Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Skal kjøpe nytt speilrefleks, hva skal jeg velge?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-09, 08:12   #1
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Skal kjøpe nytt speilrefleks, hva skal jeg velge?

Nå har jeg en Eos 350D, med Sigma 18-50 objektiv.

Kamera fungerer helt utmerket, men etter hver som jeg har blitt mer dreven fotograf føler jeg at det ikke er godt nok lenger. Kunne og tenke meg en mye bedre skjerm så det er lettere å se hvordan bilde blir med en gang.

Til nå har jeg sett på Canon 500D, nikon D5000 og litt på Canon 50D, og Nikon D90.

Bør jeg gå opp i klasse til 50D, D90 eller klarer jeg meg fint med 500D eller D5000?

Noen andre forslag?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 09:38   #2
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal kjøpe nytt speilrefleks, hva skal jeg velge?

Mannen fikk låne med seg et Canon 500D og et Nikon D90 da han skulle kjøpe kamera nå. Han endte opp med Nikon D90, og syntes det var veldig stor forskjell på de to kameraene. -Om han trenger et såpass bra kamera som D90 skal jeg ikke uttale meg om.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 09:43   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville vel heller utvidet objektivkolleksjonen før jeg oppgraderte kamerahuset.

Gammel 25-10-09, 09:49   #4
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hadde jeg hatt 450D el. så hadde jeg vert helt enig med deg Veronal. Men jeg er ikke fornøyd med 350D uansett hvilken optikk jeg setter på. Helt greie bilder men hvitbalangsen er litt på tulltur selv om jeg stiller den inn, Kunne tenke meg auto iso sånn at jeg kan velge om jeg vil stille det inn eller nøye meg med å stille inn blender/lukketid.

Gammel 25-10-09, 10:10   #5
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Enig. Det er en del ting 350 rett og slett ikke er god på, som hjelper seg stort bare man kommer opp på 450.

Gammel 25-10-09, 10:17   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, jeg har bare 400D og har ikke funnet noen saklige grunner til å oppgradere. Visste ikke at det var så stor kvalitetsforskjell på 350D og 400D.

Gammel 25-10-09, 10:25   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Er faktisk stor forskjell på 350 og 400 også. Var et skifte der rett og slett.

Gammel 30-10-09, 17:06   #8
ponna
Superaktiv

Medlem siden: Jul 2008
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Jeg er Nikontilhenger, og ville valgt D90

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 17:27   #9
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke fulgt så godt med, men tenker som følger:

Jeg ville ha holdt meg til Canon for å fortsatt kunne bruke det utstyret jeg allerede har kjøpt

Jeg ville da ha gått opp et hakk. Selv om det er forskjell på 350 og 400 så er det vel ikke så stor forskjell at bare det er en grunn for å oppgradere. Så jeg hadde hoppet opp ett eller to hakk fra entrymodellene -eller rett og slett beholdt kameraet.

Videre vurdert om jeg ville ha gått for et fullformatkamera. Vi lånte et av en kamerat, klart det var en kjempeforskjell. Og ikke minst på hastigheten. Men jeg greier ikke å huske hva slags hus dette var. Men det er nok semiprofft om man kan kalle det det.

Evt så kan du jo se om du finner et brukt D30 eller D40 til en hyggelig pris på Finn.

Gammel 30-10-09, 18:07   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Jeg endet opp med 500D. Tok meg rett og slett ikke råd til å gå opp + at jeg hadde veldig lyst på film mulighetene.

Er veldig fornøyd! Det er store forskjeller fra 350D.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.