Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Microbølgeovn - gode grunner til å ha det?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-09, 10:33   #21
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Microbølgeovn - gode grunner til å ha det?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Bacon har jeg også stekt i mikroen, genialt. Skal jeg steke mye om gangen bruker jeg gjerne ovnen, steker nesten aldri bacon i panna lenger. Men kjøttdeig?? Det har jeg aldri stekt i mikroen, hvordan gjør man det? Jeg står jo og hakker i kjøttdeigen mens den steker.

Har som sagt tw som går i microen. Hakker opp kjøttdeigen, setter det inn i ovnen en tre minutters tid på full effekt, tar det ut og hakker det litt opp igjen før jeg setter det ytterligere tre min i microen. Fiks ferdig.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 10:41   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha! Det er sånn jeg steker eggerøre i mikroen. Eggerøre på et par minutter uten at man må stå og passe på. Jeg dekker frokostbordet imens.

Gammel 01-11-09, 11:34   #23
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har klart oss uten micro i åtte år. Savner det ikke. Eneste jeg kunne brukt den til er å lage popcorn og å varme mat. Men det tar ikke så mye lengre tid i kjele.

Gammel 01-11-09, 11:36   #24
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molo, her.

Har som sagt tw som går i microen. Hakker opp kjøttdeigen, setter det inn i ovnen en tre minutters tid på full effekt, tar det ut og hakker det litt opp igjen før jeg setter det ytterligere tre min i microen. Fiks ferdig.

Men blir ikke kjøttdeigen mer kokt enn stekt?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 11:43   #25
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har ikke mikro lengre. Før brukte vi den til å varme opp vann til babygrøt og mme. Nå når vi ikke har små barn savner vi den kun når vi får lyst på popcorn.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 11:48   #26
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker micro minst mulig. Microovnen dreper nesten alt som er av næring i maten. Her u huset brukes den kun til popcorn og smelting av smør og sjokolade til baking.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 11:48   #27
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Microovnen dreper nesten alt som er av næring i maten.

Ke?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 12:02   #28
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Men blir ikke kjøttdeigen mer kokt enn stekt?

Ikke om du bruker dertil egnet form og steker litt om gangen. Jeg steker ikke mer enn 400 gr om gangen og merker ikke annen forskjell enn at den blir mye saftigere enn om jeg steker på panna og all væska fordamper.

Gammel 01-11-09, 12:03   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Microovnen dreper nesten alt som er av næring i maten.

Er ikke det sånn new age-tullball? Jeg trodde også det og litt sitter igjen i og med at jeg helst unngår å koke grønnsaker eller lage babymat i mikroen, men jeg tror egentlig ikke det har rot i virkeligheten? Veronal er ekspert på området, hun kan sikkert svare.

Gammel 01-11-09, 12:05   #30
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Her i huset brukes microen til oppvarming av rester og babymat og popcornpopping en skjelden gang, men jeg har en venninne som koker poteter i microen, og jeg har en svigersøster som sverger til microbakte poteter. Billigste sort microbølgeovn har vi, og den har holdt i mange år allerede til vårt bruk

Gammel 01-11-09, 12:06   #31
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ke?

Ikke min påstand på grunnlag av forskning, men noe jeg har lest uttallige steder. Og med tanke på smak og utseende på mat som tilberedes i microovn, så er jeg ikke i det minste tvil. Derfor bruker jeg micro kun til det jeg skrev over.

http://www.matoghelse.no/helse/2009/...boelgeovn.aspx

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...r-redusert-in/ (se uttalelse fra lege Jørn Schneede ved Universitetet i Bergen i "5000 norske veganere").

Gammel 01-11-09, 12:06   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Svigermor sier at fisk er ypperlig å koke i mikroen.

Gammel 01-11-09, 12:09   #33
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke min påstand på grunnlag av forskning, men noe jeg har lest uttallige steder. Og med tanke på smak og utseende på mat som tilberedes i microovn, så er jeg ikke i det minste tvil. Derfor bruker jeg micro kun til det jeg skrev over.

http://www.matoghelse.no/helse/2009/...boelgeovn.aspx

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...r-redusert-in/ (se uttalelse fra lege Jørn Schneede ved Universitetet i Bergen i "5000 norske veganere").

Det står vel ikke at mikroen "dreper nesten alt som er av næring i maten" der? Jeg er ikke helt sikker på påliteligheten av den første kilden heller, og den andre gjaldt kun vitamin B12.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 01-11-09, 12:12   #34
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Standard

Jeg bruker micro minst mulig. Microovnen dreper nesten alt som er av næring i maten. Her u huset brukes den kun til popcorn og smelting av smør og sjokolade til baking.

http://matportalen.no/artikler/2003/...arer_vitaminer

http://www.frukt.no/artikkel.aspx?mn...81&artid=16756

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6249006

Gammel 01-11-09, 12:15   #35
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Den siste linken til Molo minnet meg på en ting til jeg bruker mikroen til - varme opp tortillas.

Gammel 01-11-09, 12:16   #36
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det står vel ikke at mikroen "dreper nesten alt som er av næring i maten" der? Jeg er ikke helt sikker på påliteligheten av den første kilden heller, og den andre gjaldt kun vitamin B12.

Nei, men dette er noe jeg har lest om i en årrekke, og det er ganske innprentet i hodet mitt. Kanskje like greit når all mat som tilberedes i micro (unntaksvis popcorn) ser fæl og lite innbydende ut, samt smaker like elendig?

Gammel 01-11-09, 12:16   #37
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Svigermor sier at fisk er ypperlig å koke i mikroen.

Vi damper f.eks. laks i mikroen.

Gammel 01-11-09, 12:17   #38
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Nei, men dette er noe jeg har lest om i en årrekke, og det er ganske innprentet i hodet mitt. Kanskje like greit når all mat som tilberedes i micro (unntaksvis popcorn) ser fæl og lite innbydende ut, samt smaker like elendig?

At du har lest om det, betyr ikke at det er sant.

Mye mat egner seg ikke til mikro, men grønnsaker blir for eksempel helt utmerkede.

Gammel 01-11-09, 12:20   #39
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Standard

Du kan ikke ha kokt f.eks gulrøtter i microen.
Jeg har kun en teskje vann pr gulrotbit, settes i microen i 5-6 minutter og den er knall oransje og utrolig god på smak. Mye bedre enn når jeg koker den en halvtime på plata. Samme med potet. En spiseskje pr potet, lokk på kanna jeg koker dem i og poteten er ferdig på ca 5 min. Ingen forringelse av verken smak, konsistens eller utseende.

Gammel 01-11-09, 12:25   #40
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Popcorn er vel argument nok i seg selv.

Jeg tror forresten jeg hadde blitt gal, hvis jeg skulle klart meg uten. Vi bruker den mest til tining og oppvarming, men også til å steke bacon og til å dampe grønnsaker.

Beste argumentet herfra er likvel at ungene på et tidlig stadium kan begynne å ordne seg mat selv uten at man trenger å være redd for avglemte plater.

Poden har i mange år hatt treningstider som gjør at jeg ikke rekker å lage middag før han skal på trening. Med microen tilgjengelig så har vi derfor hatt mulighet til å ordne klart mat som er fornuftig og godt, og tilpasset påfyll før trening - som han kan varme seg og spise før han drar.

Libra er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.