Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er verdens beste rødvinsglass?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-09, 20:54   #1
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Hva er verdens beste rødvinsglass?

Har akkurat lest Nebbias Amarone-tråd (hvor det var mange gode vin-tips!) og satt og tenkte litt på vinglassene våre...kanskje det er på tide å skifte ut IKEA-rødvinsglassene?

(Til forsvar: jeg var på et vinsmaker-kurs for noen år siden og der ble det sagt at IKEAs rødvinsglass faktisk var veldig, veldig bra når det gjalt å få frem vinens aroma. Men....utformingen er vel ikke akkurat spennende eller vakker. )

Hva har dere for (rødvins-)glass? Er du fornøyd/misfornøyd med dem? Hvilke glass ønsker du deg?

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 20:57   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er verdens beste rødvinsglass?

Jeg drikker min vin av Rosendahl Grand Cru (rødvin, hvitvin og champagne - ikke burgunderglass). Ellers hevder noen at Riedel sommelier er glassene over alle glass. Da har du nærmest en glasstype for hver drueblanding.

Rosendahl:

Riedel sommelier:

Gammel 12-06-09, 21:04   #3
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Samme som Veronal. Det viktigste er vel at de går innover mot toppen og at man fyller i riktig mengde.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 21:04   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har disse:

Jeg elsker dem.

Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 21:06   #5
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Vi har samme type som Veronal. Veldig fornøyde med de. De er store og det er bra!

Svoger med familie har Fontaine fra Holmegaard. De er vakre.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 21:27   #6
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har disse fra Erik Bagger og jeg liker dem veldig godt!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 22:29   #7
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har glass fra Riedel sin Vinum-serie, som bare er dyr, men ikke horribelt dyr som Sommelier-serien (som vel er håndlagde?). Vinum-serien har også forskjellige glass for de forskjellige typene. Jeg har 416/15-glasset som er Chianti/Zinfandel-glasset, men som også er et veldig bra allround-glass:

Også har jeg nylig kjøpt meg to stk. av Bordeaux-glasset i samme serie:

(Begge disse glassene er forresten på tilbud i en kampanje hos Kitchn til og med i morgen.)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-09, 08:35   #8
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Verdens beste rødvinsglass kommer nok helt an på hvem du spør, folk mener så mangt om glass.

Jeg syns allroundglasset i Sentimento-serien fra Hadeland er fint (Salina).

Selv har vi rødvinsglasset i Odyssé-serien til Hadeland, men de fleste syns det blir for stort.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-09, 08:43   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har det ikke selv, men elsker sånne store rødvinsglass som det nederste der. Har ennå ikke fått kjøpt meg de perfekte.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-09, 08:56   #10
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker best å drikke rødvin fra porselensglass med tjukk kant.

Gammel 13-06-09, 08:58   #11
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Mannen leita lenge før han fann det rette glasset. Me endte opp med antarktis serien.

Gammel 13-06-09, 09:21   #12
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har noen shitdyre glass som heter surf fra hadeland, men det har gått ut nå. De bruker vi ikke så ofte. Vi bruker vanligvis vinglassene Biri Continental, eller blodglass som mannen kaller dem (de er de han fikk for å gi blod ).

Gammel 14-06-09, 22:47   #13
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sverger til Spiegelau Vino Grande glassene. Jeg mener de har perfekt form, dessuten tåler de oppvaskmaskin godt, og er ikke dyrere enn at jeg kan beholde ansikt om et av de knuses.

Gammel 14-06-09, 22:55   #14
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi har samme som torsk. 8 av hver.

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg har glass fra Riedel sin Vinum-serie, som bare er dyr, men ikke horribelt dyr som Sommelier-serien (som vel er håndlagde?). Vinum-serien har også forskjellige glass for de forskjellige typene. Jeg har 416/15-glasset som er Chianti/Zinfandel-glasset, men som også er et veldig bra allround-glass:

Også har jeg nylig kjøpt meg to stk. av Bordeaux-glasset i samme serie:

(Begge disse glassene er forresten på tilbud i en kampanje hos Kitchn til og med i morgen.)

Gammel 14-06-09, 23:04   #15
Krem

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Vi har disse:

Villeroy & Boch Allegorie

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 23:09   #16
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har noen fra Hadeland; de ble i sin tid designet i samarbeid med vineksperter fra Vinmonopolet og skulle være gode VINglass. Jeg liker dem, men er litt lei dem. Jeg kunne egentlig tenke meg noen litt mer elegante, men de er praktiske da - tåler endel, tåler oppvaskmaskin og lar seg stable i den noenlunde problemfritt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:42   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sundae, her.

(Til forsvar: jeg var på et vinsmaker-kurs for noen år siden og der ble det sagt at IKEAs rødvinsglass faktisk var veldig, veldig bra når det gjalt å få frem vinens aroma. Men....utformingen er vel ikke akkurat spennende eller vakker. )

Prisen har vel lite å si, antar jeg.

Jeg vet at rødvinsglass skal være tulipanformede, men det bryr meg midt bak. Så vi har kanskje ikke verdens beste rødvinsglass, men verdens fineste har vi. Line fra Kosta Boda.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:45   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan legger man egentlig inn bilde? :domm:

Line-glassene er riktignok vakre, men litt upraktiske. De er tynne i glasset og tåler lite. Oppvaskmaskin er uaktuelt, i hvert fall vår maskin. Til "hverdags" har vi andre vinglass, noen billige med farget stett.

Gammel 15-06-09, 08:57   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hyacinth: Du finner bildet, kopierer linken, trykker på det gule bildeikonet over teksten du holder på å skrive, limer inn linken der og trykker på OK.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 09:03   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Åh, det var ikke verre? Takk!

Takk for at du fikset det denne gang, og så kan jeg jo kommentere at jeg liker de store rødvinsglassene best.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.