|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spinoff fra navnetråden - oppkallingDette interesserer meg, derfor starter jeg egen tråd.
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingJeg svarer på vegne av meg selv, jeg er oppkalt etter mine bestemødre, og synes egentlig det er veldig koselig. Et navn fra hver. Og, jeg hadde ikke latt være å bruke et navn fordi en kjendis jeg likte hadde det samme. (Vurderte Samuel, gitt.) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingGuttungen heter Jørgen Magne. Egentlig er det lite pent, men han er oppkalt (Magne) etter sin oldefar, som er en flott person. Så det var personen bak navnet som gjorde det, samt at han ble ganske skuffet (men sa ikke noe) da jeg ikke kalte Emma opp etter hans mor likevel.
|
|
|
#4 |
|
ræv med ører
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkalling
Nå tenkte jeg å oppkalle bevisst etter en kjendis- på lik linje med oppkalling etter en bestemor.
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Men det er jo ikke det samme som å kalle barnet Samuel fordi du digger kjendis-Samuel og kanskje egentlig syns at navnet ikke er det fineste.
|
|
|
#6 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingHelt utenkelig med kjendis-oppkalling da jeg ikke har noen idoler som står så høyt. En på jobben min har en sønn med mellomnavn Aron etter Elvis, men det passer med resten og er veldig fint.
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingEldste er oppkalt etter sin italienske oldemor. Jeg kjente henne ikke, men det betød veldig mye for svigerfar, og siden jeg likte navnet (Camilla) så var jo den saken grei. Jeg hadde derimot aldri fulgt den italienske tradisjonen med å kalle opp den førstefødte gutten etter bestefaren, uansett hvor glad jeg er i svigerfar. Kanskje om vi bodde i Italia, men ikke her. Det blir for spesielt. Navnet, altså.
|
|
|
#9 |
|
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingJeg har oppkalt min datter, ikke etter noen i familien men etter en klasseveninne. Valget hadde ingenting med navnet og gjøre, men personen og det herlige vesenet hun var. Da jeg var tom for navn fordi jeg var sikker på at frøkna var en gutt frem til hun ble født og ikke greide komme på noe passende navn ble det til at jeg oppkalte henne. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
nygift
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingJeg har oppkalt begge mine, men ikke helt likt navn.
Sist redigert av Blomst : 10-06-09 kl 00:13. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingGutten min er oppkalt etter sin helt fantastiske jordmor (som jeg kjenner godt altså).
|
|
|
#13 |
|
ræv med ører
Det var det vi slet med. Jeg står mine besteforeldre veldig nær, men dessverre har to av dem forholdsvis stygge navn, og de to andre har navn som ikke passer av andre årsaker. Heldigvis var det ikke noe som ble forventet, så ingen sure miner av den grunn.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingVi har unngått oppkalling av barna fordi det er mange stygge navn i besteforeldregenerasjonen her, og familien er sånn sammenskrudd at det kan bli ganske sure miner hvis man ikke kaller opp slik det er forventet. Så jeg har feiga ut av hele problemstillinga og gitt dem helt andre navn. Men hvis jeg skulle kalle opp, ville det vært en kombinasjon av at en person det hadde vært kjekt å kalle opp etter har et navn jeg liker.
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingBegge mine er oppkalt, en direkte, en delvis (dvs en variant av navnet). For oss var det virktig både at vi likte personen og at vi likte navnet. Det er derfor den ene har fått en variant av navnet, og ikke er direkte oppkalt.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingPersonen viktigst. I ett tilfelle vred vi litt på navnet og fikk en "lignende"-oppkalling. I min familie er det ikke helt uvanlig med sånne "vridde" oppkallinger.
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingJeg ville ikke brukt et navn jeg ikke syntes var fint, og jeg ville ikke kalt opp noen jeg ikke syntes var verdt å kalle opp (en onkel jeg ikke egentlig likte, eller noe sånt). Poden har mellomnavn etter to oldefedre, men vi ville ikke brukt navnet om vi ikke også syntes det var veldig fint. Og han ville fått mellomnavn etter min kjære avdøde mormor dersom han hadde vært jente, men det navnet ville vi heller ikke brukt om vi ikke likte det.
|
|
|
#18 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingAngelina Paris hadde aldri vært aktuelt, nei.
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingKjendiser spurte du også om, ja.
|
|
|
#20 |
|
ræv med ører
Nå høres det jo ikke ut som Angelina eller Paris er folk du ser spesielt opp til.
|
![]() |
|
|