ut i tale
Men jeg hater å prate i telefon.

Gammel 11-03-09, 19:37   #56
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MÅ jeg velge? *bergenser*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 19:42   #57
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kroppsspråk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 19:53   #58
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vel, jeg foretrekker nok skriftlig kommunikasjon og bruker det så mye jeg kan. I settinger med ukjente mennesker foretrekker jeg at ting foregår skriftlig og innser med det er jeg kanskje er en usikker person (?). Merkelig fenomen siden jeg er ganske skravlete og utadvendt med mennesker jeg kjenner og er trygge på, men lange muntlige samtaler gjør meg også "sliten".

Jeg er veldig glad jeg kan gjemme meg bak utelukkende mailkontakt med kundene på jobben. Dessuten kan man svare når man ønsker det selv..

Gammel 11-03-09, 19:57   #59
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Absolutt muntlig.

Gammel 11-03-09, 19:58   #60
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Skriftlig med "kunder", muntlig med andre. Liker å snakke med folk jeg slapper av med, men hvis jeg skal serve noen gjør jeg det aller helst skriftlig.

Telefon får jeg helt nugra av. Minst mulig. Jeg er ikke nervøs altså. Men det er så ufattelig kjedelig. Blir så trøtt av det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:18.