Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksen

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 15:18   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksen

I mailen min ligger jo "halve livet" mitt, både faglig og endel sosial fra noen år tilbake før gmail etc. gjorde sitt inntog. Hva gjør jeg med dette når jeg nå slutter i jobben? Opprydning og utskrifter av verdt-å-samle-på vil ta uker. Videresending til ny mailadresse vil gi mitt eget navn som avsender.

Kan man kopiere innholdet i mailboksen og ta det med? Vi snakker Lotus Notes her.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:22   #2
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksen

Det lurer jeg også på...

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:24   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Kan du ikke dra hele innholdet fra mailboksen over på en lagringsstasjon på dataen og så brenne alt på en cd/lagre på minnepinne. Så kan du gå gjennom det i ro og mak hjemme.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:38   #4
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Kan du ikke dra hele innholdet fra mailboksen over på en lagringsstasjon på dataen og så brenne alt på en cd/lagre på minnepinne. Så kan du gå gjennom det i ro og mak hjemme.

Que?

Gammel 15-05-09, 15:57   #5
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Har dere ikke retningslinjer for dette på jobben din? Her ville det stridt mot retningslinjene å følge rajrajs forslag, for eksempel. Jobbens informasjon vil vel sjeldent være ok å ta med ut av huset og bruke på hjemmepc, likeledes oversende til privat mailkonto. I min jobb ville det foreskrevne metoden vært den tunge opprydningen, på jobb, der jeg måtte skilt ut det som faktisk var 100% privat (som vi egentlig bare får ha på jobbmailen i spesielle tilfeller) og kunne videresendt til min private mailkonto. Det som var faglig interessant etc er jobbens eiendom, jeg har utarbeidet eller mottat det i "embeds medfør". Men det er kanskje andre retningslinjer på det i ditt felt?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:01   #6
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Det Balanse sier er viktig. (Og gjelder ikke på jobben min, så jeg tenkte ikke på det.) Sjekk først om du får lov, så tar du alle mailene du får lov til å kopiere med deg hjem og merker av og fysisk drar ut av mailvinduet og over i en lagringsstasjon på dataen, evt. til skrivebordet. Eller du kan dra de rett over på lagringsenheten.

Gammel 15-05-09, 16:03   #7
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Her hos oss har vi ingen hemmeligheter.

Fra spøk til alvor: jeg tenker i hovedsak på det som er privat. Men mye ligger i grenseland mellom jobb og privat også, det går på faglig oppdatering/forklaringer osv. Jeg vil tro at det er stor forskjell på innhold i e-post fra din bedrift og til min, de er jo grunnleggende forskjellige typer bedrifter selv om fagområdet mange steder er likt.

Gammel 15-05-09, 16:05   #8
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Det Balanse sier er viktig. (Og gjelder ikke på jobben min, så jeg tenkte ikke på det.) Sjekk først om du får lov, så tar du alle mailene du får lov til å kopiere med deg hjem og merker av og fysisk drar ut av mailvinduet og over i en lagringsstasjon på dataen, evt. til skrivebordet. Eller du kan dra de rett over på lagringsenheten.

Men da drar jeg jo noe som er i mailformat? Krever ikke det samme mailprogram hjemme, da? (Dette er jeg helt grønn på, altså)

Jeg ønsker jo egentlig å få alt som jeg skal spare på over på gmail, hvis jeg kan velge fritt.

Gammel 15-05-09, 16:11   #9
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Da er det sikkert like greit å bare sende de over til gmail, vel? Jeg tror ikke nødvendigvis det krever samme mailprogram hjemme, men det må være kompatibelt, slik at det går an å åpne filen. Jeg hadde outlook på jobben og lagret masse mail på en lagringsstasjon da vi byttet maskiner og operativsystem. Når jeg åpner dem nå på en annen maskin, får jeg dem opp som ren tekst, hvis jeg ikke husker feil. Det vil si at de ikke lenger er en mail, men et tekstdokument, noe som er helt greit for meg.

Gammel 15-05-09, 16:28   #10
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg vil tro at det er stor forskjell på innhold i e-post fra din bedrift og til min, de er jo grunnleggende forskjellige typer bedrifter selv om fagområdet mange steder er likt.

Jepp, og grunnen til at vi hos oss har ganske strenge og konkrete retningslinjer handler tildels mye om økonomi. For eksempel er det ikke på noen som helst måte greit at en forsker som etter mange arbeidsdager nesten er i mål med en revolusjonerende ny teknologi tar med seg dette når han slutter. Dette skal jo eventuelt patenteres og kommersialiseres av bedrifte. (Selv om kompensajon, heder og ære selvsagt tilfaller forskeren, men nå forenkler jeg veldig på flere laaange dokumenter).

