Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dere redd for å støte på hoggorm når dere går i skogen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-09, 19:47   #41
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dere redd for å støte på hoggorm når dere går i skogen?

Jeg er livredd orm og hadde fått panikk hadde jeg møtt på en.

Det er ganske mye hoggorm i området er, men jeg har faktisk svært sjelden møtt på en. Kun et par ganger.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 19:58   #42
sologmåne
Aktiv

Medlem siden: Apr 2008
sologmåne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er livredd alle ormer / slanger. Er vokst opp i et område hvor det var veldig mye hoggorm, og det er ganske sikkert at jeg møter på en om jeg er på skogstur.... Og ja, det er en teit fobi.....Frem til jeg var ca 10 år, var jeg ikke redd i det hele tatt, selv om jeg møtte på de ganske ofte. Ble gradvis mer og mer redd, og etterhvert er det blitt en fobi. Den innebærer at jeg ikke klarer å se orm/ slanger på tv, f.eks...

sologmåne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 19:59   #43
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det er jeg ikke. Jeg tror neppe at huggormer angriper uten grunn, og dermed mener jeg at jeg nærmest burde tråkke på en huggorm før den gjør meg noe som helst.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 20:01   #44
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg går mye tur i marka/fjellet og ser en del orm. Er ikke redd, jeg liker krypdyr og synes de er fascinerende. En orm spriter opp turen!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 20:04   #45
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg er livredd orm!

Gammel 21-05-09, 20:14   #46
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Jeg er fryktelig redd for ormer og slanger og og veps og flått.
Men, jeg er ikke redd for edderkopper.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 20:38   #47
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Jeg er ikke redd for hoggorm, og har aldri vært i nærheten av å bli bitt, til tross for mange barndomssomre i hoggormrike områder.

Flått, derimot. Små, ekle, sykdomsframkallende jævler. Dessuten hater jeg mygg så intenst at jeg aldri vifter dem unna, men konsekvent jakter dem til døde.

Gammel 21-05-09, 20:56   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei egentlig ikke. Jeg har faktisk aldri, aldri sett en huggorm. Ikke i hele mitt liv, og jeg har gått min del av skogsturer.

Gammel 21-05-09, 20:57   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Fjesing har jeg også stor respekt for og kapper alltid av snøret om jeg får en på kroken.

Hæ? Hva er det, og hvorfor?
Edit: giftig fisk ja, der lærte jeg noe nytt. *fisker ikke*

Sist redigert av Dixie Diner : 21-05-09 kl 21:03.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 21:03   #50
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

De angriper ikke uten grunn nei, men det er lett å trø på dem på varme sommerdager. Jeg har jo tråkket på en en gang, men jeg har nesten tråkket på huggorm flere ganger, særlig på varme dager når de er døsige i sola. De kvikner lett til hvis de blir tråkket på. Jeg har mange allergikere i slekta og noen må ha sprøyte med en gang om de blir bitt. Min hysteri er nok påvirket av dette. Fjesing har jeg også stor respekt for og kapper alltid av snøret om jeg får en på kroken.

Det spørs helt sikkert hvor man bor. Jeg har - tilsammen i mitt liv, sett huggorm 4 ganger; 2 ganger var de døde, og to ganger levende. Jeg er 35 år, så sannsynligheten for å bli bitt er sikkert ikke langt unna lottogevinst-mulighetene. men selvsagt er jeg OBS. En dag, sitter den sikkert i ankelen min eller til en av ungene.
Men uansett; Jeg er ikke redd for huggorm.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 21:04   #51
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er mer redd veps,klegg og elg. Har blitt bitt av huggorm to ganger i som barn/ungdom (tråkket på ormen begge gangene) men har ikke fått den store skrekken av den grunn. Men jeg er ganske oppmerksom på hvor jeg setter beina når jeg er utenfor stien.

Gammel 21-05-09, 21:06   #52
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det er jeg ikke. Har støtt på huggorm et par ganger på skogsturer, men har aldri blitt bitt - er ikke redd for orm.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 21:06   #53
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det tenker jeg sjelden på, selv om jeg er redd for orm når de først er der. Da jeg var liten så vi masse hoggorm hver sommer, men nå er det lenge siden jeg har støtt på noen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 21:08   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men om feks. barna blir bitt, er det dødelig? Må vi til sykehuset pronto? Hvor lang tid har vi på oss? Vi skal plukke endel bær i sommer og skal selvsagt ha på støvler, men jeg kjenner jeg plutselig ble litt stressa.

