Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva skal jeg bruke alle eplene til?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-08, 00:13   #21
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg bruke alle eplene til?

Disse lager jeg å sender med i barnehagen på turdager. Spiser de også når vi skal kose oss litt ekstra til kvelds.
Har kuttet ned til 2 ss sukker og 1 ts vaniljesukker.

Havre og eplemuffins

2,5 dl hvetemel
3 dl lettkokte havregryn
2 ts bakepulver
1 dl sukker
2 ts vaniljesukker
½ ts salt
2 ts kanel
2 egg
0,5 dl rapsolje
2 dl lettmelk
2 epler, revet (eller 2/3 revne gulrøtter hvis du vil lage gulrotmuffins)

Kanskje legge til hvordan de lages også.

Bland alle tørre ingredienser i en bolle. Visp egg, olje og melk med gaffel i en annen bolle. Skrell og riv eplene. Lag et hull i melblandingen, ha i eggblandingen og revet eple og rør lett sammen til alt er blandet men det fremdeles er en litt klumpete deig. Ikke rør for mye, da blir muffinsene mindre luftige. Ha deigen i smurte muffinsformer. Stek midt i ovnen ved 180°C, ca. 20-25 min. Hvis du steker de i muffinspanne, må de avkjøles 5-10 min. før du lirker de ut av pannen.

Sist redigert av Blåbær : 22-09-08 kl 11:11.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 11:25   #22
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Onkelen min skjærer slike epler i små biter og blander med stekt bacon. En veldig god ting å ha til søndagsfrokosten/brunsjen.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 11:30   #23
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Skygger unna. Tenkte jeg muligens hadde noen tips, men tviler på at det finnes fler oppskrifter med pler enn det er ramset opp her.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 12:10   #24
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta25, her.

Onkelen min skjærer slike epler i små biter og blander med stekt bacon. En veldig god ting å ha til søndagsfrokosten/brunsjen.

Steker han eplene også, eller bare baconet?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 20:12   #25
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Steker han eplene også, eller bare baconet?

Bare stekt bacon.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 20:45   #26
lillamamma
Aktiv

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Havre og eplemuffins

Den må jeg prøve!

lillamamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 18:45   #27
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Hvis du får tak i filodeig kan du lage små eplepakker.

Ha filoarket i en litt mindre en A4 størrelse. Lag sirup i kjele av smeltet sukker og bittelitt vann. Tilsett litt vanilje, fersk er best men essens fungerer fin-fint. Når sirupen har riktig konsistens heller du den over revet epler tilsatt litt kanel.
Legg eplene og sirupen så over på filoarkene og pakker de sammen på toppen. Disse steker man i ovnen og serveres med is til

Gammel 25-09-08, 21:50   #28
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Åh-hå-hå! Eplepakker hørtes fantastisk ut . Er de veldig vanskelige å lykkes med for en som ikke har holdt på med filodeig før, eller burde det gå bra? Det skal bli ganske vått det man legger på arket?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 22:02   #29
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Åh-hå-hå! Eplepakker hørtes fantastisk ut . Er de veldig vanskelige å lykkes med for en som ikke har holdt på med filodeig før, eller burde det gå bra? Det skal bli ganske vått det man legger på arket?

Det som er viktig er å arbeide litt raskt, så alle ingredienser bør være ferdige og klare til å danderes når du tar filoen ut av pakka.
Legg deigen på ett fuktig håndkle, dersom du har flere ark med deig fremme, legg de mellom 2 fuktige håndklær. Det er ganske krise om de blir tørre.

Gjør du det skal det nok gå så bra så

Gammel 04-10-09, 11:55   #30
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Disse lager jeg å sender med i barnehagen på turdager. Spiser de også når vi skal kose oss litt ekstra til kvelds.
Har kuttet ned til 2 ss sukker og 1 ts vaniljesukker.

Havre og eplemuffins

2,5 dl hvetemel
3 dl lettkokte havregryn
2 ts bakepulver
1 dl sukker
2 ts vaniljesukker
½ ts salt
2 ts kanel
2 egg
0,5 dl rapsolje
2 dl lettmelk
2 epler, revet (eller 2/3 revne gulrøtter hvis du vil lage gulrotmuffins)

Kanskje legge til hvordan de lages også.

Bland alle tørre ingredienser i en bolle. Visp egg, olje og melk med gaffel i en annen bolle. Skrell og riv eplene. Lag et hull i melblandingen, ha i eggblandingen og revet eple og rør lett sammen til alt er blandet men det fremdeles er en litt klumpete deig. Ikke rør for mye, da blir muffinsene mindre luftige. Ha deigen i smurte muffinsformer. Stek midt i ovnen ved 180°C, ca. 20-25 min. Hvis du steker de i muffinspanne, må de avkjøles 5-10 min. før du lirker de ut av pannen.

Disse hørtes knallgode ut!
Hvor mange blir det ca? Vurderer dobbelt oppskrift siden jeg har mange epler som skal brukes.

Genial tråd, og Mim er Dronning av linker!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 11:59   #31
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Eplechutney skal jeg prøve meg på i dag, spent på hvordan det blir.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.