|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaJa, hva tenker dere om at en 10-åring og en 14-åring som er hjemme alene hele helga mens foreldrene har reist bort og er mange, mange timers bilkjøring unna?? Om dere visste om noe sånt hva ville dere gjort, og ville dere sagt noe om det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaMja...kommer vel i grunn veldig mye av på ungene, og da kanskje spesielt 14 åringen, og ikke minst om foreldrene har noen allierte i umiddelbar nærhet.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaJeg reagerer vel litt på at en 10-åring er hjemme alene, men ikke en 14-åring tror jeg. Men det er klart det kommer an på hva slags nettverk de forholder seg til ellers, om de virkelig er helt mutters alene eller om de har en eller annen avtale med besteforeldre, venners foreldre e.l.
![]() |
#6 |
Pauset
|
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaDet er besteforeldre i samme by. Jeg vet om en gutt på 12-13 år som skulle steke seg pølser og glemte stekepanna på ei varm plate. Det tok fyr og flammene gikk opp i kjøkkenvifta. Han løp ut og skrek til naboene. Jeg tenker at dersom noe skulle skje så er det et stort ansvar å legge på en 14-åring. De lekte i skogen igår med tau og 14-åringen la tauet rundt livet og klatret oppi treet. Da jeg spurte hva de ville gjort dersom han ble hengende fast svarte ei på ni år som var med at da hadde de ringt, fordi de hadde med mobil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaMin 14-åring får ikke være hjemme alene en hel helg, og her bor besteforeldrene i samme hus! Foretrekker at hun sover oppe hos dem hvis vi er borte en helg.
![]() |
![]() |
#8 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaJeg ville i alle fall aldri ha gjort det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaJeg synes ikke en 14 åring skal ha ansvar for en 10 åring over mer enn noen timer. Det er jo mulig de har mye "støtte" i besteforeldre og naboer men jeg er veldig skeptisk uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaOm 14-åringen er som jeg var, så har det nok gått helt kjempefint å ha h*n alene hjemme - det er verre med 10-åringen. Både for en 14-åring å ha ansvar for en 10-åring og sånn generelt.
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaJeg reiste alene til København da jeg var fjorten. Jeg var også alene i helger iblant. Det var absolutt null problem, og om dette er greie unger som pleier å ha en viss styring - samt at det er voksen hjelp i noenlunde nærhet - så ser jeg ingen betenkeligheter what so ever. Ja, det kan ta fyr. Det kan det om foreldrene er på jobb også. De rekker ikke hjem da heller. Ja, det kan skje noe galt i lek. Det kan det også om foreldrene er og handler. |
![]() |
![]() |
#12 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaJeg har heller ikke noe problem med en 14 åring som har ansvaret for seg selv. For meg er det anderledes når de har ansvaret for andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaDet kommer helt an på barna. Og jeg hadde alliert meg med noen naboer eller besteforeldre. Og jeg tror ikke de du vet av har dratt uten at ungene har noe tillsyn iløpet av helga heller.
![]() |
#14 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaHæ? En 10 åring er ikke stor nok til å være alene under slike betingelser. Hjelpes meg. Det er vel ikke greit at en 14 åring har ansvaret for sitt søsken en hel helg? En 14 åring, de aller fleste ihvertfall, kan sikkert fint klare seg selv en helg. Om jeg hadde latt mine barn på 14 år være alene, er en annen sak. Jeg hadde nok ikke det. Ikke fordi jeg ikke tror at det kunne ha gått bra, men fordi det ikke kjennes riktig ut i mammahjerte.
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaJeg var hjemme alene en og annen helg siden jeg var 13 år. Da hadde jeg alltid en venninne boende, og foreldrene hennes var informert om at vi var alene (og de bodde rett i nærheten). Jeg hadde dog ikke ansvar for noen 10-åring.
![]() |
![]() |
#16 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helga14-åringen, den er grei, men ikke med ansvar for en 10-åring. Det har nok mye med ungene å gjøre, men jeg kunne aldri gjort det med egne barn.
![]() |
#17 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaJeg ville ikke tenkt eller gjort noe spesielt i forhold til det. Hadde regnet med at foreldrene kjente ungene sine godt nok til å klare ei helg alene, og at de hadde en backup-ordning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ferdig!
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaJeg syntes det hørtes litt tidlig ut å la en 14-åring ha ansvaret for en 10-åring en hel helg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaDet kommer helt klart ann på barna. Noen er mere modne og ansvarsfulle. Jeg ville seriøst vært mere redd for 14 åringen, hva han/hun ville finne på. Disse uttalelsene er jo basert på egne opplevelser og egen barn.
![]() |
#20 |
Textrovert
|
![]() Sv: 10-åring og 14-åring som er alene hjemme hele helgaDet kommer sånn av på de involverte barna, at det er helt umulig for meg å si noe kategorisk om det.
![]() |
Emneord |
alene hjemme, barn |
|
|