Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-09, 10:06   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Lyspære

Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!

Jeg forsøkte meg nettopp på å sende en e-post til Nidar der jeg foreslo at de byttet ut julemarsipanen i oktober med "høstmarsipan" og lot julemarsipanen vente til desember. Det resulterte i et "automatisk generert" svar hvor det ble påpekt at det var nødvendig for lønnsomheten deres at de begynte med julemarsipanposene sine allerede i okotber. Høstmarsipanforslaget ble ikke en gang nevn. Jeg er en stor fan av både jule- og påskemarsipan, men gidder av prinsipp ikke å kjøpe dette før den aktuelle høytiden nærmer seg. Så, spørsmålet er, hvordan får man videreførmidlet forslaget til De Som Faktisk Bestemmer, uten at det skytes ned av en uinteressert kundebehandler som jobber med "forbrukerkontakt"?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:09   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!

Var det valget "Forbrukerservice" og så velge Tips, du gjorde? For jeg tenkte at man kanskje skulle prøve det?

Gammel 14-10-09, 10:10   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det koster vel ganske mye å måtte lage opp ny emballasje til høstmarsipan og jeg skjønner at de ikke gidder å gjøre det for bare et par måneder? Jeg vet ikke jeg. Jeg er jo juleoholiker og synes det er helt greit at marsipanen kommer nå, så får jeg tyvstartet litt på verdens beste høytid. Men jeg er jo sikkert i en særstilling i og med at ordet "lei av julen" ikke finnes i mitt hode.

Gammel 14-10-09, 10:10   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan legge ut et standardformular her + en link eller e-postadresse så kan kanskje vi andre reflekterte forbrukere melde oss som lobbyister.

Gammel 14-10-09, 10:14   #5
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Var det valget "Forbrukerservice" og så velge Tips, du gjorde? For jeg tenkte at man kanskje skulle prøve det?

Tested and tried. Resultatet var dette svaret:

Opprinnelig lagt inn av Nidars automatiske svartjeneste for sure julemarsipanhenvendelser

Hei! Takk for henvendelsen din!

Vi i Nidar beklager at du og andre reagerer på at salget av Julemarsipan starter nå. Vi vet at mange synes at dette er tidlig, likevel har vi valgt å levere Julemarsipan fra første uken i oktober også i år, slik vi har gjort i over 25 år.

Nidar starter salget av Julemarsipan nå fordi mange nordmenn kjøper dette tradisjonsrike godteriet i høstmånedene. Nidar har laget Julemarsipan etter den samme oppskriften siden 1915 og dette er et av våre mest populære godterier. Jeg vil likevel nevne at det bare er noen få bestselgende varianter som legges ut for salg nå i oktober, det fulle sortimentet selges ikke før i november, og reklamen for julemarsipanen vises ikke før i desember.

Mange mener at juleforberedelser ikke bør starte før adventstiden. Skal Nidar kunne opprettholde et lønnsomt salg av den tradisjonsrike julemarsipanen vår, er vi imidlertid avhengig av en lenger salgsperiode enn dette. For å kunne levere Julemarsipan, setter vi i sving et stort og kostnadskrevende apparat både innenfor produksjon, distribusjon og salg.

Nidar selger marsipanen bare i Norge, og selv om det heldigvis er mange som kjøper marsipanen, er Norge er et lite land, og vi er avhengige av en såpass lang salgsperiode som tre måneder. Vi er opptatt av hva folk mener og setter pris på tilbakemeldinger fra alle. Vi håper at du også vil ha forståelse for vårt syn. Igjen, takk for henvendelsen din!

Med vennlig hilsen
Nidar Forbrukerservice

B. Aaser
Forbrukerkonsulent

Gammel 14-10-09, 10:14   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skrev dette nå, og passet på å ikke skrive hvilket produkt som det handlet om, eller ordet julemarsipan, så får vi se om jeg også får standardsvaret:

Sist redigert av Esme : 14-10-09 kl 10:30.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:15   #7
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Iset, du har ikke stemmerett. Hadde det vært opp til deg hadde vi vel feiret jul hele året.

Gammel 14-10-09, 10:16   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har foreslått "Høstmarsipan" (med idé om høstfarget emballasje) for mange år siden. (da pr. brev) Fikk ca samme svar da også - men jeg fikk med noen stratos om ikke annet.

