Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forbud mot vanlige lyspærer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-09, 14:17   #41
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Og, forresten, er dette årsaken til at Skeidar tømmer lampelageret sitt?

Du skal ikke se bort fra det. Jeg ville i hvert fall ikke gått til anskaffelse av noen krystallysekrone.

Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 15:04   #42
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Miromurr: Du må hamstre. Vi også.

Gammel 26-08-09, 15:41   #43
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det har vært kjent her også. Men det er ingen medier som har følt for å lage noen stor sak ut av det.

Noen ganger lurer jeg på om det kun er meg og Elsket Kollega som ikke orker å ha sex (ikke med hverandre) til romantisk belysning av lysrør.

Må dere ha lysrør, altså? Vi har byttet ut de vanlige pærene med halogen-pærer som passer i samme sokkel og som har samme fasong. Samme lys gir de også. Evt sleng på en skjerm som gir litt farget og lunt lys? Disse er jo ikke like sparende som ekte sparepærer, men om de også har blitt forbudt, aner jeg ikke.
Et annet problem jeg har med sparepærer (av den typen som har rør, enten de nå er kamuflert som vanlige pærer eller ei), er at de må "varme seg opp" før de lyser skikkelig, så det tar tid før det blir lyst nok. F.eks. var dette et problem da vi hadde dem på soverommet, hvor vi ofte bare går inn for å hente noe i et skap. Da er det litt upraktisk å måtte vente i fem minutter før man kan se noe, så den fjerna vi etterhvert, ja. Halogen- og LED-lys har ikke dette problemet, altså. Men jeg har ikke sett LED-pærer til bruk i vanlige lamper, kanskje det kommer?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 15:42   #44
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Du skal ikke se bort fra det. Jeg ville i hvert fall ikke gått til anskaffelse av noen krystallysekrone.

Hvis haolgen-"sparepærene" fortsatt er tillatt, så skal du ikke se bort ifra at markedet for halogen-pærer som både passer i soklene, og som ser ut som vanlige lysekrone-pærer plutselig tar seg opp.

Gammel 26-08-09, 15:50   #45
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er et idiotisk forslag. Har man termostat på oppvarmingen så sparer man fort inn igjen den strømmen som går med til oppvarming. Hvorfor er det så få naturvitere som er politikere?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 15:54   #46
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Her er et eksempel på LED-pære til vanlig sokkel. Antar at det burde være mulig å utforme den som en vanlig pære så man kan feste lampeskjermer etc også...?

Det eneste som er "problemet" vårt, er slike små 10-20-watts-pærer som vi har i lampa over bardisken på kjøkkenet, samt at vi har dimmere i stua. Spottene i stua kan byttes til LED-spotter, men da må vi antakelig bytte ut dimmer-utstyret. Det blir dyrt, i tillegg til at lampene i utgangspunktet var ganske dyre, og kjøpt i fjor. Vi bruker ikke panelovner annet enn på soverommene.

Gammel 26-08-09, 16:13   #47
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Oooh!

Ser kanskje litt for spæisa ut til å bruke i en lysekrone, men med frostet glass kunne det kanskje gått?

Gammel 26-08-09, 16:57   #48
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg liker ikke fargen på led-lampene. Det gir altfor hardt lys, jeg er veldig glad i akkurat den glødende effekten i nettopp glødepærene. Hallogen derimot funker greit nok for meg, men da må det dimmes litt da. Jeg var faktisk ikke klar over at man får hallogensparepærer. Jeg må sjekke det ut.

I mellomtiden - det er bare de MATTE glødelyspærene som forsvinner nå, de blanke er en stund til.

Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 16:58   #49
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

What, jeg kjøpte nettopp en lampe med dimmer, der jeg må ha MINIMUM 75 watt, og helst (og max) 150 watt. Prøvde med en 20 watts sparepære, men det gikk jo selvsagt ikke, den stod bare og blinka.

Dette var dumt. Får vel kjøpe pære nå da, så vi i det minste har for høsten....

Gammel 26-08-09, 16:59   #50
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Man får LED med gult lys også. De blir bedre og bedre på farge har jeg hørt.
Vi vurderte LED i vegg i trapp her når vi bygget, men gikk bort fra det igjen.

