Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva syns dere om makulering av bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-09, 22:20   #61
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Opprinnelig lagt inn av Rabarbra, her.

Hva skjer´a? Bruker da ikke å være sånn stemning på forumene her...
Jeg synes ikke det er problematisk at Fretex brenner bøker, men det må da gå an å stille spørsmålet...? Tipper Dagmar sitter med urimelig høy selvsensur neste gang hun vurderer å legge ut et innlegg nå

Førsteutgaven av Hamsun makuleres liksom? Det sier vel sitt og det er vel grunnen til at man reagerer som man gjør tenker jeg.

Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 22:25   #62
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Rabarbra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Førsteutgaven av Hamsun makuleres liksom? Det sier vel sitt og det er vel grunnen til at man reagerer som man gjør tenker jeg.

At det ikke kan være sant? (siden det er første utg. av Hamsun + de sjekker prisene på den der hjemmesiden?). Kanskje det var satt litt på spissen? Vet ikke jeg, ble bare litt overrasket over stemningen på tråden...

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 22:31   #63
Skvetten
Passiv

Standard

At det ikke kan være sant? (siden det er første utg. av Hamsun + de sjekker prisene på den der hjemmesiden?). Kanskje det var satt litt på spissen? Vet ikke jeg, ble bare litt overrasket over stemningen på tråden...

Ikke nødvendigvis at det er usant mer at det kan virke besynderlig dersom en eier av en førsteutgave av Hamsun gir denne til Fretex. Enda mer besynderlig virker det jo dersom den blir makulert i og med at den er en viktig del av kulturarven og det er kulturinstitusjoner og ganske sikekrt også privatpersoner som ville vært villige til å gi mer en en femmer for boka.

Legger ved denne linken sånn for litt dokumentasjon (ingen god en men gidder ikke lete gode kilder): http://www.gibud.no/Auction/APViewItem.asp?ID=427347

Denne er sikkert bedre: http://www.nettavisen.no/innenriks/article1495806.ece

Sist redigert av Skvetten : 20-04-09 kl 22:33. Årsak: Klarte ikke å la det stå kun en kilde der.
  Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 22:38   #64
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Rabarbra er litt kul
Standard

Ikke nødvendigvis at det er usant mer at det kan virke besynderlig dersom en eier av en førsteutgave av Hamsun gir denne til Fretex. Enda mer besynderlig virker det jo dersom den blir makulert i og med at den er en viktig del av kulturarven og det er kulturinstitusjoner og ganske sikekrt også privatpersoner som ville vært villige til å gi mer en en femmer for boka.

Legger ved denne linken sånn for litt dokumentasjon (ingen god en men gidder ikke lete gode kilder): http://www.gibud.no/Auction/APViewItem.asp?ID=427347

Joa, jeg vet hva du mener, jeg kjenner en som har Hamsuns bøker i førsteutgave, så jeg vet hva de koster, men likevel... Mulig det var satt litt på spissen av Dagmar.

Gammel 20-04-09, 22:40   #65
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Rabarbra er litt kul
Standard

Joa, jeg vet hva du mener, jeg kjenner en som har Hamsuns bøker i førsteutgave, så jeg vet hva de koster, men likevel... Mulig det var satt litt på spissen av Dagmar.

Neste gang må jeg se hvor mange han har, for det kan umulig være alle... 800 000,- liksom.. Hehe. Men noen har han.

Sist redigert av Rabarbra : 20-04-09 kl 22:44. Årsak: ,-
Gammel 21-04-09, 19:42   #66
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av dagmar, her.

Hva syns dere om at gode gamle bøker blir kvernet opp? Er det blitt slik at bøker kan behandles på den måten?

Jeg synes ikke dette gjør så mye, med mindre de bommer på et gammelt, sjeldent eksemplar... Hva synes du de bør gjøre? Etterlyser du mer "kvalitetssikring"?

Gammel 21-04-09, 19:47   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om Dagmar er et lite troll, det er nemlig veldig mange liknende innlegg på ulike nettsamfunn og i ulike blogger, det nevnes bibler, koranen og salmebøker, samt førsteutgaver av litt ulike forfattere. Det nevnes også at de som jobber i Fretex ikke er kristne, så jeg forestiller meg at dette er et lite korstog mot Fretex. Et snodig ett, riktignok.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 20:40   #68
dagmar
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2009
dagmar har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har du link til alle disse ulike innleggene?

dagmar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 20:41   #69
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg lurer på om Dagmar er et lite troll, det er nemlig veldig mange liknende innlegg på ulike nettsamfunn og i ulike blogger, det nevnes bibler, koranen og salmebøker, samt førsteutgaver av litt ulike forfattere. Det nevnes også at de som jobber i Fretex ikke er kristne, så jeg forestiller meg at dette er et lite korstog mot Fretex. Et snodig ett, riktignok.

Ja, man skal høre mye. Også korstog mot Fretex, da gitt.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 20:54   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av dagmar, her.

Har du link til alle disse ulike innleggene?

Hvis du googler "fretex makulerer bøker" så finner du dem. De er veldig like dine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 21:01   #71
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:googler:

Gammel 21-04-09, 21:31   #72
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har forresten brent bøker. Det var noen fullstendig istykkertygde barnebøker av papp som jeg brukte til opptenn, men likevel. Det føltes ikke godt å se Fahrenheit 451 etterpå.

Gammel 21-04-09, 21:43   #73
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fretex mottar ofte bøker fra dødsbo, og da er vanligvis ikke tidligere eier av bøkene tilstede. Og det er ikke alle arvinger som har peiling (ikke alle eiere av bøkene heller: "Jeg arvet denne gamle boken etter Onkel Toralf og har brukt den som støtte i bokhyllen siden da") ...

Gammel 21-04-09, 22:37   #74
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg googlet, og det har sannelig forfatteren av dette innlegget også.

Sitat:

I dag fikk jeg meg litt av en overraskelse da jeg slo opp Fretex på Google og leste hva som ble skrevet om Fretex og bøker. Jeg mener at alle kristne i Norge må være oppmerksomme på hva som foregår!

Fretex er med på å avkristne landet vårt!

Hva skjer? Gamle, kristne bøker blir mer og mer mangelvare i bibliotekene her i landet. Enten er bøkene så fillete at bibliotekene nødvendigvis må kaste dem, eller hvis bøkene er brukbare, levere dem til Fretex, eller så blir bøkene lånt ut fra bibliotekene til enkeltpersoner som ikke leverer dem tilbake. Så dør den tusseladden som lånte boka, og slektningene gir boksamlingen hans/hennes til Fretex. Der blir boka makulert av muslimer og nervøse ateister som har fått attføringsjobb på en Fretex-stasjon. (De som får jobb i Fretex er IKKE kristne. De er alt mulig annet rart.)

Ja, ja. Det er ikke lett.

Gammel 21-04-09, 22:40   #75
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:nervøs ateist:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 22:46   #76
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 22:59   #77
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Gammel 21-04-09, 23:05   #78
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nervøs ateist

Gammel 21-04-09, 23:13   #79
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Overgooglet og fikk forvillet meg inn på hjemmesiden til Magazzzinet.

Gammel 23-04-09, 03:28   #80
dagmar
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2009
dagmar har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dakars deg da Claire.

Til opplysning.

De som jobber i en butikk må ikke være kristne. De som skal for eks styre en butikk eller være litt opp i Fretex systemet. Må bekrefte at de står for det samme som Fretex. Dvs de må stille på andakter osv. Men når det er sagt har jeg truffet butikksjefer som har bannet som en sjømann.

dagmar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.