|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Textrovert
|
Er "medisin" og "legemiddel" nødvendigvis det samme?Er disse to ordene synonymer, eller kan det være en betydningsforskjell?
|
|
|
#2 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er "medisin" og "legemiddel" nødvendigvis det samme?Legemiddel er definert i legemiddelloven. Medisin kan bety alt fra legemiddel, legevitenskapen og selve utdannelsen.
|
|
|
#3 |
|
Textrovert
|
Sv: Er "medisin" og "legemiddel" nødvendigvis det samme?Jo, altså, men det jeg egentlig ville fram til, er om det alltid kan oversettes med "legemiddel" når det står "medicine" på engelsk? Jeg vet at de fleste kundene ønsker at "legemiddel" brukes, men jeg lurer på om det finnes noen begrensninger for bruken av dette ordet.
|
|
|
#4 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er "medisin" og "legemiddel" nødvendigvis det samme?Jeg tror "medicin" i forbindelse med et produkt er beskyttet, på lik linje med det norske legemiddel. Altså at det ikke kan brukes om et kosttilskudd, homeopatisk preparat og lignende. Personlig synes "medisin" er veldig vagt på norsk, og ville alltid brukt legemiddel hvis det er dét det er.
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er "medisin" og "legemiddel" nødvendigvis det samme?Hvis det skal være et legemiddel, må den ha et aktivt stoff som leger, lindrer eller forebygger en medisinsk tilstand. :kortversjon: En fuktighetskrem er vanligvis ikke et legemiddel. Derfor kan den ikke si at den leger eksem, for eksempel. Et kosttilskudd kan ikke si at det forebygger diaré eller motvirker utviklingen av diabetes.
|
|
|
#7 |
|
Textrovert
|
Sv: Er "medisin" og "legemiddel" nødvendigvis det samme?Takker og bukker. Ja, dette er en EMEA-tekst, så jeg regner med (og håper inderlig) at kilden er relativt trygg.
|
![]() |
|
|