|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Jeg ble litt fascinert over at det gikk an å vurdere muligheten for sykemelding for å unngå smittekilder. For meg var det en ganske absurd tanke, men det er kanskje en vanlig tankegang?
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Jeg skjønner godt at hun er redd, men jeg syns det er litt rart å bli snurt over å ikke få sykemelding for å unngå smitte. Jeg ville ikke tenkt på muligheten en gang.
|
|
|
#3 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Det hun sier er at alle gravide lærere eller andre med yrker som har tett kontakt med andre og som har påvist tilfeller av svineinfluensa skal sykemeldes inntil de har fått vaksinen. Jaja.
|
|
|
#4 |
|
Retromum
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)For meg er denne tankegangen ganske fjern, uansett om man er i risikogruppe eller ei så kan man jo ikke unngå kontakt med mennesker, da må man isåfall isolere seg fullstendig. Jeg syns det blir feil å bruke sykemelding på føre var prinsippet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Det er altså ikke pest det her. Det er influensa. Ok - influensa som er verre enn vanlig. Men det er ikke sånn at 20 % av befolkningen skal dø av den. Sannsynligheten for å dø av svineinfluensa er ikke så høy at jeg ser det som riktig å sykemelde friske folk for å unngå å få dem smittet. Den dagen vi begynner med det i stor stil så har samfunnet for god råd. |
|
|
|
#6 |
|
Curlingkone
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Jeg forstår henne utrolig godt jeg, selv om jeg ser at man ikke kan sykemelde alle pga frykt for smitte.
|
|
|
#7 |
|
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Ei jeg jobber sammen med sa at hvis vi fikk svineinfluensaen på jobb kom hun til å bli hjemme. Da sa sjefen vår at en slik usolidarisk holdning ville hun ikke høre snakk om, hvem mente hun skulle ta seg av henne da hvis hun trengte hjelp? Og det er jeg helt enig i.
|
|
|
|
#8 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Det er jo fullt mulig å søke om permisjon uten lønn, om man føler frykten for svineinfluensaen blir tyngende. Sykemelding er derimot noe man får når man er syk, ikke redd for å bli syk.
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Jeg leste også denne artikkelen i går, og må si at jeg var enig med fastlegen til denne dama. Man trenger ikke sykemelding for å slippe jobben når grunnen er å unngå smitte. Så stod det at kommunelegen i Ås hadde gitt sykemelding allikevel. Det burde være retningslinjer for sånt, for man kan jo ikke være prisgitt en "snill" lege (jeg poengterer i parantes at snill står i hermetegn).
|
|
|
|
#10 |
|
"De"
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Jeg fikk et nytt problem i dag. Jeg har vært syk siden søndag. I går ringte jeg til legen som mente at jeg burde holde meg hjemme resten av uken. Jeg siter jo stort sett oppe og feberen har ikke vært så høy som den "burde".
|
|
|
#11 |
|
Curlingkone
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Ja, det er helt klart at landet hadde vært rimelig lammet om alle som er i risikogruppen, eller som har familie i risikogruppen skulle holdt seg hjemme.
|
|
|
#13 |
|
Off the map.
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Jeg har en venninne som som holder barnet sitt hjemme nå. Det er et meget sykt barn som ikke for noen pris bør få dette. Likevel er det en viss risiko da barnet har søsken som kan dra smitte hjem. De løser dette da hun jobber deltid, å jobbe hjemmefra når barnet sover, på kvelder osv. Dette er da lagt opp til i samarbeid med arbeidsgiver.
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)En venninne har også sønnen sin hjemme til en uke etter at han har tatt vaksinen. Han er i risikogruppen og hele barnehagen hans er utslått med svineinfluensa. Jeg regner med at hun tar ut alle sykt barn-dager, og ellers har avtale med arbeidsgiver om en form for permisjon.
|
|
|
#15 |
|
Off the map.
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Men jeg er enig med resten her, å sykemelde alle gravide lærere, gravide butikkansatte, butikkansatte med astma, osv osv osv. Det er å dra det litt langt.
|
|
|
#17 |
|
"De"
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)
Klart ikke. Men jeg føler meg så utrolig sikker på at det ikke er noe svineinfluensa jeg har..
|
|
|
#18 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Noen vet jeg også tar ut ferie for å holde ungene hjemme til etter de har fått vaksine. Og sykemelde gravide er vel å ta det litt langt? Kan skjønne at de kanskje vil holde seg hjemme til de har fått vaksine og den er aktiv hvis de jobber på en veldig utsatt plass, men da får de jo ordne seg med avspasering, jobbe hjemmefra om det er mulig eller ta ut ferie, eller rett og slett ulønnet permisjon. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)Kjære vene, ett sted må da grensen gå for hva velferdsstaten skal bidra med? Jeg har ikke sett noe sted at helsemyndighetene går ut med advarsel om at gravide ikke skal gå på jobb eller omgås andre, og så lenge det ikke foreligger noen slik anbefaling ser jeg heller ikke at det er det offentliges ansvar å forsørge folk som selv finner ut at de ikke vil på jobb. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Proaktiv sykemelding (Aftenposten)I Brasil ble visstnok alle gravide holdt hjemme fra jobb, står det i VG i dag. Jeg syns det er helt fair.
|
![]() |
|
|