Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tegnsetting og parenteser

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 09:44   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Tegnsetting og parenteser

Jeg liker parenteser. Jeg har liksom så mye jeg skulle sagt bestandig, så da slenger jeg på en parentes (satser på at jeg ser morsom ut og at alle henger med) også får jeg kanskje frem enda litt mer av den skriftlige munndiareen.

Men hvordan er tegnsettingsreglene ved bruk av parenteser? Skal punktumet stå inni parentesen? Skal det være komma bak? Skal man skrive tegnene som om parentesen ikke står der og sette tegn inni parentesen etter vanlige regler?

Enlighten me?

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 09:59   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tegnsetting og parenteser

All tegnsetting som hører til inni parentessetningen, skal inni parentessetningen, all tegnsetting som hører til i hovedsetningen, skal i hovedsetningen. Om du dytter parentesen inn i en annen setning (ja, ja, det er et eksempel, så da kan det like gjerne være kunstig), skal normalt det inni parentesen bare være et fragment uten stor forbokstav og punktum til slutt. Men man kan også ha hele setninger i parenteser mellom hele setninger. (Se bare her!) Da kommer naturlig nok parentesen etter punktum i setningen før, og har stor forbokstav og avslutningstegn.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 10:01   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

All tegnsetting som hører til inni parentessetningen, skal inni parentessetningen, all tegnsetting som hører til i hovedsetningen, skal i hovedsetningen. Om du dytter parentesen inn i en annen setning (ja, ja, det er et eksempel, så da kan det like gjerne være kunstig), skal normalt det inni parentesen bare være et fragment uten stor forbokstav og punktum til slutt. Men man kan også ha hele setninger i parenteser mellom hele setninger. (Se bare her!) Da kommer naturlig nok parentesen etter punktum i setningen før, og har stor forbokstav og avslutningstegn.

Men er det ikke litt snodig på det siste eksempelet at det ikke er noe tegn bak sluttparentesen da? Jeg får liksom litt behov for å puste litt mer der.

Men det er bare mellom setninger man kan ha hele setninger inni parentes altså? Lange digresjonsparenteser på to avsnitt kan ikke stå midt i setning? :aner begrensninger her:

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 10:26   #4
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er riktig tegnsetting når parantesen avslutter en setning, men hvor deler av setningen ikke er inni parantesen? Skal tegnsettingen fortsatt inni parantesen eller utenfor?

Dette er bare et eksempel altså, (et forsøk på å forklare hva jeg mener.) Ble det riktig?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 10:32   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hva er riktig tegnsetting når parantesen avslutter en setning, men hvor deler av setningen ikke er inni parantesen? Skal tegnsettingen fortsatt inni parantesen eller utenfor?

Dette er bare et eksempel altså, (et forsøk på å forklare hva jeg mener.) Ble det riktig?

Nei, Gaia (det ble ikke riktig). Du må tegnsette det utenfor parentesen som om parentesen ikke er der. (Og derfor skal det ikke være komma foran parentesen heller.)

Gammel 07-06-09, 10:50   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Stompa sa (parentesen er et eget univers, «usynlig» for tegnsettingen i hovedsetningen).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 10:52   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Forøvrig sensurerer jeg norskeksamen fra videregående for tida, og i går hadde jeg to kandidater som var så glade i parenteser at det ble forstyrrende. De kunne ha fått hhv 6 og 5, men fikk bare 5 og 4 hos meg.

Gammel 07-06-09, 11:05   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålet er, hva gjør man når man har en lang digresjon inni parantesen (ikke at jeg noen gang ville funnet på dét! Jeg kommuniserer alltid kort og konsist, seff.), en med flere setninger? Skal man ha det siste punktumet inni der?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 11:07   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå føler jeg meg truffet. Jeg er veldig glad i paranteser, men innser jo at det blir litt vanskeligere å lese på den måten. Jeg har bare så mange "innskutte" tanker som jeg vil formidle. Det er hodet mitt som er litt rotete, og da blir det jeg skriver litt rotete også.

Gammel 07-06-09, 11:07   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Den der er jeg ikke sikker på (og derfor prøver jeg å unngå sånne). :venter på Tinetoff:

Gammel 07-06-09, 11:12   #11
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, en interessant tråd! :nøgd:

Gammel 07-06-09, 11:14   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg skriver aldri parentser i jobbsammenheng (ihvertfall nesten aldri), men jeg liker å bruke det ellers fordi jeg liker å skrive sånn jeg prater mer eller mindre når jeg er blant venner. (På FP.) Men jeg vil jo ikke fornærme venner ved å tulle med tegnsettingen da.

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 11:27   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skriver aldri parentser i jobbsammenheng (ihvertfall nesten aldri), men jeg liker å bruke det ellers fordi jeg liker å skrive sånn jeg prater mer eller mindre når jeg er blant venner. (På FP.) Men jeg vil jo ikke fornærme venner ved å tulle med tegnsettingen da.

Her ville jeg skrevet

… fordi jeg liker å skrive sånn jeg prater mer eller mindre når jeg er blant venner (på FP).

Gammel 07-06-09, 11:28   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Her ville jeg skrevet

… fordi jeg liker å skrive sånn jeg prater mer eller mindre når jeg er blant venner (på FP).

: prøvesmaker:
Joooo - det kan funke det også muligens.

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 11:35   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet mitt er at jeg overfører den muntlige språkbruken min på FP til jobben min (og det er ikke bra).

Kanskje jeg burde begynne å skrive dialekt her inne slik at det blir et klarere skille inni hodet mitt?

Gammel 07-06-09, 11:36   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jepp. Og med din ekstremt utpregede dialekt så blir det jo litt av en overgang for oss her inne å forstå deg også.

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 11:38   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Dialekt-uttalelsen var en spøk. For det første så er det jo ikke all verden av dialekt å snakke om. For det andre får jeg, som semi-dyslektiker, fnatt av de som skriver ordentlig dialekt på nett.

Gammel 07-06-09, 11:41   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hihi - det var det jeg mente. Du snakker jo allerede som du skriver.
Jeg synes man skal kunne skrive meget godt før man skal begi seg ut i å skrive på dialekt. Når jeg leser Anne Karin Elstad synes jeg det er helt konge å lese dialektene, men som regel blir det bare vanskelig ellers.

Men siden jeg er litt blånn iblant så ser jeg liksom ikke helt at alle mine parenteser og uvaner ellers har noen sånn effekt.

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 11:59   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Spørsmålet er, hva gjør man når man har en lang digresjon inni parantesen (ikke at jeg noen gang ville funnet på dét! Jeg kommuniserer alltid kort og konsist, seff.), en med flere setninger? Skal man ha det siste punktumet inni der?

Det er visst ikke lov til å skrive slike parenteser. Har jeg hørt.

Men jeg ville ha skrevet det slik som du gjør over, hvis jeg noen gang skulle forsøkt meg på en slik utredning. Ville jeg nok.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 14:52   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg har en umiddelbar følelse av at dersom alle setningene inne i parentesen begynner og slutter der inne, så må man ha det siste punktumet inni, men ikke hvis den første begynner utenfor parentesen. Jeg ville altså ikke hatt punktum etter "seff", slik du skrev det her. Tror jeg da.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.