Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Dessert på julaften?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-09, 23:12   #1
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Dessert på julaften?

Vi skal feire jul hjemme hos oss for første gang. Er vel på høy tid det nå når jeg nærmer meg 40 med stormskritt.

Trenger inspirasjon til hva jeg skal lage, så jeg oppfordrer alle som har gode oppskrifter på hjemmelagde juledesserter til å legge det ut her. Tror jeg kommer til å gå for sjokoladepudding eller karamellpudding. Er ikke så veldig glad i riskrem og multekrem som jeg vet mange bruker.

Vet jeg er litt tidlig ute - ref marsipantråden. Men jeg må prøvekoke, så jeg vet at det smaker godt, og det må skje i god tid.

Gammel 16-10-09, 23:13   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert på julaften??

Vi har pleid å ha himmelsk lapskaus til dessert på jualften, og syns det er godt med noe friskt etter den feite maten.

Gammel 16-10-09, 23:13   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Vi har fruktsalat på julaften, veldig friskt og godt etter masse feit julemat.

Innførte tradisjonen for få år siden, tidligere var det riskrem som gjaldt. Men den tas en annen dag når vi ikke spiser så tung mat, da orker vi mer riskrem og.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 23:14   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Vi har pleid å ha himmelsk lapskaus til dessert på jualften, og syns det er godt med noe friskt etter den feite maten.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 23:16   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva har dere til middag da?
Etter en tung julemiddag syns jeg en frisk deilig fruktsalat med litt hakkede mandler og bittelitt krem er det aller beste. Riskrem og multekrem og karamellpudding er godt, men for mektig etter julemiddagen. (Vi har ribbe). Sjokoladepudding har ingen ting med jul å gjøre for meg, men det viktigste er jo å finne noe som alle i familien liker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 23:17   #6
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Riskrem med rød saus. Ingen over ingen ved siden av!

Gammel 16-10-09, 23:17   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Riskrem og rødsaus. Jeg er egentlig ikke så glad i det. Hos sambos familie spiser vi "Mørk Hemmelighet", den tradisjonen tror jeg kanskje de ikke deler med så mange

Gammel 16-10-09, 23:17   #8
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Går det an å spise noe annet enn riskrem?? :sjokkert:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 23:19   #9
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sånn tradisjonsmessig er jeg vant med multekrem, men den første jula vi feira alene så hadde vi iskake, enkelt og greit. I år kommer foreldrene mine og da tror jeg kanskje det blir riskrem, jeg har jo ikke multer, og mamma tar nok ikke med. Det er imidlertid mulig jeg foreslår fruktsalat, det er jo veldig godt!

Gammel 16-10-09, 23:21   #10
M&M
Superduper

M&M sin avatar

M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har tidligere hatt riskrem, da vi har grøt tidlig på dagen, men har kuttet det ut da ingen orker å spise mer etter middag... Tar heller kaffe og en ekstra cognac/likør!

Fruktsalat med is spiser vi annet hvert år, og det er ganske godt etter en stooor middag!

Gammel 16-10-09, 23:26   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

I fjor hadde vi créme bruleé, det var veldig vellykket. Tidligere har det som regel vært riskrem, men i og med at vi har risgrøt til lunsj, synes jeg at det er greit med noe annet til middagen. Vi har kalkun til hovedrett, så det er ikke en så altfor tung og feit middag.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 23:29   #12
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Vi har riskrem til dessert på julaften.
Jeg fikk en superenkel, men skummelt god oppskrift på karamellpudding på forumet her i fjor. Dersom du vil prøve deg på det, så kan jeg virkelig anbefale den. Skal se om jeg finner den igjen.

Edit: Oppskriften jeg snakker om, er den i innlegg nr 2, fra Dinochef. Les gjerne tipsene nedover i tråden også. Bruk lang tid på å bake den i ovnen på lav varme, da blir den skikkelig fløyelsglatt, og usannsynlig deilig. Og husk for all del å dele oppskriften på 3, ellers har du karamellpudding nok til alle dagene i romjula, og til langt utpå nyåret.

06, 07, og 12.

Sist redigert av Marit K : 16-10-09 kl 23:42.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 23:32   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos foreldrene mine har vi alltid pleid å ha sjokoladefromasj på julaften. Og de tre påfølgende dagene er det multekrem, riskrem og hjemmelaget karamellpudding. Og dersom vi er der, serveres det hjemmelaget kransekake til alle dessertene, for det er omtrent det beste Poden vet.

Gammel 16-10-09, 23:41   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Link,Marit_K?

Gammel 16-10-09, 23:42   #15
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Link,Marit_K?

Fikset

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 23:45   #16
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har karamellpudding.
Mannen lager.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 23:45   #17
BÆTTY
Fullverdig medlem

Medlem siden: May 2008
BÆTTY har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dronning Maud-fromasj!

BÆTTY er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 23:47   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hos foreldrene mine har vi alltid pleid å ha sjokoladefromasj på julaften.

Har du en god oppskrift på sjokoladefromasj?

Vi har alltid riskrem og mandel i, og premie. Det er like moro hver gang, alle prøver å late som om de har fått mandelen og alt blir bare helt vilt.
I år er det min tur til å ha julaften og jeg tror jeg skal ha både riskrem og multekrem. Multekrem har jeg ikke spist på flere år, det er jo så godt!

Gammel 16-10-09, 23:51   #19
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi har alltid riskrem og multekrem.
I år lurer jeg rett og slett på om jeg skal lage litt fruktsalat med vaniljekrem eller -saus.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 23:52   #20
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Tusen takk Marit K - og Dinochef. Denne tror jeg at jeg skal prøvelage, og blir den bra er det stor fare for at det blir den.

Kunne godt tenke meg f.eks. Panna Cotta eller Creme Brulee, men det blir litt for 'jålete' på julaften på et vis. Det kommer kanskje heller på menyen på nyttårsaften.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.