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:29   #11
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

I Outlook er det slik: Fil - Eksporter - Meldinger. MERK deg hvor den foreslår å lagre filen med alle meldingene i, og endre det hvis du vil. Brenn ut filen (eller kopier over på minnepinne, send med mail eller hva som helst). Kopier den over på din egen PC, åpne Outlook, velg Fil - Importer - (filnavn). Da dukker alle meldingene opp akkurat slik de var på den opprinnelige pc'en, med riktig avsender, vedlegg etc. Lotus har helt sikkert en tilsvarende eksportfunksjon.

På samme måte kan du eksportere alle kontaktene dine.

Gammel 15-05-09, 20:53   #12
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Videresending til ny mailadresse vil gi mitt eget navn som avsender.

Er dette et problem fordi du vil se hvem opprinnelig avsender er? Jeg ville ha videresendt, gitt at du har nok lagringsplass på 'ny' mailserver.
Jeg er usikker på om Notes har samme type eksportfunksjon som Outlook.

Gammel 15-05-09, 21:52   #13
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

I Outlook er det slik: Fil - Eksporter - Meldinger. MERK deg hvor den foreslår å lagre filen med alle meldingene i, og endre det hvis du vil. Brenn ut filen (eller kopier over på minnepinne, send med mail eller hva som helst). Kopier den over på din egen PC, åpne Outlook, velg Fil - Importer - (filnavn). Da dukker alle meldingene opp akkurat slik de var på den opprinnelige pc'en, med riktig avsender, vedlegg etc. Lotus har helt sikkert en tilsvarende eksportfunksjon.

På samme måte kan du eksportere alle kontaktene dine.

Men når jeg skal ha det fra Notes til gmail, da?

Gammel 15-05-09, 22:03   #14
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg videresendte de private mailene jeg ville ta vare på til gmailen min. Så nå har jeg dem der, søkbare og alt.

Det var selvfølgelig litt av en jobb å gå gjennom hele privatmappen min, men noe skulle jeg jo bruke oppsigelsestiden min til.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:12   #15
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Først - hør med sjefen din om det er greit at du gjør dette, hvis ikke kan du råke ille ute (ikke at jeg tror at noen finner det ut, ,men det er greit å holde sin sti ren)

Har du Acrobat (full versjon - ikke bare reader) tror jeg du kan lage PDF av de aktuelle mailene. Dette kan du så brenne på CD.

Gammel 15-05-09, 22:48   #16
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Litt googling viser at Lotus Notes er ekstremt kjip på kommunikasjon med andre programmer, og at det stort sett bare er betalprogrammer som kan løse dette. Det enkleste er nok videresending av hver enkelt mail.

Gammel 15-05-09, 22:57   #17
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Litt googling viser at Lotus Notes er ekstremt kjip på kommunikasjon med andre programmer, og at det stort sett bare er betalprogrammer som kan løse dette. Det enkleste er nok videresending av hver enkelt mail.

Sånn at jeg selv står som avsender? Det er jo utrolig upraktisk.

For lenge siden hadde jeg et mailprogram hvor det fantes to former for videresending, en vanlig forward og en som jeg tror het redirect. Den siste videresendte e-posten med original avsenders navn + en liten info om hvem som videresendte. Det hadde vært noe...

Gammel 16-05-09, 00:13   #18
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sånn at jeg selv står som avsender? Det er jo utrolig upraktisk.

Alle e-poster er jo veldig søkbare i gmail, da. Hvis du leter etter noe fra en bestemt avsender er det jo bare å søke på denne.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 00:22   #19
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Alle e-poster er jo veldig søkbare i gmail, da. Hvis du leter etter noe fra en bestemt avsender er det jo bare å søke på denne.

Jeg er systematiker og liker at avsender og sendetidspunkt er riktig. :vanskelig:

Gammel 18-05-09, 13:16   #20
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Hos oss er det ikke noe problem, sjefen gjør som han vil og jeg har 0 % privat i jobbens e-postkasse. Det er alltid en mulighet for at arbeidsgiver lovlig kan sjekke DIN e-post med adressen @bedrift.no, da er det greit at ting er skilt fra hverandre.

Jeg har faktisk et problem med å forstå hvorfor noen på død og liv skal lagre private ting på jobbens mail

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:16.