Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er det med disse helseteppene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-09, 03:34   #1
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Hva er det med disse helseteppene?

Kan noen fortelle meg hvorfor folk stenger ungene sine inne i omtrent lufttette rom mens de går på kjøpesentre? Jeg lar meg sjokkere hver eneste gang jeg ser folk som har kledd på vognene med helsetepper og andre tepper. Hvorfor gjør de dette?
Og hvorfor i alle dager kler de ikke av ungene innendørs?
Jeg ser det så tydelig nå som det begynner å bli litt kaldere ute, foreldrene kler av seg jakken inne i butikken mens ungene sitter/ligger i vogna med tykke dresser og oppi poser, ofte med tykk lue på, og så skjønner ikke foreldrene hvorfor ungene hyler, skriker, kaver og er illrøde i fjeset. I dag var det en skikkelig vognmafia som var i butikken der jeg jobber, og samtlige hadde dekket til bagen med helseteppe og myggnetting over for å holde helseteppet skikkelig på plass. Ungene vrælte og de uttrykte høylytt frustrasjon over at ungene lagde så mye lyd hver gang de hadde vært innendørs i mer enn fem minutter...
Jeg kunne ikke si noe siden jeg var på jobb, men ei driftig dame tok affære og pratet litt med disse mødrene.
Det var ikke lite klær og dyner og ymse disse barna var pakket inn i, jeg fatter ikke at det går an å være så tanketom at man bare glemmer at barna og trenger luft eller å få åpnet jakken når man er inne lenge.

Det er ganske skremmende hvor mange som gjør dette, og jeg har sagt i fra mange ganger, men hvordan kan man si fra på en mest mulig overbevisende måte? De fleste fnyser jo bare av en når man bringer temaet på bane.

Gammel 30-10-09, 04:14   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med disse helseteppene?

Jeg er helt enig med det når det gjelder det at folk faktisk ikke skjønner at de må ta av ungene. Dette gjelder jo ikke bare barn som er babyer uten de som er større også.

Når det gjelder helseteppe så skjedde det at jeg brukte det over vognen. Noen få ganger når det var ekstremt kaldt ute (født i februar 2003 når det var bitende kaldt ute), flere ganger når Herremannen skulle sove samt litt tildekket (uten å være helt foran) om solen stakk ham i øynene. Om jeg ikke brukte helseteppet over vognen når han skulle sove og det skjedde mye ting rundt ham så var det ikke alltid like enkelt å få ham til å sove, det var morsommere å se på ting. Jeg passet selvsagt på at det ikke ble for varmt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 07:22   #3
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Nå virker de jo som om det er unntaket heller enn regelen og se en barnevogn uten teppe. Dette gjlelder sommer som vinter.

Jeg har observert mye rart. Barn med full voksipose (og ja en ser forskjell på dynetypen) i oktober inne. Med 10 grader ute hadde det vær for varmt ute.

Med marsbaby så oppdagetjeg til min sore skrekkat det nede i voksiposen i april fort var godt over 40 grader. (tempraturmåler er en fin ting)

Jeg overreagerte litt på en stakkars far inne på Ultra for noen år siden. Et barn på ca 9 måneder i full strikkemundur, satt svett og sprutrød og prøvde å dra av seg luen innpakket i full voksipose. Jeg ba ham for **** se til å pakke ut ungen før den fikk heteslag. Ja jeg burde ha henvendt meg litt forsiktigere, men det sprakk for meg etter å ha observert dem over litt tid.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 08:28   #4
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg slutter aldri å forundre meg over dette fenomenet.
Hva er det de tenker med?
Mor går med barnevogn på kjøpeseter, jakken hennes henger over håndtaket på vogna for det er altfor varmt å ha den på.
Og oppi vogna ligger ungen, fullt påkledd og i skinnpose/voksipose o.l. Ungen skriker og mor er fortvilet og vugger vogna mer og mer. Med teppe som dekker luftsirkulasjon i tillegg får jeg bare så lyst å vrenge ut av meg et par gloser når jeg ser sånt.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 08:34   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er ille når små babyer ligger altfor varmt, men at helseteppene lager "lufttette rom" det nekter jeg å tro.

Gammel 30-10-09, 08:42   #6
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes det er ille når små babyer ligger altfor varmt, men at helseteppene lager "lufttette rom" det nekter jeg å tro.

Helseteppe lager vel ikke luftette rom, men jeg synes ofte det henger tette tepper over vognene også og disse gir ikke akkurat rom for mye luft inn i vogna.

Gammel 30-10-09, 08:46   #7
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Helseteppe lager vel ikke luftette rom, men jeg synes ofte det henger tette tepper over vognene også og disse gir ikke akkurat rom for mye luft inn i vogna.

Nå var det lufttette rom som sto i HI, og jeg må innrømme at jeg irriterer meg over at folk bruker feil benevnelser - kanskje spesielt fordi det blir vanskelig å skjønne hva folk egentlig mener. Hva betyr det egentlig det du sier at de "gir ikke akkurat rom for mye luft inn i vogna"? Mener du at det er mindre oksygen i lufta bak helseteppet enn forran?

Gammel 30-10-09, 08:47   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde også helseteppe foran vogna av og til, men det dekket aldri hele åpningen, det var godt med gliper på sidene. Alternativet var en unge som ikke sov! Jeg hadde også sovet bedre med et helseteppe foran ei vogn enn å ligge midt i lyset med 100 ansikter stirrende inn i vogna. Men jeg er enig i at det er sykt å dekke hele åpningen hermetisk med et teppe, spesielt når det er varmt, jeg har sett det flere ganger.
Og dette med at folk lar ungene ligge eskimo-kledd i vognene i hete, det har jeg også sett og uttrykt frustrasjon over mange ganger. Tror jeg skrev et innlegg om det her tidligere. Blir så forbanna!

