|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Er pute godkjent bilsikring til barn over 4 år?Jeg forsøker å finne ut av når pute er godkjent sikring i bil for barn mht alder, vekt og høyde? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Sv: Er pute godkjent bilsikring til barn over 4 år?Jeg mener du kan bruke pute i stedet for beltestol (godkjenningsmessig). Ergo vil jeg tippe fra 15 kg (rundt tre år), slik godkjenningen for beltestol ligger på. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: Er pute godkjent bilsikring til barn over 4 år?Jeg fant det: pute er godkjent i både klasse 2 og klasse 3 bilsikringsutstyr. Det vil si fra 15–36 kg.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er pute godkjent bilsikring til barn over 4 år?Ser av Trygg Trafikk sin side at det er godkjent at barn over 4 år kun trenger å sitte på pute til de er ca 1.40 høye eller veier 36 kg..
|
|
|
|
#6 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
![]() ![]() |
Sv: Er pute godkjent bilsikring til barn over 4 år?Jeg vil tro at ved en sidekollisjon så er jo pute med rygg mye tryggere enn kun pute. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er pute godkjent bilsikring til barn over 4 år?Beltestol er tryggere enn bare pute, uansett alder, men pute er godkjent fra 15 kg likevel. (Det er jo også godkjent å snu dem fremover fra 9 kg også, men det er ikke av den grunn anbefalt...)
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Er pute godkjent bilsikring til barn over 4 år?Jeg tror dessverre det er veldig vanlig å velge minimumskravet til sikring når man er forbi babyfasen. Det er ikke mange førsteklassinger jeg ser i beltestoler for å si det sånn. Eller mange bakovervendte firåringer. Hvis du skulle hatt med deg min femåring hadde du nok fått med deg beltestol fra meg også. Sjuåringen min på 136 cm sitter også i beltestol til vanlig, men han begynner å komme på grensen til at sikkerhetsbeltet sitter like godt uten ryggen, så han hadde du nok fått lov til å ha som passasjer med kun pute.
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: Er pute godkjent bilsikring til barn over 4 år?
Trygg Trafikk er krystallklare på at de anbefaler beltestol hele perioden barnet trenger ekstra sikring.
Jeg kan knapt huske å ha sett klassekamerater av Frøkna som ikke sitter i beltestol. Det er vanlig å bare bruke pute når de sitter på hos venner, altså som ekstrautstyr, men ellers tror jeg så godt som alle sammen fortsatt sitter i pute. |
|
|
|
![]() |
|
|