Gammel 21-05-09, 21:15   #55
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men om feks. barna blir bitt, er det dødelig? Må vi til sykehuset pronto? Hvor lang tid har vi på oss? Vi skal plukke endel bær i sommer og skal selvsagt ha på støvler, men jeg kjenner jeg plutselig ble litt stressa.

Huggormbitt er skjelden dødelig. Blir som med vepsestikk, ufarlig for de fleste, men alvorlig om man er allergisk.

Her er noe jeg finner ang huggormbitt:

Sitat:

Mange mennesker er redd for hoggormen, men sannsynligheten for at man noen gang vil bli bitt av hoggorm er forsvinnende liten. Normalt vil hoggormen prøve å unngå mennesker, enten ved å ligge rolig i håp om å ikke bli sett, eller ved å flykte. Hvis den blir overrasket eller provosert og ikke har noen retrettmulighet, må den forsvare seg. Da ruller den seg sammen og gjør seg klar til å bite, og når den biter så gjør den det lynraskt.
Med det samme merker man et stikk som kan minne om et nålestikk. Etter noen sekunder vil det gå over til en kraftig svie, omtrent som vepsestikk, og det kan piple litt blod fra såret. Det er individuelt hvor sterkt man reagerer på hoggormbitt, men etter noen minutter kan man oppleve svimmelhet, kvalme, ømhet og smerter i store deler av kroppen. Lokalt rundt bittet kan man hovne kraftig opp. Hvis smertene og hevelsen er kraftig må man regne med at det vil ta flere dager før alle symptomene er borte. Hevelse og i noen tilfeller leddstivhet kan vedvare i opptil flere måneder. Enkelte får ingen symptomer i det hele tatt etter å ha blitt bitt. Det er ikke fordi de er immune mot giften, men fordi hoggormen ikke sprøytet inn gift. Ca 30% av alle bitt er "tørre" dvs uten gift. Den kan nemlig selv bestemme om den skal sprøyte inn gift eller ikke når den biter, og det er ikke alltid den vil sløse med giften.
Det er eksempler på at mennesker har dødd av hoggormbitt, så man bør alltid søke legehjelp så raskt som mulig, og helst innen en halv time etter at man ble bitt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 21:22   #56
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Det ein skal vera obs på når det gjelder bitt frå hoggorm, er om det er ein voksen eller unge som biter. Dei voksne vil enten bita "tørt" ( som det står i artikkelen ) eller berre bruka litt gift. Mens ein unge ikkje har vett til å holda gifta igjen og vil sprøyta alt inn i eit bitt.

Gammel 21-05-09, 21:32   #57
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke redd. Det er lite hoggorm her jeg bor, men for et par somre siden var det en som ble bitt rett ved her jeg bor mens de ryddet tomt i krattet.

Bodde fem år på sørlandet og så kun en hoggorm og den var død. Så jeg var ikke redd der heller. Men gikk ikke barbeint i høyt gress for å si det slik da.

Syns det er så trist at man må gå i gummistøvler på varme dager pga disse krapylene. Og så tenker jeg at det kanskje er på tide å oppheve fredningen på dem nå når de ser så stor økning i bitt? Det må jo bety at de har formert seg bra, og at de ikke lenger er truet akkurat?

Jeg er mye mer redd for flott ja, og har hatt flott på meg flere ganger, og plukket et utall av katta. Men sånn er livet.

Gammel 21-05-09, 21:58   #58
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, det er ikke å bli bitt jeg er redd for. Det er bare å møte faenskapet. :angst:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 22:35   #59
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Altså, det er ikke å bli bitt jeg er redd for. Det er bare å møte faenskapet. :angst:

Som jeg skulle skrevet det selv...

Gammel 21-05-09, 23:02   #60
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har jo blitt bitt selv, den gang var det ormepiller som gjaldt, sånt finnes ikke lenger. Mitt første bitt var av en liten orm, da hovnet jeg kraftig opp i beinet og hadde vondt ganske lenge. Andre gang var det sannsynligvis svært lite eller ingen gift for det var knapt vondt, kun litt hovent rundt bittmerkene.
I min legevaktstid hadde jeg mange telefoner om hoggormbitt, og det første og viktigste rådet vi gav var å ta en allergitablett om det var mulig før de kom til oss. Slett ikke alle har særlige plager etter bittet, men jeg har sett kraftige allergiske reaksjoner, både lokalt i bla. bein og i hele kroppen (pustevansker,elveblest osv.) Det kan også bli infeksjoner i bittet som i andre dyrebitt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.