Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra navnetråden - oppkalling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 23:58   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Spinoff fra navnetråden - oppkalling

Dette interesserer meg, derfor starter jeg egen tråd.

Hvis dere har oppkalt barna etter noen i familien, var navnet viktigst eller var personen bak navnet avgjørende for at dere valgte slik?

Hva synes dere om å oppkalle f.eks. etter kjendiser dere liker, hadde det vært aktuelt eller er det et helt utenkelig?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 00:00   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra navntråden - oppkalling

Jeg svarer på vegne av meg selv, jeg er oppkalt etter mine bestemødre, og synes egentlig det er veldig koselig. Et navn fra hver. Og, jeg hadde ikke latt være å bruke et navn fordi en kjendis jeg likte hadde det samme. (Vurderte Samuel, gitt.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 00:00   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guttungen heter Jørgen Magne. Egentlig er det lite pent, men han er oppkalt (Magne) etter sin oldefar, som er en flott person. Så det var personen bak navnet som gjorde det, samt at han ble ganske skuffet (men sa ikke noe) da jeg ikke kalte Emma opp etter hans mor likevel.

Kunne ikke falt meg inn i måneskinn å oppkalt etter kjendiser. Syns det er ufattelig harry.

Gammel 10-06-09, 00:01   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg svarer på vegne av meg selv, jeg er oppkalt etter mine bestemødre, og synes egentlig det er veldig koselig. Et navn fra hver. Og, jeg hadde ikke latt være å bruke et navn fordi en kjendis jeg likte hadde det samme. (Vurderte Samuel, gitt.)

Nå tenkte jeg å oppkalle bevisst etter en kjendis- på lik linje med oppkalling etter en bestemor.

Sitron: Kjendiser kan også være politikere, nobelprisvinnere, hjernekirurger eller programledere for Urix. :sjenerøs:

Gammel 10-06-09, 00:01   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Og, jeg hadde ikke latt være å bruke et navn fordi en kjendis jeg likte hadde det samme. (Vurderte Samuel, gitt.)

Men det er jo ikke det samme som å kalle barnet Samuel fordi du digger kjendis-Samuel og kanskje egentlig syns at navnet ikke er det fineste.

Gammel 10-06-09, 00:02   #6
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt utenkelig med kjendis-oppkalling da jeg ikke har noen idoler som står så høyt. En på jobben min har en sønn med mellomnavn Aron etter Elvis, men det passer med resten og er veldig fint.

Min yngste jente er på en måte oppkalt etter ei barndomsvenninne. Hun er i flott og vakker jente på alle måter, men jeg hadde ikke oppkalt datteren min etter henne dersom hun het Bertha.

Dersomatte hvisomatte jeg skulle fått ei jente til (noe som ikke skjer) så skulle hun hett Tora etter min far, der er det også mest navnet som gjelder, selv om jeg også tenker tanken for å hedre min snille pappa.

Gammel 10-06-09, 00:02   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men det er jo ikke det samme som å kalle barnet Samuel fordi du digger kjendis-Samuel og kanskje egentlig syns at navnet ikke er det fineste.

Nei. Jeg ser den.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 00:03   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste er oppkalt etter sin italienske oldemor. Jeg kjente henne ikke, men det betød veldig mye for svigerfar, og siden jeg likte navnet (Camilla) så var jo den saken grei. Jeg hadde derimot aldri fulgt den italienske tradisjonen med å kalle opp den førstefødte gutten etter bestefaren, uansett hvor glad jeg er i svigerfar. Kanskje om vi bodde i Italia, men ikke her. Det blir for spesielt. Navnet, altså.

Gammel 10-06-09, 00:03   #9
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har oppkalt min datter, ikke etter noen i familien men etter en klasseveninne. Valget hadde ingenting med navnet og gjøre, men personen og det herlige vesenet hun var. Da jeg var tom for navn fordi jeg var sikker på at frøkna var en gutt frem til hun ble født og ikke greide komme på noe passende navn ble det til at jeg oppkalte henne.

For meg hadde det ikke vært aktuelt å oppkalle ungen min etter en kjendis jeg ikke kjenner. Det må for meg ligge litt mere bak valget før det hadde blitt et riktig valg.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 00:06   #10
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har oppkalt begge mine, men ikke helt likt navn.
Den ene har ett av navnene til min fetter og en omgjort versjon av navnet til familiebestefar (en helt annen historie).
Den andre et av navnene til mannen og en forlenget versjon av det ene navnet til mannens bror.

