Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-09, 13:56   #41
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?

Pelle - hvis det meldes hver gang et barn har skade som kan skyldes vold så er det ikke rare jobben å ha et datasystem for eksempel som varsler om de familiene hvor barnet har slike skader oftere enn statistikken sier at er normalt. Det kan være et system som rusler og går nesten av seg selv - gjerne hvor leger/skoler osv registrerer saken selv over nett. Det skulle ikke kreve stort av barnevernets ressurser.

Og om det står på ressurser så får det heller komme flere ressurser. Man kan ikke ha det slik at systemet som skal sikre de aller svakeste menneskene i hele samfunnet vårt skal være basert på at folk føler for å gjøre jobben sin. Det bør ha konsekvenser å ikke gjøre jobben sin.

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 14:03   #42
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Pelle - hvis det meldes hver gang et barn har skade som kan skyldes vold så er det ikke rare jobben å ha et datasystem for eksempel som varsler om de familiene hvor barnet har slike skader oftere enn statistikken sier at er normalt.

Har man statistikk på hvor ofte barn har skader da, slik at man har noe å sammenlikne med?

Og er et slikt register i tråd med Datatilsynet (det tviler jeg neste på, siden omtrent alle barn i landet vil bli innrullert og lagret der til de er 18 år)?

Sitat:

Og om det står på ressurser så får det heller komme flere ressurser. Man kan ikke ha det slik at systemet som skal sikre de aller svakeste menneskene i hele samfunnet vårt skal være basert på at folk føler for å gjøre jobben sin. Det bør ha konsekvenser å ikke gjøre jobben sin.

Selvsagt. Men jeg tror ikke dette er den mest effektive bruken av økte ressurser i barnevernet, fordi de aller fleste sakene vil gjelde helt normale forhold.

Gammel 02-05-09, 14:10   #43
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Har man statistikk på hvor ofte barn har skader da, slik at man har noe å sammenlikne med?

Og er et slikt register i tråd med Datatilsynet (det tviler jeg neste på, siden omtrent alle barn i landet vil bli innrullert og lagret der til de er 18 år)?

Selvsagt. Men jeg tror ikke dette er den mest effektive bruken av økte ressurser i barnevernet, fordi de aller fleste sakene vil gjelde helt normale forhold.

Om man ikke allerede har en slik statistikk så vil man iallefall fort få en med et slikt meldingssystem.
Om det er i tråd med Datatilsynet eller ikke vet jeg ikke, men det kan gjøres mye for å anonymisere og begrense innsyn for eksempel. Om det ellers skal gjennomføres eller ikke får være opp til politikerne å bestemme. Jeg synes det høres helt uproblematisk ut. Vi har allerede masse informasjon liggende på alle barn om vaksiner, legejournaler, skolesituasjoner osv.

Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 14:20   #44
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har allerede masse informasjon liggende på alle barn om vaksiner, legejournaler, skolesituasjoner osv.

I ulike registre ja, det er noe helt annet.

Gammel 02-05-09, 16:21   #45
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kraftig opprustning av barnevernet bør i alle fall på plass. Jeg synes det er forkastelig at vi som samfunn ikke tar bedre vare på denne etaten og de som jobber i den.

Da ville det kanskje også bli mer til forebyggende barnevern. Jeg skulle ønske barnevernet var en mer naturlig samarbeidsinstans også i situasjoner der man faktisk har et barn med en diagnose. Ikke bare fordi disse barna kan være mer utsatt for mishandling enn andre, men også på grunn av slitasjen de ekstra utfordringene representerer. Jeg vet at det er slik noen steder. Man kaller det forebyggende barnevern.

Hvordan ville denne saken ha sett ut da? Dersom det var standard at en barnevernspedagog var en del av fagteamet rundt Christoffer?

Og så vil jeg gjerne slå et slag for foreldrevern, jeg. Det er et ord mange gjerne spytter ut i sinne og sier at det er mer foreldrevern enn barnevern og lignende. Selvsagt skal foreldrevern ikke gå utover barnevernet. Men det å ta vare på omsorgspersoner slik at de kan gjøre en bedre jobb er viktig. Ved å få frem denne biten, så vil man kanskje endre folks syn på det å selv ta kontakt eller melde inn en bekymring til barnevernet.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 17:49   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

I ulike registre ja, det er noe helt annet.

Jeg ønsker ikke å ta debatten med datatilsynet og personvern oppi akkurat denne saken kjenner jeg. Derfor nøyer jeg meg med å si at det finnes jo løsninger og prosedyrer man kan lage som vil sende røde flagg ved store avvik. Så får det være opp til andre å vurdere om det er viktigst å ivareta det ene eller det andre hensynet.

Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:09   #47
Slettet bruker
Passiv

Standard

Omsider ser det ut til at Noen har bestemt seg for å passe på at det ikke blir Ingen som gjorde noe. Jeg håper det går bra med det minste barnet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3064895.ece

Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:20   #48
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber i en bransje der vi blir innimellom kan måtte ta slike valg om å melde eller ikke. Generelt er jeg ikke imponert over holdningnene til dette. Spesielt er det utfordernde med legene som ikke har tradisjon på å vurdere annet enn den pasienten de har til behandling.

Jeg har også opplevd hvordan barnehager unnviker dette.

Så selv om vi blir bedre, er det en lang vei igjen. Hva kan man forvente av privatpersoner når selv fagfolk kvier seg for å melde?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:26   #49
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Hva kan man forvente av privatpersoner når selv fagfolk kvier seg for å melde?

Det er faktisk flest privatpersoner som melder til barnevernet.

