Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matpakkeregler?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-09, 22:48   #1
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Matpakkeregler?

Idag kom førsteklassingen hjem og var litt irritert på meg fordi han hadde hatt en halv (grov, rugmel og spelt) vaffel i matboksen sin idag. Det var ikke lov ifølge læreren og han fikk ikke spise den mens han var i skolen.

Jeg ble litt paff, for jeg visste rett og slett ikke at det ikke var lov å ha med seg en grov vaffel (jamfør matpakketråden her på FP) i matboksen.

Det er snakk om en gutt som heller spiser for lite enn for mye, og som ikke liker søtsaker/sukker (han spiser aldri godteri, han liker det ikke!), så det var ikke snakk om en dessert-vaffel e l.

For en stund siden hadde han med seg en yogurth (helt vanlig, Tine) på skolen, men fikk beskjed om at dette kunne han ikke ha.

Han har fått tilbud om å ha fiskekake som pålegg, men det vil han ikke for "det er ikke lov".

Jeg må jo sjekke med læreren, men det virker som at det bare er brødskiver med 'vanlig' pålegg som er tilatt hos oss. Frukt og grønnsaker har han ved siden av, og det er tydeligvis ok. Har dere slike restriksjoner når det gjelder skolematpakken? Hva er lov/ikke lov?

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:52   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakkeregler?

Det verste med saker som dette, synes jeg, er at de sier det direkte til barna. At BARNA ikke får spise maten sin og får høre at maten er usunn osv. Det er jo helt hårreisende!! Jeg hadde samme problem for en stund siden, men fikk aldri snakket med læreren, det gikk i glemmeboken en stund, og da jeg nylig spurte vesla om læreren hadde sagt noe om matpakken hennes, sa hun at nå var alt lov å ha med seg, plutselig. Ei i klassen hadde med seg kanelboller og det var helt greit. Skjønner ingenting jeg, får ta en prat med læreren snart for å høre om det ER regler eller ikke.

Men de skal uansett snakke med FORELDRENE, ikke barna. Det er uholdbart!

Gammel 09-11-09, 22:54   #3
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hmh, her er det ingen regler på sånt, og hadde de kommet med en slik regel så hadde vi ikke fulgt den alikevel...
Vi bestemmer kostholdet til vårt barn, og siden vi har en som faktisk omtrent ikke spiser, så hender det titt og ofte at han har utradisjonell mat i matpakken sin.

Så lenge han spiser, så kan skolen bare glemme blande seg i akkurat det.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:55   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så utrolig irriterende og dumt!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:57   #5
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er ikke bra. Ring og spør!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:00   #6
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Her har de jo som regel "vanlig" matpakke, brødskiver. Jeg har aldri hørt noe forbud, men det står på ukeplanen i forbindels med turdager at det ikke er lov med kjekse, sjokolade, brus ol.

Jeg reagerer også på at dette blir tatt opp med barna, de skulle henvendt seg til foreldrene om de har slike "regler".

Ta kontakt med lærer og spør, du.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:01   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt OK med noen regler, men da må de opplyses om og foreldrene må få si fra om de ikke er enige.
F.eks. synes jeg det er helt OK at sjokoladepålegg ikke trenger å være på skolematen - uten at det er noen kampsak for meg.

Og kanskje oppfordre foreldrene til å legge litt omtanke i matpakken, sånn at det blir fristende å spise den.

Å nekte unger å spise matpakken sin synes jeg rett og slett er hårreisende. Og at man lager en grov vaffel er vel bare supert? Selve formen på en vaffel sier jo ikke noe om hva den inneholder, det er jo bare en måte å steke et slags brød på.

Gammel 09-11-09, 23:09   #8
Sundae

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det verste med saker som dette, synes jeg, er at de sier det direkte til barna. At BARNA ikke får spise maten sin og får høre at maten er usunn osv.

Akkurat det reagerte jeg også på. Og forsikret gutten om at han ikke hadde gjort noe galt og at læreren burde ha sagt det til meg, siden jeg laget matpakken hans.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:12   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Førsteklassingen her kan godt prøve seg med at "Læreren sier at xxx ikke er lov/Læreren sier at jeg ikke skal gjøre xxx som lekser idag" uten at det stemmer. Jeg hadde blitt irritert hvis de faktisk ga barna beskjed om hva som var regler i matveien uten å informere foreldrene. Både fordi dette er mitt ansvar, ikke barnets og fordi jeg vil ha mulighet til å krangle på det om jeg ikke er enig. Og selvfølgelig fordi jeg har en liten pjokk som ikke helt har klare grenser mellom fantasi/ønsketenkning og virkelighet.

Hos oss er det ingen regler, men de oppfordrer til sunne matpakker uten for mye søtt. Og har bedt oss om å ikke sende med rester av søndagens kake i matboksen som det sto på lappen fra skolen. De bruker ofte å ha det som diskusjonsemne på foreldremøter slik at foreldrene kan bli litt samkjørte.

Gammel 09-11-09, 23:19   #10
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt uholdbart at barnet blir nektet å spise matpakken sin! Dersom læreren mener noe om et barns matpakke, er det foreldrene som skal konfronteres - ikke barnet. Og at en grov vaffel ikke er lov?! Grov vaffel er stort sett sunnere enn brød!

