Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ting jeg spiste da jeg var liten ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 13:14   #101
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting jeg spiste da jeg var liten ...

Flatbrødsandwich med tykt lag brunost i mellom. Det brukte jeg å ha med meg i hånda når jeg dro ut for å leke.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:26   #102
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

*mimre mine yngre dager da jeg bodde hos mormor og bestefar*
Nyristet brød med smør og sukker på.. mmm..
Ulike fruktpuddinger/kpmpotter med melk og sukker på
Kavring med melk og sukker på
Puffet ris med melk og sukker på
Søøøt rabarbra suppe
Vestlandslefse med sirup på
Nystekte pannekaker med smør og sirup på
Gelepulver
Pisket eggedosis (fikk alltid noen skjeer på et tefat når mormor pisket eggedosis til ett eller annet)
Cola med peanøtter oppi

Det var ikke bare usunne ting i heimen. I en fiskerfamilie, så spiser man jo fisk 3-4 dager i uka

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:50   #103
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jaa, sånne fruktgrøter med melk på er det jo ingen som spiser lenger. Jeg synes det er såå godt, men glemmer å lage/kjøpe det. Sviskegrøt med iskald fløtemelk på, snadder!

Gammel 16-06-09, 13:56   #104
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

flatbrød og smør lagvis. Helst flatbrød fra korni. Det var saker husker jeg.

Det spiste jeg for litt siden.

Jeg er oppvokst med langebrød-skriver med Nugatti på, og det gikk bra med meg.

Rabarbra med sukker er gode greier, det minner meg om at jeg må plante rabarbra i hagen når vi flytter i hus.

Jeg spiste smør med teskje og drakk mengder med sjokomelk ( i smug, selvsagt) og bøttet lett en halv liter melk når jeg kom hjem fra trening.
Ikke rart jeg utviklet melkeintoleranse.

Gammel 16-06-09, 13:57   #105
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, dette med appelsinen; skjærer man av toppen og bare trykker en sukkerbit nedi? Smelter den nedi der? Jeg har aldri prøvd det der før.

Gammel 16-06-09, 14:04   #106
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Brødskive med rømme og sukker.

Og loff med sirup hos bestemor.

Fersk suppe med sur-søt saus (det skal vi ha til middag i dag også).

Makaronivelling til dessert.

Banos.

Blodpudding med sirup.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 14:04   #107
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men altså, dette med appelsinen; skjærer man av toppen og bare trykker en sukkerbit nedi? Smelter den nedi der? Jeg har aldri prøvd det der før.

Jeg gjorde det sånn at jeg sugde saften ut gjennom sukkerbiten, men jo, biten smelter jo litt oppi der såfremt appelsinen er saftig.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 01:02   #108
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Åååååå... Hos mor(mor) fikk jeg alltid appelsin med sukkerbit. Skorpene på brødet dyppet vi i mykt meierismør. Jeg knasket suketter og spiste sjokkodosis (eggedosis med sjokoladepulver i), samt seterrømme med sukker på. Rabarbra med sukker var også en klassiker!

Så hadde vi flatbrødsoll ... Korni med melk og syltetøy. Mange brukte kavring med melk og sukker .

Jeg husker at venninna mi spiste rødpølse (danskesalami) med sukker på!!

Det var mye raffinert sukker...

Gammel 20-06-09, 01:04   #109
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

flatbrød og smør lagvis. Helst flatbrød fra korni. Det var saker husker jeg.

Gammel 20-06-09, 01:06   #110
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Standard

Faren til en klassekamerat jobbet for et firma som solgte XL-1 pulver. Gjett om vi "lånte" pakker og dyppet fingrene oppi - ingen gadd å blande det i vann...

Gammel 20-06-09, 01:09   #111
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Rabarbra med sukker er en gjengagner her. Det like før sen skal tas. Men sukker på

Gammel 20-06-09, 01:11   #112
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Rabarbra med sukker er en gjengagner her. Det like før sen skal tas. Men sukker på

Hehe - jeg skal til Solør neste helg - der står den nok i full flor. Kanskje man skulle prøve igen???

Gammel 20-06-09, 01:15   #113
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Rabarbra med sukker på en er gjenganger i tråden. Den bør tas føst St.Hans, så nå er det like før. Det blir nok med sukker her og.
Hvis ingen gir med oppskrift på rabarbrasuppe. Rabarbrasyltetøy er for sterkt for allergikere.

Eggedosis med frukt ( epler og banan) er også godt.
Bare synd er jeg ikke spiser sukker lenger. Men det hender jeg skeier ut en sjelden gang.

I min ungdom hadde vi en pålegg som het Rødtopp. Det var en syltetøygele, kjempegodt. Jeg kjøpe en pakke selv for ei ukelønn og spiste hele boksen uten brødskive til. Det ble med den gangen. Jeg er kvalm bare ved tanken.

Gammel 20-06-09, 01:16   #114
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Hehe - jeg skal til Solør neste helg - der står den nok i full flor. Kanskje man skulle prøve igen???

Jeg har i hagen.

Gammel 20-06-09, 01:19   #115
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg har i hagen.

Heldiggris!!

Gammel 20-06-09, 01:37   #116
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Potetkake, eller lompe, med smør og sukker (fikk det alltid av mormor), nugatti på brødskiva flere ganger i uka + saft til middag hver dag.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 09:20   #117
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Hos mormor fikk jeg rabarbra og sukker i en kopp og favoritten hos farmor var grovt brød med nøkkelost. Hadde ikke fått i meg noen av variantene i dag, æsj.
Favoritten når pappa og jeg var alene hjemme var brød med smør og raspet sjokolade. For en som bare fikk bittelitt godteri på lørdager smakte dette himmelsk og det gikk ned på høykant og var vår lille hemmelighet.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 09:21   #118
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Flatbrødsandwich med tykt lag brunost i mellom. Det brukte jeg å ha med meg i hånda når jeg dro ut for å leke.

Jeg hadde kun smør i mellom, og det måtte være minst 20 flatbrød.
Jeg spiste og flatbrød med melk og sukker.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 10:06   #119
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hemmelig nei? Det er jo negerboller det. *imponert over at det faktisk heter det den dag i dag*

Den sto i en kokebok så jeg tviler på at den var hemmelig-hemmelig. Vi trodde imidlertid den var hemmelig for de voksne, men nå i ettertid tviler jeg litt på at vi klarte skjule alle sporene etter bakeverkstedene våre.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 10:08   #120
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde ikke så god råd, så sjokoladepålegg og fancy frokostblandinger ble det lite av. Men puffet ris eller corn flakes med masse sukker og melk var helgefrokost. Hapå hadde vi også en gang i blant, sammen med sjokade. Begge deler ble spist rett fra boksen. Oboy (eller billigvarianten Express) med ørlite melk i var også smaskens.

Jeg må også melde meg inn i buljong-gjengen. Jeg pleide å snike med meg en terning eller to i matpakka, og koste meg med dem i friminuttet. "Negerboller" eller andre varianter av blandingen pleide jeg også å lage om jeg var alene hjemme. Gelepulver gikk det også store mengder av.

Og hurtigris med ketchup, eller makaroni med smør.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.