Gammel 08-05-09, 14:27   #50
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Det er blitt mer fokus på meldeplikten etter C-saken, heldigvis. Jeg håper inderlig at det fortsetter og at det blir mer kursing av alle som jobber med mennesker i årene framover.

Gammel 08-05-09, 23:21   #51
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så syns jeg det er viktig at kursingen anerkjenner at det ER vanskelig å melde. For det er reelle sperrer folk har, og hvis de ikke får hjelp til å gjenkjenne de sperrene, så vil man i praksis vegre seg.

Gammel 09-05-09, 01:09   #52
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så syns jeg det er viktig at kursingen anerkjenner at det ER vanskelig å melde. For det er reelle sperrer folk har, og hvis de ikke får hjelp til å gjenkjenne de sperrene, så vil man i praksis vegre seg.

Det hjelper ikke å si at man har plikt til å melde og så være ferdig med saken, det er viktig at det er folk som jobber med slike saker som underviser og lar folk uttrykke hvor vanskelig slike ting er.

Gammel 09-05-09, 02:36   #53
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle så inderlig ønske at man også fikk bukt med holdningen om at det å melde ifra om bekymring for et barn, er det verste i verden som man kan gjøre mot barnets foreldre. For det er det ikke.

Det vil nok ikke nødvendigvis si at det er en dans på roser. Men jeg skulle ønske det kom bedre frem hvor mange foreldre det egentlig er som har et godt samarbeid og forhold til barnevernet. Og der kan kanskje resten av samfunnet gjøre noe ved å ikke stigmatisere foreldrene til barn som har rettigheter hos barnevernet? Ved å ta et oppgjør med egne fordommer i forhold til hvem, hva og hvordan disse foreldrene er?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 09-05-09 kl 14:52.
Gammel 09-05-09, 08:25   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Også synes jeg det går an å si rett ut at det er en jobb å gjøre mange steder for å skape et barnevern som fungerer også. For det er mange steder vi ikke har det - spesielt dersom problemstillingene for et barn ikke er A4.

For eksempel har jeg inntrykk av - uten å vite mer enn det jeg ser i avisen - at mora i eksempelfamilien her har flyttet såpass mye rundt fra kommune til kommune at de like greit bor i campingvogn. (Aner ikke om det er derfor de bor slik, men skal man flytte mye så er det jo lettere.)

Og da ser det ut for meg som om barnevernet i den kommunen som flyttes vekk fra legger ned sin sak når barnet ikke lenger bor der. Så må neste barnevern først rekke å oppdage familien, deretter rekke å bli bekymret, og deretter utrede i inntil seks måneder før det eventuelt skjer noe. Og da kan de ha flyttet igjen.

Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 16:03   #55
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det er faktisk flest privatpersoner som melder til barnevernet.

Er du sikker på det?

Jeg har ikke sett nasjonale tall, men jeg så tall fra en del barnevernstjenester i Groruddalen i fjor. Der var politiet absolutt største melder. Av ca 300 meldinger i den ene bydelen, kom noe slikt som 10-15 fra familiemedlemmer/slekt og 6-7 fra privatpersoner som ikke var i barnets familie (uten at jeg husker tallene helt nøyaktig).

Men skoler og barnehager var påfallende lavt representert.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 16:17   #56
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

http://tb.no/article/20090508/NYHETE...1527/NYHETER04

Gammel 10-05-09, 16:18   #57
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jeg har forsøkt å melde. (I samråd med barnets forelder.)
Jeg ble ganske kontant avvist på telefonen.

Kanskje har det noe å si for statistikken i enkelte områder også?

Gammel 10-05-09, 16:46   #58
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Der står det vel bare at "andre" (altså andre enn helsestasjon, barnehage og skole) står for 79% av meldingene?

Vil anta Groruddalen har noe høyere antall politimeldinger enn mer rurale strøk, siden husbråk o.l sikkert ikke meldes like ofte der det er mindre tettbygd - men jeg vil likevel tro politiet er en temmelig stor del av disse "andre," ikke nødvendigvis privatpersoner.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 18:10   #59
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det jeg kunne ønske meg i etterkant av denne saken, er at det medfører straffeansvar å ikke varsle ved synlige skader. Jeg synes det er ille at ingen får så mye somm en bot etter denne saken.

Har ikke lest hele tråden men ville bare kommentere dette...
Det finnes en lovparagraf som sier at enhver privatperson som kjenner til et lovbrudd(altså f eks det at et barn blir mishandlet) Skal melde ifra om dette, ellers kan vedkommende få fengsel i inntil et år. Husker ikke eksakt paragraf, men jeg var netopp på kusr med Stine Sofie stiftelsen, der temaet var vold mot barn. Kurset var rettet mot barnehagepersonal, barnevern og helsearbeidere. Utrolig bra, men også gripende kurs

Så det vi alle må huske på er at vi skal melde en bekymring til barnevernet, så er det opp til barnevernet å vurdere om det er grunnlag for tiltak.

Gammel 10-05-09, 18:17   #60
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

.

Så selv om vi blir bedre, er det en lang vei igjen. Hva kan man forvente av privatpersoner når selv fagfolk kvier seg for å melde?

Forskjellen på privatpersoner som melder,og f eks en melding fra barnehage/skole er at som privatperson kan man velge å gi en bekymring anonymt. Navnet på melder vil ikke komme frem, før saken eventuelt havner hos fylkesmannen. Da får de foresatte kjennskap til melderen.
Barnehage må melde ved navn, og da får foreldrene vite umiddelbart hvem som har sendt melding, og det kan ofte vanskeligjøre det tette foreldresamarbeidet som man har og må ha i barnehagen. Mange foreldre reagrere da med å ta barnet ut av barnehagen...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:59.