|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#43 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?
Må dere ha lysrør, altså? Vi har byttet ut de vanlige pærene med halogen-pærer som passer i samme sokkel og som har samme fasong. Samme lys gir de også. Evt sleng på en skjerm som gir litt farget og lunt lys? Disse er jo ikke like sparende som ekte sparepærer, men om de også har blitt forbudt, aner jeg ikke.
|
|
|
#44 |
|
Sviiisj!!
|
Hvis haolgen-"sparepærene" fortsatt er tillatt, så skal du ikke se bort ifra at markedet for halogen-pærer som både passer i soklene, og som ser ut som vanlige lysekrone-pærer plutselig tar seg opp.
|
|
|
#45 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Det er et idiotisk forslag. Har man termostat på oppvarmingen så sparer man fort inn igjen den strømmen som går med til oppvarming. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Her er et eksempel på LED-pære til vanlig sokkel. Antar at det burde være mulig å utforme den som en vanlig pære så man kan feste lampeskjermer etc også...?
|
|
|
#48 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Jeg liker ikke fargen på led-lampene. Det gir altfor hardt lys, jeg er veldig glad i akkurat den glødende effekten i nettopp glødepærene. Hallogen derimot funker greit nok for meg, men da må det dimmes litt da. Jeg var faktisk ikke klar over at man får hallogensparepærer. |
|
|
|
#49 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?What, jeg kjøpte nettopp en lampe med dimmer, der jeg må ha MINIMUM 75 watt, og helst (og max) 150 watt. Prøvde med en 20 watts sparepære, men det gikk jo selvsagt ikke, den stod bare og blinka.
|
|
|
#50 |
|
Curlingkone
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Man får LED med gult lys også. De blir bedre og bedre på farge har jeg hørt.
|
|
|
#51 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Å, det var det jeg mistenkte, at dimmeren ikke funker lenger.
|
|
|
#52 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?I følge grønn hverdag er det visst lurt å bruke sparepærer likevel.
Dessuten må man jo ta med i regnestykket at sparepærene varer mye lenger enn vanlige pærer.
|
|
|
#53 |
|
Ekvilist
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Jeg leste om dette på FB i dag (takk Gaia!
|
|
|
#54 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Nå er det ikke mange som har lamper innfelt i taket med glødelamper da. Så de innfelte lampene sitt varmetap skjer det ikke noe med likevel. |
|
|
|
#55 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Herregud jeg må være trøtt. Jeg leste "forbud mot vanlige bryster", og stusset litt kan man si.
|
|
|
#56 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?leste tidligere at det var hamstring av vanlige pærer i Tyskland, grunnet dette. Men så først i dag på forbrukerinspektørene på NRK at dette skal gjelde i Norge også fra 1.9? Tror jeg løper og hamstrer jeg også....., eller kanskje gå over til å bli miljøvennlig med en gang, kanskje? |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?I Norge er det lett å få strøm. Det er overskudd på energi, vi produserer mer energi (strøm) enn det vi bruker med vann. Slik kan vi si at den strømmen vi også bruker på oppvarming er ren energi, om enn hvor toskete det nå er å bruke elektrisitet til koking og oppvarming. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Jeg har ingen panikk ennå. Vi har ingen matte pærer med glødetråd og ingen klare pærer på 100 W. Forbudet utrulles visstnok som følger:
|
|
|
#59 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Det finnes vel ikke noe særlig med klare mignonpærer eller små pærer med liten sokkel? |
|
|
|
#60 |
|
Passiv
|
Fordi vi er opptatt av sannhet! |
|
![]() |
|