|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksenI mailen min ligger jo "halve livet" mitt, både faglig og endel sosial fra noen år tilbake før gmail etc. gjorde sitt inntog. Hva gjør jeg med dette når jeg nå slutter i jobben? Opprydning og utskrifter av verdt-å-samle-på vil ta uker. Videresending til ny mailadresse vil gi mitt eget navn som avsender. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
*_*
|
Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksenKan du ikke dra hele innholdet fra mailboksen over på en lagringsstasjon på dataen og så brenne alt på en cd/lagre på minnepinne. Så kan du gå gjennom det i ro og mak hjemme.
|
|
|
|
#4 |
|
Har ingen tittel
Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksen
Que? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Vaklende
|
Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksenHar dere ikke retningslinjer for dette på jobben din? Her ville det stridt mot retningslinjene å følge rajrajs forslag, for eksempel. Jobbens informasjon vil vel sjeldent være ok å ta med ut av huset og bruke på hjemmepc, likeledes oversende til privat mailkonto. I min jobb ville det foreskrevne metoden vært den tunge opprydningen, på jobb, der jeg måtte skilt ut det som faktisk var 100% privat (som vi egentlig bare får ha på jobbmailen i spesielle tilfeller) og kunne videresendt til min private mailkonto. Det som var faglig interessant etc er jobbens eiendom, jeg har utarbeidet eller mottat det i "embeds medfør". Men det er kanskje andre retningslinjer på det i ditt felt? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
*_*
|
Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksenDet Balanse sier er viktig. (Og gjelder ikke på jobben min, så jeg tenkte ikke på det.)
|
|
|
|
#7 |
|
Har ingen tittel
Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksenHer hos oss har vi ingen hemmeligheter. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Har ingen tittel
Men da drar jeg jo noe som er i mailformat? Krever ikke det samme mailprogram hjemme, da? (Dette er jeg helt grønn på, altså) |
|
|
|
|
|
#9 |
|
*_*
|
Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksenDa er det sikkert like greit å bare sende de over til gmail, vel? Jeg tror ikke nødvendigvis det krever samme mailprogram hjemme, men det må være kompatibelt, slik at det går an å åpne filen. Jeg hadde outlook på jobben og lagret masse mail på en lagringsstasjon da vi byttet maskiner og operativsystem. Når jeg åpner dem nå på en annen maskin, får jeg dem opp som ren tekst, hvis jeg ikke husker feil. Det vil si at de ikke lenger er en mail, men et tekstdokument, noe som er helt greit for meg.
|
|
|
|
#10 |
|
Vaklende
|
Jepp, og grunnen til at vi hos oss har ganske strenge og konkrete retningslinjer handler tildels mye om økonomi. For eksempel er det ikke på noen som helst måte greit at en forsker som etter mange arbeidsdager nesten er i mål med en revolusjonerende ny teknologi tar med seg dette når han slutter. Dette skal jo eventuelt patenteres og kommersialiseres av bedrifte. (Selv om kompensajon, heder og ære selvsagt tilfaller forskeren, men nå forenkler jeg veldig på flere laaange dokumenter). |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksenI Outlook er det slik: Fil - Eksporter - Meldinger. MERK deg hvor den foreslår å lagre filen med alle meldingene i, og endre det hvis du vil. Brenn ut filen (eller kopier over på minnepinne, send med mail eller hva som helst). Kopier den over på din egen PC, åpne Outlook, velg Fil - Importer - (filnavn). Da dukker alle meldingene opp akkurat slik de var på den opprinnelige pc'en, med riktig avsender, vedlegg etc. Lotus har helt sikkert en tilsvarende eksportfunksjon.
|
|
|
#12 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er dette et problem fordi du vil se hvem opprinnelig avsender er? Jeg ville ha videresendt, gitt at du har nok lagringsplass på 'ny' mailserver.
|
|
|
#13 |
|
Har ingen tittel
Men når jeg skal ha det fra Notes til gmail, da? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksenJeg videresendte de private mailene jeg ville ta vare på til gmailen min. Så nå har jeg dem der, søkbare og alt.
|
|
|
#15 |
|
Off the map.
|
Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksenFørst - hør med sjefen din om det er greit at du gjør dette, hvis ikke kan du råke ille ute (ikke at jeg tror at noen finner det ut, ,men det er greit å holde sin sti ren)
|
|
|
#16 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksenLitt googling viser at Lotus Notes er ekstremt kjip på kommunikasjon med andre programmer, og at det stort sett bare er betalprogrammer som kan løse dette. Det enkleste er nok videresending av hver enkelt mail.
|
|
|
#17 |
|
Har ingen tittel
Sånn at jeg selv står som avsender? Det er jo utrolig upraktisk. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
trøtt
|
Alle e-poster er jo veldig søkbare i gmail, da. Hvis du leter etter noe fra en bestemt avsender er det jo bare å søke på denne.
|
|
|
#19 |
|
Har ingen tittel
Jeg er systematiker og liker at avsender og sendetidspunkt er riktig. :vanskelig: |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Slutte i jobb - alt som er lagret i mailboksenHos oss er det ikke noe problem, sjefen gjør som han vil og jeg har 0 % privat i jobbens e-postkasse. Det er alltid en mulighet for at arbeidsgiver lovlig kan sjekke DIN e-post med adressen @bedrift.no, da er det greit at ting er skilt fra hverandre. |
|
|
|
![]() |
|
|