Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kunstnerisk frihet?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-09, 11:36   #1
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Kunstnerisk frihet?

Snakker om logoer med skrivefeil. Det er startet en ny frisørsalong i nærmiljøet mitt, og jeg måtte le da jeg så navnet de har valgt seg. Det kan selvsagt være tvetydig, men jeg googlet navnet og fant egentlig ikke no synonym som kunne tyde på det. Hva syns dere? Er det rom for "kunstnerisk frihet" i logoer? Ikke snakk om skrivefeil eller orddelingsfeil, blanding av norske og engelske ord osv.. Mye rart der ute.

Her er noen eksempler;

Og denne da..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 11:40   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunstnerisk frihet?

Nei, jeg synes ikke man skal kunne ta seg kunstneriske friheter. Hvis navnet åpenbart er feilstavet på tøys er det jo en ting, men mange ganger blir man jo i tvil om det er hensikten eller ikke. Jeg må innrømme at jeg irriterer meg over slikt og synes vel kanskje at Skagerak Energi er det grelleste eksempelet vi har.

Gammel 24-09-09, 11:46   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for kunstnerisk frihet. Når det er en bevisst tanke bak. Folk som skriver feil og gjemmer seg bak kunstnerisk frihet er litt tåpelig.

Gammel 24-09-09, 11:49   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Kirsebær, det er en ting med bevisst annen stavemåte for å få frem en dobbeltbetydning for eksempel.

Noe annet å ikke vite hva som er riktig. Jeg så et skilt på Rodeløkka hvor det stod Rita's Ateljé en gang. Og om du leser dette, Rita, så skjerp deg.

Gammel 24-09-09, 12:08   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Camilla's kro ...
Stedet hvor mannen nekter å stoppe for do-pause på vei til hytten, i frykt for at jeg skal klatre opp og pelle ned apostrofen.

Gammel 24-09-09, 12:18   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Esme. Og er det fremdeles en butikk i Fjordgata i Trondheim som heter Hobbycentré?

Gammel 24-09-09, 12:34   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også enig med Esme.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 12:53   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Enig med Kirsebær, det er en ting med bevisst annen stavemåte for å få frem en dobbeltbetydning for eksempel.

Noe annet å ikke vite hva som er riktig. Jeg så et skilt på Rodeløkka hvor det stod Rita's Ateljé en gang. Og om du leser dette, Rita, så skjerp deg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 12:56   #9
cilen

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/FRANKF%7E1/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-4.jpg[/IMG]

Ville f.eks ikke blitt like fin visuelt om den var riktig skrevet? Er det kunstnerisk å skrive den slik? Jeg vet ikke helt jeg, jeg irriterer meg kanskje for mye over at det er feil stavet, at jeg ikke klarer å se at det blir mer "riktig" å skrive det sånn? Bør man ikke heller finne en annen skrift eller gjøre hele jobben på nytt enn at denne skal bli pen å se på?

Ser på meg selv som kreativ men dette skurrer litt for meg.

Gammel 24-09-09, 12:56   #10
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ler av Esme!

Gammel 24-09-09, 12:56   #11
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Hm. Min logo, er den "åff" den da?

Gammel 24-09-09, 12:57   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Du kan le du, men man vet jo aldri, kanskje Rita googler ateljéet opp en gang og da kommer dette opp?

Gammel 24-09-09, 12:58   #13
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

La oss håpe det Esme.

Gammel 24-09-09, 12:59   #14
cilen

cilen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Hm. Min logo, er den "åff" den da?

Er den? Men det er jo stor bokstav i Leo, og derfor ikke et sammensatt ord? Bare tettliggende font. Eller?

Gammel 24-09-09, 13:02   #15
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

Nei, det er et sammensatt ord. Lille Leo er noe helt annet enn LilleLeo. Det blir finere klang også, når det er sammensatt.
Du burde jo vite dette, som har designet den.

Gammel 24-09-09, 13:11   #16
cilen

cilen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Nei, det er et sammensatt ord. Lille Leo er noe helt annet enn LilleLeo. Det blir finere klang også, når det er sammensatt.
Du burde jo vite dette, som har designet den.

Haha. Ja.

Og den ser helt grei ut i mine øyne. Da blir noe rett og noe annet feil da, og det spørs helt på hvem som ser det? For meg blir logoen til Statoil Hydro eller Lille Leo mer riktig enn en med Z'er eller X'er i.

Men det er jo meg. Hm..

Gammel 24-09-09, 13:15   #17
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er helt greit.
Men verre med logoer som tydelig viser andre feil, slik som i Lille Ru sitt eksempel.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 13:27   #18
cilen

cilen sin avatar

Standard

Slik skulle den vært altså.

Gammel 24-09-09, 13:36   #19
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Og den ser helt grei ut i mine øyne. Da blir noe rett og noe annet feil da, og det spørs helt på hvem som ser det? For meg blir logoen til Statoil Hydro eller Lille Leo mer riktig enn en med Z'er eller X'er i.

Det er jeg enig med deg i. Og så ser jeg at jeg formulerte meg feil, for logoen min er LilleLeo, som i nicket.

Gammel 24-09-09, 13:37   #20
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Slik skulle den vært altså.

Det går ikke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:37.