Det viktigste for meg var at navnene skulle ha en betydning , at jeg likte dem og at jeg hadde en relasjon til navnet, men det viktigste var at navnet passet til barnet, men personene som eier navnene betyr veldig mye for meg, og jeg synes det er koselig.

Hadde ikke kallt barnet mitt noe pga et en kjendis heter det, men heller ikke latt være å bruke et navn fordi en kjendis heter det.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10

Sist redigert av Blomst : 10-06-09 kl 00:13.
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 00:09   #11
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.....

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 00:09   #12
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Gutten min er oppkalt etter sin helt fantastiske jordmor (som jeg kjenner godt altså).
Det var en kombinasjon av at hun er det finedte mennesket jeg noensinne har møtt, og at navnet hennes er vakkert, og lett kunne gjøres om til et guttenavn.

Gammel 10-06-09, 00:13   #13
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg ville ikke brukt navnene hvis jeg ikke også syntes det var ok navn.

Det var det vi slet med. Jeg står mine besteforeldre veldig nær, men dessverre har to av dem forholdsvis stygge navn, og de to andre har navn som ikke passer av andre årsaker. Heldigvis var det ikke noe som ble forventet, så ingen sure miner av den grunn.

Gammel 10-06-09, 00:29   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har unngått oppkalling av barna fordi det er mange stygge navn i besteforeldregenerasjonen her, og familien er sånn sammenskrudd at det kan bli ganske sure miner hvis man ikke kaller opp slik det er forventet. Så jeg har feiga ut av hele problemstillinga og gitt dem helt andre navn. Men hvis jeg skulle kalle opp, ville det vært en kombinasjon av at en person det hadde vært kjekt å kalle opp etter har et navn jeg liker.

Gammel 10-06-09, 00:30   #15
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge mine er oppkalt, en direkte, en delvis (dvs en variant av navnet). For oss var det virktig både at vi likte personen og at vi likte navnet. Det er derfor den ene har fått en variant av navnet, og ikke er direkte oppkalt.

Jeg har ingen idoler jeg setter så høyt at det ville være aktuelt å kalle noen opp etter dem, men i så tilfelle måtte samme prinsippet gjelde - at jeg liker navnet i tillegg til personen.

Gammel 10-06-09, 00:34   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personen viktigst. I ett tilfelle vred vi litt på navnet og fikk en "lignende"-oppkalling. I min familie er det ikke helt uvanlig med sånne "vridde" oppkallinger.

Mannen hadde en bestemor med et vakkert navn, men det ble droppet, for dama var både gal og ond. Kunne ikke kalle opp henne.

Gammel 10-06-09, 00:38   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke brukt et navn jeg ikke syntes var fint, og jeg ville ikke kalt opp noen jeg ikke syntes var verdt å kalle opp (en onkel jeg ikke egentlig likte, eller noe sånt). Poden har mellomnavn etter to oldefedre, men vi ville ikke brukt navnet om vi ikke også syntes det var veldig fint. Og han ville fått mellomnavn etter min kjære avdøde mormor dersom han hadde vært jente, men det navnet ville vi heller ikke brukt om vi ikke likte det.

Gammel 10-06-09, 00:45   #18
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Angelina Paris hadde aldri vært aktuelt, nei.
Hun er ikke oppkalt etter noen spesielle, men navnet likner litt på mannens mellomnavn.

Gammel 10-06-09, 00:46   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjendiser spurte du også om, ja. Jeg er ikke fremmed for å velge et navn fordi f.eks. en forfatter jeg setter stor pris på heter det samme, det er jeg ikke, men fremdeles ville hovedkravet være at det var et navn jeg ellers likte.

Gammel 10-06-09, 00:48   #20
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Angelina Paris hadde aldri vært aktuelt, nei.
Hun er ikke oppkalt etter noen spesielle, men navnet likner litt på mannens mellomnavn.

Nå høres det jo ikke ut som Angelina eller Paris er folk du ser spesielt opp til.

Jeg outer herved at en av mine barn har fått et navn (dog ikke første fornavnet) etter en kjent person som vi mener har gjort noe utrolig flott, uten at vi kjenner noen andre, nærmere personer som heter slik. Ikke er det et navn som ellers ville havnet på listene våre pga. av selve navnet heller. Jeg har skjønnt at vi er ganske alene om å ha gjort noe sånt, så det er spennende å høre hvordan andre tenker om det.

(Jeg kommer forresten ikke å røpe det hvis noen prikker om det )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.