Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Halloween-feiring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-09, 15:35   #61
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Halloween-feiring

Før jeg fikk barn - syntes jeg denne nye "tradisjonen" bare var noe tull oppfunnet av handelsstaden og brydde meg rett og slett ikke om den.

Men etter at barna ble store nok til å ha glede av dagen har jeg blitt like ivrig som de på å kle meg ut og ta en runde i gatene. Selv er jeg vokst opp med å gå julebukk, men i de 10 årene vi har bodd her så var det kun 1 år hvor det ble gjort - så den tradisjonen er vekk her hvertfall.

Opprinnelig lagt inn av Jessica

Det er jo tigging uten at man gir noe som helst tilbake.

Eggkasting/doruller og slikt har jeg heller ikke sett noe til her - og har ikke sansen for en slik feiring av dagen. Men her i nabolaget er det barnesanger på lik linje med min tids julebukker.

Vedr stæsj - så var jeg å handlet etter Halloween dagen ifjor og fikk masse stilige saker på 50%-70% salg. Kan anbefales I år lagde vi gresskarmonster + at ungene tegnet masse gresskarmonster som vi hengte opp.

Gammel 01-11-09, 15:35   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ... Jeg vet ikke hva jeg skal si altså. Herregud Sitron, det er forskjell på Vigrid og Halloween. Alle har da prinsipper som de overfører til barna sine uansett, men jeg ser ikke poenget med å nekte dem uskyldige feiringer fordi man ikke LIKER en tradisjon. Det å gå rundt og hate folk med en annen hudfarge er noe man må jobbe imot uansett.

Gammel 01-11-09, 15:38   #63
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart det er forskjell på Vigrid og Halloween. Det er ikke det som er poenget. Du sa at barna må få velge og du nevnte spesifikt religion. Og Vigrid er da til dels en religiøs organisasjon. Så hvorfor skal de ikke få velge selv da?

Gammel 01-11-09, 15:41   #64
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, de får jo velge selv når de blir store nok, jeg kan vel ikke akkurat stoppe dem om det er Vigrid de vil joine, men jeg kommer absolutt til å si fra at jeg er helt imot det og vise min avsky. For er det noe jeg ikke tolererer er det mobbing og rasisme. Og det lærer jeg barna mine fordi jeg mener det er riktig, så får jeg bare håpe de hører på meg.

Gammel 01-11-09, 16:12   #65
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Tja, vi har jo tatt inn mange nye tradisjoner i vår kultur før, alt vi har av tradisjoner har jo dukket opp en eller annen gang, ofte påvirket av andre kulturer. Bare se på julen, som er relativt lik i mange kulturer, det er liksom ikke vi her som har "funnet opp" den, men vi har adaptert den til våre forhold. (Dette med å å tigge kommer visstnok med utvandrere fra Irland.)

Jeg tror mennesker er glad i å ta et steg ut av hverdagen, lage litt fest, og spesielt kjærkommet er det jo nå på høsten, som er både lang og mørk.
Og akkurat halloween er jo litt ekstra interessant i og med at den spiller på døden osv, det kan være litt sundt å "leke og tulle" litt med skumle ting, det er jo en av menneskers og barns måte å nærme seg vanskelige ting på.
Og det er deilig med en fest hvor ting skal være litt stygge, det er et deilig motbalanse til alt som skal være så pent og perfekt.

Når det gjelder handelsstanden, så trenger man jammen ikke å innvolvere den særlig mye om man ikke vil.

Dere som tenker selv og går i mot dette og vil holde ungene unna, hvilke verdier er det dere mener det ligger i halloween som dere så tydelig må ta avstand fra?

Jeg ser ikke helt at det ligger så mange innbakte verdier i dette konseptet, så dette kan man i stor grad være med å forme og legge verdi i selv, og siden dette kommer inn i vår kultur via barna, tenker jeg at det er viktig av oss voksne å delta og prege dette litt. Da tenker jeg på kjøreregler rundt det å gå rundt, kanskje familien kan spise hallloween middag sammen (svart spaghetti er en hit her) osv.

De elementene jeg synes har bra potensiale i dette konseptet er:

• Fest midt i lang mørk høst
  • Det er lov til å være stygg og skummel
  • Man går ut av eget hus på en årstid hvor mange er mye inne, det kan skape litt annen atmosfære i nabolaget
  • At man kler seg ut gir rom for det lekne i både barn og voksne
  • Dette er noe alle kan være med på, det er i prinsippet ikke knyttet til religion slik at det eksluderer noen grupper
Så jeg er for å dra dette potensialet til en hyggelig event hver høst. Når det gjelder tiggingen er det noen utfordringer i den, men jeg den kan også brukes til sosialisering, til å hilse på barn i nabolaget, til å være høflig osv. I prinsippet bytter man godteri ("alle" gir og "alle" får)

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 10:32   #66
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes Halloween er ganske morsomt jeg.
Ja til mer fest og moro i hverdagen.
Ungene synes det er kjempegøy og handelsstanden trenger man ikke involvere mer enn at man kjøper litt ekstra godteri akkurat til den dagen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 11:01   #67
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg liker fest og moro og karneval, jeg liker ikke en feiring som dreier seg om død og uhygge. Det ble ikke bedre av at vi fikk et par på døren med masker som definitivt ikke var søte eller koselige, de skremte vettet av guttene - i den grad at eldstemann fikk sitt første, ordentlige mareritt. Han var vettaskremt.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 11:36   #68
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke vært særlig fan av Halloween feiring tidligere, dengang jentene mine var små.
Det var heller ikke feiring i slik skala som vi har nå.

Vi hadde for første gang Halloween fest hjemme her på fredag. Hele klassen til minsten på 6 år ble invitert. Da jeg så hvor moro barna hadde det , ja da syntes jeg faktisk det er helt ok. Minsten ble også med en gruppe barn og foreldre og gikk lørdag kveld. Han syntes det var superartig.

Gammel 02-11-09, 11:37   #69
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

jeg liker ikke en feiring som dreier seg om død og uhygge.

Det er jo det som er det beste. *grøsselsker*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.