|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Jeg regnet ut at jeg ville trenge 19 paraceter på en gang for å påføre akkutt leverskade.
![]() |
#102 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?
Kan være at mengden virkestoff er for stor til å lage tablett/kapsel, virkestoffet smaker vondt i mikstur, pasienten er bevisstløs eller har svelgeparese (lammelse) eller så brytes kanskje virkestoffet ned i tarmen (før det når blodet) eller leveren (brytes ned før det får virke via blodbanen i hele kroppen).
![]() |
#103 |
Fraværende...til tider.
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da ville jeg ha sagt at allmentilstanden hennes er god, og ville ha valgt og ikke gi febernedsettende før til kvelden om hun forsatt har feber over 38( da får barnet en rolig natt og kroppen hvile).
![]() |
#105 |
Usedvanlig begavet
Opptaket tar lengre tid fordi det tar tid før fettmassen i stikkpillene smelter og frigir virkestoffet. I miksturer er virkestoffer "klart" til opptak med en gang, for å si det sånn. Det du innhalerer går rett over i blodet via lungenes alveoler, som jo er "stappet" med blodårer, så inhalasjon gir også rask, nærmest umiddelbar, effekt.
![]() |
#106 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Jeg lærte på sykepleien at rektalt var bedre enn mikstur.
![]() |
#107 |
Etylbarbital
Er usikker på det siste spørsmålet ditt. Intravenøs injeksjon medfører 100% "opptak" umiddelbart i sirkulasjonen uten at man taper noe på veien. Inhalasjonspreparater kommer raskest frem til lungene, så hvis det er der de har en effekt (som ved astmamedisiner) så er det det som fungerer raskest - men preparatet har sin virkning en annen plass i kroppen så må vel intravenøs injeksjon gi hurtigst effekt.
![]() |
#108 |
Usedvanlig begavet
Da er du ikke blandt de sykepleiestudentene jeg har undervist
![]() |
#109 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Og mellom 8 og 10 i dag morgen så "slapp" feberen, gitt.
![]() |
#110 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Jeg gir febernedsettende kun for feberen hvis den er veldig høy. jeg har også gitt febernedsettende/smertestillende selv om hun ikke har feber men vondt i hodet osv.
![]() |
#111 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Jeg har hørt at det er greit at barn har feber på dagen, men at det er greit å gi dem paracet på natten slik at de får sove og samlet krefter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Michayla: Mitt inntrykk er at lista di er vel høy før du tar/gir Paracet. Det virker som om det skal mye til; eks. sjangling og hørselstap høres heavy ut. Men alt er selvsagt en vurderingssak, og det varierer i stor skala historien rundt. Alder er viktig (man skal passe ekstra på spedbarn fordi feberen kan skyte raskt!) og sykehistorie er også relevant. Så hvis din familie ofte er syke og har feber, og dere føler dere har god kontroll, så vurderer du sikkert riktig.
![]() |
![]() |
#114 |
Originala
|
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Svarer uten å ha lest alle svarene: |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Min terskel er høy for febernedstettende ja, HVIS det er kun tallet på termometeren som plager foreldrene, mens barnet selv har det fint og ikke har en historie med feberkramper etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Pauset
Hvor: In Town!
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Jeg ser ann formen på dagtid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Jeg har fått "kjeft" av barnelegen på Volvat fordi jeg ikke ga barnet febernedsettende da vi kom dit med feber på 39,5 Og det var en rutinert spesialist i pediatri. Barnet får det vesentlig bedre og det er ikke skadelig i små doser. Hun hadde en virusinfeksjon og hostet endel, ellers var hun frisk som en fisk, dog slapp av feberen. Jeg har lempet litt på mine selvpålagte restriksjoner på å gi febernedsettende etter dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Jeg gir febernedsettende dersom hun virker slapp av feberen. Dersom hun har hatt høy feber (over 39) har jeg også gitt før hun har lagt seg, selv om hun har vært noenlunde pigg. Jeg føler selv jeg har en nogenlunde fornufitg bruk; hun har vel ikke fått mer enn 5 stikkpiller på 16 måneder, så det er ikke veldig ofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Jeg har også fått kjeft for å ha gitt for lav dose til sønnen som hadde ørebetennelse på begge sider. Først i telefonen, så ved personlig oppmøte på legevakten. Legen skrev sporenstreks resept på antibiotika og pinex forte som vi kunne gi en hel eller halv av...det siste ble jeg litt
![]() |
#120 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?Jeg vet at hun er blitt bedre nå Polyanna, men jeg svarer likevel, ut fra hva vi gjør.
![]() |
|
|