|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Noen spørsmål om arbeidsmiljølovenJeg så at dette kom opp i en annen tråd (den om foreldrekaffe). Jeg må si at jeg syns dette med arbeidsmiljølovgivning er veldig forvirrende, og det er vel også et temmelig uoversiktlig område, med lovgivning samlet på veldig mange forskjellige steder, masse forskrifter, masse unntak, etc.
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Noen spørsmål om arbeidsmiljøloven
Det er lov til å bake dette inn i lønn når man har det som kalles "særdeles selvstendig stilling". Lovverket på dette området er blitt betydelig innskjerpet. Da jeg begynte hos min forrige arbeidsgiver, så falt jeg innenfor denne definisjonen. I løpet av tiden jeg var ansatt så måtte de gå tilbake på dette, og jeg fikk plutselig rett til overtidsbetalt (typisk for meg var jeg da gravid med snuppa og kuttet ned på overtiden).
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Noen spørsmål om arbeidsmiljølovenJeg syns lovverket bærer veldig preg av å være utarbeidet for folk som "må" jobbe, og ikke de som "vil", hvis dere skjønner hva jeg mener.
|
|
|
#5 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Forsåvidt enig, men bør man ikke bli betalt for den tiden man jobber? Også når det er delvis selvvalgt?
|
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Jeg vet ikke noe om de andre gruppen du nevner, men her er det jo noe på trappene. (se her) Poenget er vel at det ikke har blitt registrert eller pålagt. Så vidt jeg vet kan man jobbe så mye man bare vil, bare man a) ikke tar seg betalt for det b) ikke registrerer det. Selvstendige næringsdrivene mener jeg i alle fall kan jobbe så mye de vil. Poenget er vel at arbeidsgiver ikke skal ha lov å "tvinge" noen til å arbeide så mye. (Men det er jo helt umulig ofte å måle graden av frivillighet i mange tilfeller.)
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Nja, nei, det er vel like naturlig å bli betalt for det man lager, det ansvaret man har, eller resulatetene man får til? Timer har vel ikke så mye med saken å gjøre?
|
|
|
#8 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Noen spørsmål om arbeidsmiljølovenDe hadde en stor-oppryddning ifht. disse særskilte selvstendige stillingen for et par år tilbake, for øvrig på høy tid. Det var omtrent samtidig med Valla-saken, for jeg husker at så og si samtlige jeg kjente som jobbet i LO fikk omgjort stillingene sine.
|
|
|
#10 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Noen spørsmål om arbeidsmiljølovenNå ser jeg at jeg rotet litt med begrepen, for i følge loven så er alminnelig arbeidstid et antall timer. Mens jeg i siste avsnitt mente type 8-16.
|
|
|
#13 |
|
Protonterapeut
|
Gjennomsnittsberegningen.
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Noen spørsmål om arbeidsmiljølovenDet er jo ikke bare å øke bemanningen heller. I for eksempel oppkjøpsprosesser så skjer det veldig mye på veldig kort tid. Og man er nødt til å gjøre veldig mye i normalarbeidstiden (møter og den slags), og så minst like mye mellom 16 og 08. Da hjelper det ikke å være flere. Virkelig ikke. Dette gjelder både advokater som gjør due dill, og alle de som gjør alle beregningene. For eksempel. Og kundene har relasjoner som går over tid, den ene prosessen avløser den andre, sånn at man kan ikke ha en "2 uker av og 2 uker på"-ordning heller. Svært mange yrker er i praksis ikke mulig å utøve med de begrensningene. Og de er jo bemannet med folk som har pantsatt høyrearmen for å få lov til å jobbe der. Og som har flust av muligheter til andre jobber andre steder. Jeg forstår virkelig ikke poenget med å tvangsregulere det.
|
|
|
#15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Noen spørsmål om arbeidsmiljølovenJeg kjenner jeg får skikkelig vondt i liberalermuskelen min av "Nei, du får ikke LOV til å jobbe så mye du vil!! Det er ikke BRA for deg!"
|
|
|
#17 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Noen spørsmål om arbeidsmiljølovenJeg forstår poenget med å tvangsregulere det, når det sitter 16-åringer i 12-15 timer om dagen og selger jordbær på bensinstasjonene om sommeren.
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Noen spørsmål om arbeidsmiljølovenDet minner meg litt om rullebrettforbudet da vi vokste opp.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg syns vel egentlig at det fungerte ok før, når det var litt slakkere rundt "særlig frie stillinger"? Da fikk man beskyttet 15-åringene, uten at arbeidsnarkomane advokater skulle måtte tvangsbegrense seg?
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Noen spørsmål om arbeidsmiljølovenOk. Jeg skulle kanskje ikke sagt tid. Når man leverer mer enn det som skal forventes innen normal arbeidstid, skal man ikke få betalt for det?
|
|
![]() |
|
|