Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Å steke kjøttkaker, kjøttboller osv. ...

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-09, 22:33   #1
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

Å steke kjøttkaker, kjøttboller osv. ...

Jeg klarer ikke få det til skikkelig.
En skal vel bruke svak varme for ikke å brenne, men de blir jo ALDRI gjennomstekt. Til og med små kjøttboller tar en evighet, og likevel får de en hard skorpe på utsiden.
Hvordan skal jeg steke slike ting skikkelig?

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 22:35   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å steke kjøttkaker, kjøttboller osv...

Stek dem i ovnen. Da er det lettere å få dem gjennomstekte og saftige uten at de blir brent. Ca. 200 grader i tja, 25 minutter? Jeg tar aldri tiden men det er vel noe sånt.

Gammel 10-06-09, 22:35   #3
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Du tar en kjele med vann, salt, pepper og litt smør og legger kjøttkakene oppi der og koker til de er gjenomferdige.
Altså bare steker de til de får en stekekorpe før de kokes videre.
Kraften du koker i kan du bruke til å lage saus av etterpå.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 22:35   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke så mye erfaring med kjøttkaker og kjøttboller, men karbonader lager jeg endel. Da bruner jeg dem lett på begge sider, og legger dem i ildfast form. Ferdigstekes på 170 grader i ovnen i 15-20 min.

Gammel 10-06-09, 22:36   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruner dem først på litt sterk varme, så skrur jeg ned varmen og lar dem ligge i stekepannen til de er gjennomstekt. Syns ikke det tar en evighet med små kjøttboller. Det går fortere hvis du legger lokk over stekepanna. Jeg koker dem ikke, men tar av og til en skvett vann i stekepannen. Ellers går det jo an å bare brune dem i stekepannen og ettersteke dem i stekeovnen, det gjør jeg ofte hvis jeg skal lage mange.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 22:36   #6
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Må kanskje ha litt svakere varme, ja. Kanskje du har en stekepanne med for tynn bunn? Min har tykk bunn, og tillegg pleier jeg å ha på lokk slik at de ikke bare får undervarme, men koker litt i sin egen damp.

Eventuelt kan du prøve å brune dem i panna og steke videre i stekeovn, men det har jeg ikke prøvd selv.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 22:37   #7
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ja, her var det mange som var kjapt på banen.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 22:37   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av M&S, her.

Jeg klarer ikke få det til skikkelig.
En skal vel bruke svak varme for ikke å brenne, men de blir jo ALDRI gjennomstekt. Til og med små kjøttboller tar en evighet, og likevel får de en hard skorpe på utsiden.
Hvordan skal jeg steke slike ting skikkelig?

Jeg steker de godt på hver side, så lar jeg dem trekke en 10 minutt i kokt vann med kjøttbuljongkraft.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 22:38   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man trenger faktisk ikke å brune dem først før man har dem i ovnen. Jeg har prøvd begge deler og forskjellen er minimal altså. De blir knallgode i ovnen, selv uten bruning.

Gammel 10-06-09, 22:38   #10
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Stek dem i ovnen. Da er det lettere å få dem gjennomstekte og saftige uten at de blir brent. Ca. 200 grader i tja, 25 minutter? Jeg tar aldri tiden men det er vel noe sånt.

Lager du ikke stekeskorpe på i det hele tatt? *vurderer å endre taktikk*

Mine kjøttboller og kjøttkaker blir mer hamburgerligende.. siden jeg skviser de litt flate for at de skal steke fortere..

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 22:41   #11
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

oi! her var det raske svar!! tusen takk damer! Ovnen skal definitvt prøves neste gang
Kan man gjøre det samme når man skal lage f eks taco boller eller lignende også?

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 22:42   #12
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg steker de godt på hver side, så lar jeg dem trekke en 10 minutt i kokt vann med kjøttbuljongkraft.

Det gjør jeg også. De blir saftige, skikkelig gjennomstekte og aldri brent.

Gammel 10-06-09, 23:13   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Lager du ikke stekeskorpe på i det hele tatt? *vurderer å endre taktikk*

Mine kjøttboller og kjøttkaker blir mer hamburgerligende.. siden jeg skviser de litt flate for at de skal steke fortere..

Det kommer faktisk stekeskorpe på dem i ovnen også. Jeg har pleid å legge rå kjøttboller på pizza før jeg setter den i ovnen, og alle tror jeg har stekt kjøttbollene i pannen først. De kjennes ut og ser ut som om de er stekt i panne først, men det er de ikke.
Det beste med å bruke ovnen er at jeg ikke trenger å snu på dem og passe på. Jeg bare kikker inn i ovnen av og til, ellers er de fint overlatt til seg selv.

Gammel 10-06-09, 23:49   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Oj glemte å presisere at jeg snakker om kjøttboller nå. Kjøttkaker koker jeg i sausen jeg skal ha, etter å ha brunet dem litt på panna.

Gammel 11-06-09, 00:15   #15
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å steke kjøttkaker, kjøttboller osv. ...

Kjøttkaker bruner jeg i stekepanne før jeg putter de i sausen for koking.

Kjøttboller rundsteker jeg en stund... om de er små blir de relativt raskt gjennomstekte, ellers har jeg dem i ovnen en stund. Karbonader bruner jeg på hver side før jeg putter dem i ovnen.

Gammel 11-06-09, 21:46   #16
alice
Newbie

alice sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
alice har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Samme her, og det blir veldig gode kjøttkaker!

alice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 23:40   #17
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Kjøttboller rundsteker jeg en stund... om de er små blir de relativt raskt gjennomstekte, ellers har jeg dem i ovnen en stund. Karbonader bruner jeg på hver side før jeg putter dem i ovnen.

Akkurat slik gjør jeg det også

Gammel 17-06-09, 00:20   #18
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Samme her.

Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 15:53   #19
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Man trenger faktisk ikke å brune dem først før man har dem i ovnen. Jeg har prøvd begge deler og forskjellen er minimal altså. De blir knallgode i ovnen, selv uten bruning.

Har du dem i kraft i ovnen? Mye?

Gammel 01-06-12, 16:11   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg steker på stekebrett i ovnen. Det blir stekeskorpe på dem, og jeg synes de blir bedre på smak enn "pannestekte".

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.