Gammel 14-10-09, 10:16   #9
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Esme: selvfølgelig. Det er det jeg burde ha gjort, ikke nevnt julemarsipanen i det hele tatt. Så får vi se om denne henvendelsen ikke havner i samme postkasse som julemarsipanklagene. Burde flere sende inn tilsvarende henvendelser?

Gammel 14-10-09, 10:19   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner ikke problemet. Marsipan er marsipan.

Gammel 14-10-09, 10:19   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sendte noe av det samme som Esme.

Gammel 14-10-09, 10:22   #12
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Tidlig med julemarsipan i oktober, men i grunnen gir jeg bæng.
Jeg kjøper til jul, og irriterer meg ikke så mye om den kommer i oktober. Som mkj skriver, marsipan er marsipan og man trenger jo ikke kjøpe før det nærmer seg jul.
Å endre til høstmarsipan ser jeg egentlig på som litt unødvendig.
Mye kommer jo i oktober, som er relatert til jul. Helt ok for meg, for jeg elsker julebrus, og marsipan for den sagt skyld, men særlig sunt er det jo ikke.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 10:22   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg elsker julemarsipan, men blir direkte lei meg av å se den i butikken alt nå. Boikotter til slutten av november. Men jeg vil jo også ha fersk marsipan, såp det er skikkelig urettferdig.

Gammel 14-10-09, 10:24   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Nå har jeg svart på svaret deres:

Opprinnelig lagt inn av konstruktiv Gaia

Hei,
jeg ser jo helt klart poenget deres. Men hva med å utvide reportoaret med høstmarsipan. Og så begynne salget av julemarsipan medio november. Høstmarsipansalget kan jo starte så snart høsten er i gang (slutten av august/begynnelsen av september) og vi er jo mange som er glade i marsipanen til Nidar.
Jeg ville tro dette kan treffe et kundesegment som både er glad i marsipan og samtidig syns det er alt for tidlig å kjøpe julemarsipan i oktober.
Jeg er klar over at emballasjekostnader er relevant i denne sammenhengen, men det er vel ikke helt umulig å videreutvikle marsipanproduktene slik at de er tilgjengelige gjennom hele året, med temaer fra de forskjellige høytidene/årstidene, type høstmarsipan, vintermarsipan, vårmarsipan og sommermarsipan i tillegg til de klassiske jule- og påskemarsipanproduktene.
Dere kan jo i det minste foreta en markedsundersøkelse for å finne ut om dette er et produkt det er tilstrekkelig med kjøpere til.

Gammel 14-10-09, 10:25   #15
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Produserer de bare marsipanen nå? Er den ikke fersk når desember kommer?
Selv om de går tom, så lager de vel ny marsipan frem til jul? Eller har jeg misforstått noe nå?
Er jo ganske lang holdbarhet på marsipan og jeg ser ikke for meg at marsipanen er tørr, eller gammel når jula kommer, selv om den produserers nå.
Men jeg har opplevd å spise lite fersk, og tørr marsipan i januar/februar.

Gammel 14-10-09, 10:25   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg skjønner ikke problemet. Marsipan er marsipan.

M! K! J! Nå fortjener du en fiskedask! Marsipan er marsipan?!! Ut av tråden med seg, det er fint å være pragmatisk, men ikke når det gjelder marsipan.

Gammel 14-10-09, 10:26   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nå har jeg svart på svaret deres:

Å, lura! Veldig bra svar.

Gammel 14-10-09, 10:27   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres seriøst lite lønnsomt ut å lage opp ny emballasje bare for et par måneder, for så å måtte selge ut all høstmarsipanen til halv pris fordi julemarsipanen overtar? Jeg skjønner veldig godt at de ikke vurderer det engang. Jeg synes det høres tullete ut.

Gammel 14-10-09, 10:27   #19
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Nå er spørsmålet om noen fra Nidar begynner å google og oppdager at det er en liten kampanje på gang. De må jo undre seg over alle høstmarsipanforslagene som ramler inn. Jeg syns flere burde skrive til dem!

Gammel 14-10-09, 10:28   #20
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes det høres seriøst lite lønnsomt ut å lage opp ny emballasje bare for et par måneder, for så å måtte selge ut all høstmarsipanen til halv pris fordi julemarsipanen overtar? Jeg skjønner veldig godt at de ikke vurderer det engang. Jeg synes det høres tullete ut.

Enig med Iset.

Mulig jeg skal løpe ut av denne tråden nå.

Svar

Emneord
føleri, marsipanengasjement

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.