Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg skal lage risotto, men har ikke hvitvin

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-09, 19:47   #1
Slettet bruker
Passiv

Spørsmål

Jeg skal lage risotto, men har ikke hvitvin

Kan jeg bruke en hvit portvin i stedet (det har jeg)? Blir det noe godt om jeg ikke har vin i? Eller må jeg skrinlegge risottoprosjektet til jeg får kommet meg på polet, noe som blir etter påske?

Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 19:48   #2
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg skal lage risotto, men har ikke hvitvin

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Kan jeg bruke en hvit portvin i stedet (det har jeg)? Blir det noe godt om jeg ikke har vin i? Eller må jeg skrinlegge risottoprosjektet til jeg får kommet meg på polet, noe som blir etter påske?

Du kan bruke eplejuice i stedet.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 19:52   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller vann og litt sitronsaft.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 19:55   #4
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Og også eplecideredikk og vann.

Gammel 10-04-09, 19:58   #5
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Oppskrift?

Gammel 10-04-09, 20:16   #6
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir helt greit uten hvitvin, jeg bruker som regel bare litt ekstra buljong og tar ellers det jeg har tilgjengelig.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 20:28   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager ofte hverdagsrisotto uten vin. Det blir godt allikevel.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 20:35   #8
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Hvis jeg skal lage risotto som ungene og skal spise, så tar jeg bare mer buljong istedet for.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 20:44   #9
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av kalufs, her.

Hvis jeg skal lage risotto som ungene og skal spise, så tar jeg bare mer buljong istedet for.

Men om ungene skulle ha spist risotte med hvitvin, så fordamper alkoholen før servering.

Gammel 10-04-09, 23:43   #10
TGM
drømmende

TGM sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvitvinseddik fungerer veldig bra.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 23:49   #11
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Portvin funker helt fint til risotto. Jeg pleier å bruker tørr vermout (Noilly Prat. En klunk druebrennevin (cognac, armagnac eller lignende) gjør også nytten.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-09, 19:45   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg brukte hvit portvin, og det ble en ubetinget suksess. Kraftig og god smak, og perfekt konsistens. Ikke verst for første gangs risottolaging.

Svar med sitat
Gammel 11-04-09, 19:48   #13
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, risotto må lages snart - det er godt.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-09, 19:53   #14
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Men om ungene skulle ha spist risotte med hvitvin, så fordamper alkoholen før servering.

Det vet jeg godt. Men ungene er ikke så glade i mat som har vin i seg. Litt for voksen smak for en 1 og en 3 årig, tror jeg.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.