|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?
Du tuller nå, ikke sant??
|
|
|
#182 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#183 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Jeg kjenner jeg grøsser på ryggen av folk som er sånn "Nei, men du skjønner, jeg har BARN, alle andres hensyn må vike for mine BARNS hensyn!"
|
|
|
#185 |
|
St(r)ikkeplante
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?For meg er det sånn at dersom jeg bestiller en togbillett så forventer jeg plass på toget, dersom jeg bestiller plassbillett så forventer jeg å få det setet jeg har betalt for.
|
|
|
#186 |
|
Hertuginne
|
Atte det var? Jeg håper inderlig du tøyser nå, for hvis ikke så tror jeg at du har misforstått poenget med faste plasser på toget.
|
|
|
#187 |
|
intro
|
|
|
|
|
#188 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Jeg kom til å tenke på at dette har åpenbart med hvem som kom til plassen først å gjøre? |
|
|
|
|
|
#189 |
|
maler
|
Det å bli sur eller fornærmet er vel ikke helt normalt uansett hvem som kom først. Om jeg reiste med to barn, og vi hadde fått to plasser et sted og en plass et annet sted, ville jeg prøvd å samle dem. Da hadde jeg nok først snakket med konduktøren, men hvis det er fullt er de ikke så veldig behjelpelige. Jeg hadde nok prøvd meg på den plassen rett over gangen eller den bak uansett om det allerede satt noen der eller ikke, og jeg hadde tenkt helt likt om et "nei" som svar uansett hvem som kom først. Jeg hadde nok vært litt overrasket og syntes vedkommende var litt vanskelig, men fornærmet hadde jeg ikke blitt.
|
|
|
#190 |
|
Ringskrømt
|
Disse menneskene var nok akkurat like hensynsløse før de fikk barn, og noen forteller meg at de kommer ikke til å forandre seg etter at barna er store og klarer seg selv heller. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror en del her ikke reiser så mye med tog jeg, og i alle fall ikke med familien. Å skulle tviholde på en plass (og nå snakker jeg om de som ikke må sitte der pga. sykdom o.l), høres jo helt bak mål ut. Det er jo et tog. De fleste plasser er jo like. Men Som Sitron har påpekt ovenfor her, så kan man ha bestilt familievogn og bestemte plasser, men så viser det seg i det man står der - mor, far og tre barn, at vi sitter ikke sammen, men spredt litt her og litt der. Vi setter oss da samlet, og når det kommer noen som skulle sittet der, så sier vi: "Hei, vet du vi skulle gjerne sittet sammen vi, og har egentlig de plassene der også (peker på to seter på motsatt side av toget). Går det greit at vi bare bytter?" Eller: Vi har fått de plassene der, men skulle gjerne sittet ved siden av vogna til ungen, tror du det er greit? Konduktøren er da ikke alltid der når man setter seg. Man kan da ikke stille seg opp og sperre for alle? Vi har faktisk aldri behøvd å være verken sur eller uhøflig, men har blitt møtt med forståelse og hyggelige holdninger.
Og jeg ville blitt ekstremt provosert av det motsatte: "Jeg ser du har tre barn her, men jeg gir vel fan i det. Her sitter jeg." Sist redigert av Dronningen : 21-04-09 kl 23:25. Årsak: skrivefeil |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Til hovedinnlegget; selvfølgelig er det lov å si at man har noe imot å bytte bort det faste setet sitt, mot et som ikke er likt.Og jeg synes at man ikke trenger å oppgi noen grunn. Sist redigert av bønna : 21-04-09 kl 14:40. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#194 |
|
Passiv
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Jeg har veldig lange ben. Så lange at jeg får vondt om jeg sitter innerst som regel - ihvertfall på fly men også på en del av langdistansetogene. |
|
|
|
#195 |
|
saftig
|
Eh, du går visst glipp av noe. Hvorfor bestiller du ikke billetter på forhånd når du skal ut og reise med barn? Alle med litt vett oppi hodet sitt forstår at det er praktisk og greit. Ja, mange plasser er like, men når man reserverer plassbilletter så er man sikret at man får sitte stille på plassen sin hele reisen. Da kan man sette fra seg bagasje og sovne om man vil. Slappe av.
|
|
|
#196 |
|
Søt og rar
|
Sv: Er det uhøflig å være ærlig?Spennende hissig tråd, må jeg si.
|
|
|
#197 |
|
Travelt opptatt
|
Hvis noen hadde frivillig valgt å sitte ved siden av min toåring på en lang togreise, mens jeg satt i et sete for meg selv et helt annet sted, så hadde jeg ikke spurt flere ganger.
Det er blitt nevnt flere ganger lengre oppi tråden at NSB innimellom (les: veldig ofte) gjør feil. Man kan ha bestilt leeenge på forhånd for å sikre seg riktige plasser, men likevel ende opp med spredte seter.
|
|
|
#198 |
|
saftig
|
Du tegner et litt annet bilde enn Electronica. Du hadde jo forsøkt å reservere.
|
|
|
#199 |
|
Leser
|
Ja, det er virkelig vanskelig å forutse hva folk går i taket for, den tanken har i alle fall slått meg i løpet av tråden.
Jeg er helt enig med deg, mulig det er noe som henger igjen etter at de hadde røykevogner? Der kunne det i alle fall være ganske tøfft å sitte (<- må vel presisere at tøfft i denne sammenhengen betyr ubehagelig
|
|
|
#200 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så klart hadde vi reservert. Barnevogn t.o.m.
Nå kan det nesten virke litt som om du er ute etter meg av personlige grunner eller noe. Jeg antar det er fordi jeg er veldig åpen og direkte i forhold til hvordan jeg tenker om det å ta tog og hvilke forventinger jeg har, og at det for noen oppleves som truende. Ærlighet kan virke slik på noen. Det er så klart forskjell på hva man tenker om ting, og hvordan man går fram i situasjonen, jamfør det med høflighet tidligere i tråden. Når vi har reist har vi gått på der togturene startet, og løst det med plassering som regel med en gang. Enten ved å spørre, eller ved å forklare konduktør situasjon. Vi har aldri bedt noen flytte seg, men kom det noen på 10-20 mil senere som skulle hatt 1 eller 2 av våre plasser, så forklarte vi situasjonen, og alle var forlikt. Eller vi var flere foreldre med små barn, som plasserte oss og vogner hensiktsmessig ut fra hvor mange man var og alder på barn, et.c. Veldig mange kjøper billetter på nettet, og jeg kan ikke huske muligheten der til å velge spesifikke seter. Den tanken slo oss vel heller ikke, fordi vi er vante med at plassering på tog kan løses litt der og da. Sist redigert av Dronningen : 21-04-09 kl 23:52. |
|
|
|
![]() |
|
|