Gammel 26-08-09, 17:01   #51
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, det var det jeg mistenkte, at dimmeren ikke funker lenger.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 17:04   #52
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

I følge grønn hverdag er det visst lurt å bruke sparepærer likevel.

Sitat:

Noen mener vi like gjerne kan bruke halogen- og glødepærer, siden varmen de avgir bidrar til romoppvarming. Problemet er at mye av varmen fra pærene forsvinner opp og ut før vi får noen glede av den. Har man innfelte lys i taket, går man glipp av mesteparten av varmen. I tillegg er det miljømessig lite smart å varme opp huset med elektrisitet, og til sist er det sånn at de færreste av oss trenger romoppvarming hele året.

Dessuten må man jo ta med i regnestykket at sparepærene varer mye lenger enn vanlige pærer.

Gammel 26-08-09, 17:07   #53
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste om dette på FB i dag (takk Gaia! ) og har nå hamstret litt. Jeg får neller av sparepærer. Det må da gå an å finne opp noe bedre enn det der?

Gammel 26-08-09, 17:09   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå er det ikke mange som har lamper innfelt i taket med glødelamper da. Så de innfelte lampene sitt varmetap skjer det ikke noe med likevel.

Dessuten bruker nordmenn hovedsaklig lys når det er mørkt. Om sommeren når det ikke er behov for oppvarming er det såpass få timer i døgnet det er mørkt og brukes lys.

Og for at det ikke er smart å varme opp huset med elektrisitet så blir det en helt annen diskusjon. I Norge fyrer de fleste med strøm, ved eller olje/parafin. Det er liten vil om hvilken av disse som er mest hensiktsmessig miljømessig.

Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 17:36   #55
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Herregud jeg må være trøtt. Jeg leste "forbud mot vanlige bryster", og stusset litt kan man si.

Gammel 26-08-09, 21:52   #56
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

leste tidligere at det var hamstring av vanlige pærer i Tyskland, grunnet dette. Men så først i dag på forbrukerinspektørene på NRK at dette skal gjelde i Norge også fra 1.9? Tror jeg løper og hamstrer jeg også....., eller kanskje gå over til å bli miljøvennlig med en gang, kanskje?

Men prisen på en sånn "led-pære", var over 600 kroner.....? Heldigvis er ikke de "ordinære" sparepærene så dyre, da.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 10:54   #57
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

I Norge er det lett å få strøm. Det er overskudd på energi, vi produserer mer energi (strøm) enn det vi bruker med vann. Slik kan vi si at den strømmen vi også bruker på oppvarming er ren energi, om enn hvor toskete det nå er å bruke elektrisitet til koking og oppvarming.
Hvorfor ikke heller satse på gasskomfyrer i stedet for det lite gjennomtenkte forslaget å bytte ut glødepærene?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 10:56   #58
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen panikk ennå. Vi har ingen matte pærer med glødetråd og ingen klare pærer på 100 W. Forbudet utrulles visstnok som følger:

September 2009: Forbud mot alle matte pærer, og klare pærer på 100 watt.
September 2010: Forbud mot klare pærer på 75 watt.
September 2011: Forbud mot klare pærer på 60 watt.
September 2012: Forbud mot klare pærer på 40 og 25 watt.

Gammel 27-08-09, 11:01   #59
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det finnes vel ikke noe særlig med klare mignonpærer eller små pærer med liten sokkel?

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 09:21   #60
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er et idiotisk forslag. Har man termostat på oppvarmingen så sparer man fort inn igjen den strømmen som går med til oppvarming. Hvorfor er det så få naturvitere som er politikere?

Fordi vi er opptatt av sannhet!

Dette er et fantastisk miljøtiltak nedover på kontinentet bare for å ha det sagt, etterhvert som strømforbruket går ned vil jo utslippene minskes.

Når vi i kalde nord som attpåtil utnytter fornybare og miljømesssig gunstige energikilder også skal inn på dette blir jeg litt betenkt. Men når det er sagt er vi alt for sløve med å skru av lyset, for det er en måte å spare miljøet på. Politikerne har bare misforstått dette til at da må vi ha sparepærer, de skjønner ikke totalen rett og slett.

Generelt sett er det mange måter vi kan spare miljøet på som gir en langt større gevinst enn ved å bytte til sparepærer. Den beste måten er kanksje i grunnen å shoppe mindre rett og slett.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.