|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kategorisk i motsetning til hypotetiskHvordan kan jeg forklare "kategorisk" i forhold til "hypotetisk"? Kategorisk kan bety at noe er betingelsesløst. F. eks. at en regel skal følges betingelsesløst uten unntak. Men hvordan forklare det motsatte med hypotetisk? At hvis en situasjon er sånn eller sånn, da kan man kanskje følge den eller den regelen? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Kategorisk i motsetning til hypotetiskMener du at du skal forklare "kategorisk" og "hypotetisk" som motsetninger? Er det en oppgave du har, og hvordan er i så fall oppgavelyden?
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Sv: Kategorisk i motsetning til hypotetiskMan kan jo si at å uttale seg kategorisk er å slå fast at "sånn er det", mens å si noe hypotetisk er å tenke seg en mulighet, uten å nødvendigvis ta stilling til om man tror det faktisk er sånn det henger sammen eller ikke.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kategorisk i motsetning til hypotetiskVet ikke om du kjenner til Kants kategoriske imperativ? Det er ihvertfall et moralsk øverste prinsipp som alle subjektive leveregler skal vurderes opp mot. Jeg fikk beskjed i oppgaven min at det ville vært naturlig at jeg trakk inn en forklaring av "kategorisk", gjerne i kontrast til "hypotetisk". Skal ha eksamen i dette, så derfor ønsker jeg å kunne forklare teorien så bra som mulig. |
|
|
|
![]() |
|
|