Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Beltestol vs pute

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-09, 22:30   #1
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Beltestol vs pute

Vi diskuterte såvidt bilsikring på jobben her en dag. En person mente at h*n skulle flytte ungen sin over i pute nå når de skulle få barn nr 3 og dermed dårligere plass bak. Ungen det snakkes om er ca 4 år. Jeg mener det er tidlig, h*n mener det går på lengde/vekt og at ungen er stor nok. Jeg kan for lite om dette til å være påståelig i diskusjoner. Og så liker jeg selvfølgelig å ha rett da.

Gammel 14-07-09, 22:33   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beltestol vs pute

Bilsikring er ikke mitt aller sterkeste felt, men litt vet jeg (tror jeg).

Det er faktisk lov til å ha 4-åringer på pute (hvis de er over 15 kilo). Men anbefalt er det ikke. De får beltet for høyt opp i halsen. Beltet skal ligge over skulderen, men slik vil det ikke være for de fleste 4-åringer på pute.

Gammel 14-07-09, 22:39   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

GRUPPE 2 og 3

Gruppe 2: Vekt 15-25 kg Gruppe 3: Vekt 22 - 36 kg (4 - ca 11 år)

vektklasse 2 og 3 er både barnestol (også kalt generasjonsete) og kun bilpute godkjent sikringsutstyr. Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilstol med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr. En stol med rygg og beskyttelse på siden og rundt hodet gir atskillig bedre sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner. Både bilputen og barnestolen må brukes sammen med bilens trepuntsbelte.
En beltestol er konstruert for å tilpasse trepunktsbeltet til barnets kropp og gjør at barnet sitter riktig selv om det sovner. Diagonalbeltet skal ligge over skulderen og hoftebeltet skal ligge over hofter og lår, og ikke over magen.
Dersom barnet sitter på kun bilpute finnes det beltestyrere til bruk sammen med puten, for å sikre at beltet ligger riktig over skulderen. Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til at beltet skjærer seg inn i bryst og mage ved en eventuell kollisjon.

Fra trygg trafikk.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:41   #4
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke noe særlig plassbesparende med pute i stedet for beltestol. Da må i allefall den puten være meget smal.

Gammel 14-07-09, 22:42   #5
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, de er jo omtrent like brede.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:42   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Det er ikke noe særlig plassbesparende med pute i stedet for beltestol. Da må i allefall den puten være meget smal.

Jeg mener at vår beltestol er sånn at man kan ta av ryggen og deretter bruke den som pute. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror at puta i så fall er like bred som resten av ryggen.

Gammel 14-07-09, 22:44   #7
Dali
Glad

Dali sin avatar

Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da har jeg litt rett med andre ord. Takk for info, kjekt med folk som er raskere å finne info på nettet enn meg.

Gammel 14-07-09, 22:46   #8
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Vi har 3 beltestoler og en HTS-pute. Jeg målte disse for å finne ut hvilken kombinasjon som var smalest. Endte opp med å ta de tre beltestolene, for det var bare snakk om et par cm i forskjell. Og det er trangt, okke som. Men, mye tryggere!

Gammel 14-07-09, 22:49   #9
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Dessuten er det ikke noe problem at det er trangt der ryggene til stolene er. Det er nede på setet som er problemet, fordi man på presse hånden mellom to seter for å feste beltet. Hos oss må vi begynne å feste ett barn i den ene ende i baksetet (bak passasjersetet), deretter i midten og til slutt bak førersetet. Om vi tar en annen rekkefølge, er det nesten umulig å feste selene uten å plages noe inne i hampen.

Gammel 14-07-09, 22:55   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke hvor, men jeg leste nettopp om hvordan det at beltet ligger feil kan bety liv eller død i kollisjon, ift indre organer. Beltestolen er jo nettopp med på å korrigere og holde beltet på plass.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:58   #11
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg husker ikke hvor, men jeg leste nettopp om hvordan det at beltet ligger feil kan bety liv eller død i kollisjon, ift indre organer. Beltestolen er jo nettopp med på å korrigere og holde beltet på plass.

Det er viktig at beltet ligger over de harde kroppsdelene, altså over hoftebeinet og over skulderen. Om beltet havner under armen, kan de indre organene bli ødelagt/sprekke.

Gammel 15-07-09, 00:12   #12
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn

Det er viktig at beltet ligger over de harde kroppsdelene, altså over hoftebeinet og over skulderen. Om beltet havner under armen, kan de indre organene bli ødelagt/sprekke.

Men det er selvfølgelig viktigere å beskytte puppene!

for avsporingen, denne saken er så fantastisk at jeg ikke klarte å dy meg igjen!

Når det gjelder spørsmålet til HI så vil jeg bare si at Trygg Trafikk har talt i linken over her!

Gammel 15-07-09, 11:16   #13
Dali
Glad

Dali sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Men det er selvfølgelig viktigere å beskytte puppene!

for avsporingen, denne saken er så fantastisk at jeg ikke klarte å dy meg igjen!

Når det gjelder spørsmålet til HI så vil jeg bare si at Trygg Trafikk har talt i linken over her!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.