Gammel 09-11-09, 23:22   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spør nå lærerne før dere hisser dere. Jeg pleier å si at jeg skal love å ikke tro på alt det rare ungene sier om foreldrene hvis de lover å ikke tro på alt det rare de sier om oss.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:24   #12
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Synes ofte de er vanskelig på skolen ifht matpakker.
Guttungen har ofte med seg havregryn, med litt syltetøy som han kan helle skolemelken over å spise, når han er brødlei. Da fikk han lapp om at det ikke var greit for vasken gikk tett da han måtte skylle boksen når han var ferdig. Jeg spurte om han ikke kunne tømme den i matsøpla da, og fikk til svar at da kom det for mye melk i matsøpla og det ble gris. Så sa jeg at da fikk han tømme den i do før han spylte den, men nei, da ble det sikkert søl på doringen..
Da ga jeg opp.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:24   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Spør nå lærerne før dere hisser dere. Jeg pleier å si at jeg skal love å ikke tro på alt det rare ungene sier om foreldrene hvis de lover å ikke tro på alt det rare de sier om oss.

Hvis min datter kom hjem og fortalte at læreren hadde sagt til henne at hun ikke fikk spise vaffelen sin i matpakken, da trenger jeg ikke gå til læreren for å finne ut om dette stemmer. Jeg finner det derfor helt rimelig å hisse meg opp allerede nå.

Gammel 09-11-09, 23:29   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig. Men jeg er også enig i at det er merkelig å konfrontere barnet med dette. Og så lurer jeg på om vi ikke nettopp har diskutert de hersens vaflene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:30   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Helt enig. Men jeg er også enig i at det er merkelig å konfrontere barnet med dette. Og så lurer jeg på om vi ikke nettopp har diskutert de hersens vaflene.

¨
Jo. Men vi kan jo ta en runde til om 87%-sjokolade?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:34   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

¨
Jo. Men vi kan jo ta en runde til om 87%-sjokolade?

Å, ja! Kan vi ikke det?

Sist redigert av rine : 09-11-09 kl 23:42.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 01:34   #17
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Synes ofte de er vanskelig på skolen ifht matpakker.
Guttungen har ofte med seg havregryn, med litt syltetøy som han kan helle skolemelken over å spise, når han er brødlei. Da fikk han lapp om at det ikke var greit for vasken gikk tett da han måtte skylle boksen når han var ferdig. Jeg spurte om han ikke kunne tømme den i matsøpla da, og fikk til svar at da kom det for mye melk i matsøpla og det ble gris. Så sa jeg at da fikk han tømme den i do før han spylte den, men nei, da ble det sikkert søl på doringen..
Da ga jeg opp.

Det går sikkert greit med en, sjekk vasken og toalettet når åtte 8-åringer har med seg nudler ...

Dersom det er regler for matpakken burde skolen informerere foreldrene om dette.

Gammel 10-11-09, 10:33   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehagen til ungene har regler for hva man får ha i matpakken. Dette synes jeg er helt greit, men så er det også bare vi foreldrene som er informert.

Grunnen til regelen var at det var noen få foreldre som fylte matboksene med bare kaker og godteri. Dette skapte mye misunnelse og uten at de ungene som hadde disse matboksene ble mette. På turdagen er det derfor lov til å ha med en kjeks (eller lignende), men matpakka skal også inneholde brødskiver med "fornuftig" pålegg.

Snuppa er ikke egentlig så glad i brød, men hun spiser yoghurt, gulrotstavene, eplebitene og naturlig nok også kjeksen. Det har hjulpet nå som jeg kjøper små porsjonspakninger med pålegg sånn at hun kan smøre på skiva si selv. Da hender det hun spiser litt brød også.

Gammel 10-11-09, 10:41   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hverken skolen eller barnehagen praktiserer noen regler – heldigvis eller dessverre, alt etter som hvordan man ser det. I går kunne Frøkna gledesstrålende fortelle meg at hun hadde fått en skive med nugatti av K, for "han hadde fire skiver, men spiste bare tre av dem ".

Stakkars K, sier nå jeg. Frøkna klarer seg alltids, for hun har med seg skikkelig mat, og jeg er temmelig sikker på at hun spiser den også, så en skive nugatti fra en venn overleves nok.

Frøkna har sjelden med seg kun brødskiver på skolematen. Det er nesten alltid rester av middag, frukt, grønnsaker eller ost i matpakken hennes. Og nåde den som hadde antydet at hun ikke fikk spise det jeg laget til henne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 10:42   #20
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Emily'en min har bare 1 eller 2 brødskiver med seg på skolen. Resten av maten består av gulrot, blomkål, druer, agurk, paprika, plomme, yoghurt osv. Har følelsen av at halve klassen henger over henne når hun åpner matboksen sin for å se hva spennende hun har med seg, men læreren har bare komt med positive tilbakemeldinger heldigvis. Og når Emily ikke spiser noe særlig brød så sørger jeg for at hun får mat hun liker og som holder henne i gang hele skoledagen. Jeg lager ofte smoothie også, det har vi fått en del kommentarer på men jeg forklarte bare hva jeg hadde oppi, at det ikke var snakk om milkshake liksom.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.