Gammel 30-10-09, 08:57   #9
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå var det lufttette rom som sto i HI, og jeg må innrømme at jeg irriterer meg over at folk bruker feil benevnelser - kanskje spesielt fordi det blir vanskelig å skjønne hva folk egentlig mener. Hva betyr det egentlig det du sier at de "gir ikke akkurat rom for mye luft inn i vogna"? Mener du at det er mindre oksygen i lufta bak helseteppet enn forran?

Nei, jeg mener ikke at det er mindre oksygen i lufta bak et helseteppe. Jeg skrev at tette tepper gir ikke akkurat rom for mye luft inn i vogna. Tror ikke jeg nevnte helseteppe.
Om det er feil benevnelse vet jeg ei, det er måten jeg snakker på. Jeg skulle kanskje skrevet tett teppe i stedet for teppe i begge innleggene mine i stedet for i bare det ene. Beklager så mye selv om jeg ikke helt ser irritasjonsmomentet her.

Gammel 30-10-09, 09:03   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også skikkelig aversjon mot disse teppene hengende på vogna; uansett type teppe. Men jeg har lært meg å tråkke forsiktig i slike tråder, for noen blir alltid veldig hissige.

Mamma jobbet en stund på akuttmottaket på sykehus, og de fikk inn forholdsvis mange unger som var både overopphetet og dehydrert og som lå bak tepper i vogna.

Det har hendt at jeg har hengt det foran HALVE åpningen for solskygge, men nå har vi heller kjøpt vogn som kan snus i en håndvending. Unger trenger luft.

Gammel 30-10-09, 09:05   #11
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Jeg slutter aldri å forundre meg over dette fenomenet.
Hva er det de tenker med?
Mor går med barnevogn på kjøpeseter, jakken hennes henger over håndtaket på vogna for det er altfor varmt å ha den på.
Og oppi vogna ligger ungen, fullt påkledd og i skinnpose/voksipose o.l. Ungen skriker og mor er fortvilet og vugger vogna mer og mer. Med teppe som dekker luftsirkulasjon i tillegg får jeg bare så lyst å vrenge ut av meg et par gloser når jeg ser sånt.

Eller de som syns det er så varmt at de må ta av seg jakka. Jakka legger de over voksiposen.

Gammel 30-10-09, 09:06   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg henger ofte en jakke eller et teppe over halve kalesjen på OTHen når (en sjelden gang) minsten skal sove der, da roer han seg fortere ned. Tviler på at det er skadelig eller noe som helst å ha det hengende over halve kalesjen. Håper ikke folk går rundt og irriterer seg over meg når de ser det. Det er jo forskjell på å pakke åpningen inn hermetisk og det å dekke det 50 % til. Han er selvsagt avkledd under, om vi er inne. Bare genser og bukse.

Gammel 30-10-09, 09:07   #13
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Man skal IKKE ha helsetepper heller foran åpningen. Det blir ikke luftsirkulasjon og det blir til slutt dårlig luft og veldig varmt inne i vogna. På sykehuset her får man klar beskjed på barsel at man ikke må dekke til åpningen med vanlig pledd eller helseteppe.

Jeg skjønner ikke at det er så fryktelig vanskelig å forstå.

Gammel 30-10-09, 09:08   #14
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Mamma jobbet en stund på akuttmottaket på sykehus, og de fikk inn forholdsvis mange unger som var både overopphetet og dehydrert og som lå bak tepper i vogna.

Men da er det jo varmen som er problemet og ikke at "ungene trenger luft".

Gammel 30-10-09, 09:19   #15
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Vanlige pledd og til og med dyne har jeg sett, det blir visst mer og mer vanlig.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 09:23   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Man skal IKKE ha helsetepper heller foran åpningen. Det blir ikke luftsirkulasjon og det blir til slutt dårlig luft og veldig varmt inne i vogna. På sykehuset her får man klar beskjed på barsel at man ikke må dekke til åpningen med vanlig pledd eller helseteppe.

Jeg skjønner ikke at det er så fryktelig vanskelig å forstå.

Tja, hva gjør man vel ikke i en situasjon der ungen nekter å sove uten tildekking og man er desperat. Men det er jo selvsagt ingen unnskyldning for å la ungen ligge i svimlende hete. Men nå ER det forskjell på å dekke åpningen helt til, og å ha et teppe hengende foran halve åpningen for å skape litt ly for lys og inntrykk.

Gammel 30-10-09, 09:23   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan jo selv putte et helseteppe over hodet og se hvor god lufta blir etter en stund. Det er riktignok mange hull, men .....

Gammel 30-10-09, 09:38   #18
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tja, hva gjør man vel ikke i en situasjon der ungen nekter å sove uten tildekking og man er desperat. Men det er jo selvsagt ingen unnskyldning for å la ungen ligge i svimlende hete. Men nå ER det forskjell på å dekke åpningen helt til, og å ha et teppe hengende foran halve åpningen for å skape litt ly for lys og inntrykk.

Jeg har ofte foran halve åpningen, nettopp for å skjerme mot sol. Ellers ikke.

Gammel 30-10-09, 09:41   #19
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Man kan jo selv putte et helseteppe over hodet og se hvor god lufta blir etter en stund. Det er riktignok mange hull, men .....

Er det noen som dekker babyens hode med helseteppe altså?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 09:48   #20
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dette med å sove kun om alt er tildekket er jo ikke noe som er medfødt. Det er jo påpekt av eksperter at små barn ikke bør vendes med fartretningen fordi det kan bli for mye stimuli. Men svaret er ikke å dekke for alt da er det kanskje glupere å vende barnet til seg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:37.