|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Matpakkeregler?Idag kom førsteklassingen hjem og var litt irritert på meg fordi han hadde hatt en halv (grov, rugmel og spelt) vaffel i matboksen sin idag. Det var ikke lov ifølge læreren og han fikk ikke spise den mens han var i skolen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Det verste med saker som dette, synes jeg, er at de sier det direkte til barna. At BARNA ikke får spise maten sin og får høre at maten er usunn osv. Det er jo helt hårreisende!! Jeg hadde samme problem for en stund siden, men fikk aldri snakket med læreren, det gikk i glemmeboken en stund, og da jeg nylig spurte vesla om læreren hadde sagt noe om matpakken hennes, sa hun at nå var alt lov å ha med seg, plutselig. Ei i klassen hadde med seg kanelboller og det var helt greit. Skjønner ingenting jeg, får ta en prat med læreren snart for å høre om det ER regler eller ikke.
|
|
|
#3 |
|
prøver tilpasse seg livet
|
Sv: Matpakkeregler?Hmh, her er det ingen regler på sånt, og hadde de kommet med en slik regel så hadde vi ikke fulgt den alikevel...
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Her har de jo som regel "vanlig" matpakke, brødskiver. Jeg har aldri hørt noe forbud, men det står på ukeplanen i forbindels med turdager at det ikke er lov med kjekse, sjokolade, brus ol. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Off the map.
|
Sv: Matpakkeregler?Jeg synes det er helt OK med noen regler, men da må de opplyses om og foreldrene må få si fra om de ikke er enige.
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?
Akkurat det reagerte jeg også på. Og forsikret gutten om at han ikke hadde gjort noe galt og at læreren burde ha sagt det til meg, siden jeg laget matpakken hans. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Matpakkeregler?Førsteklassingen her kan godt prøve seg med at "Læreren sier at xxx ikke er lov/Læreren sier at jeg ikke skal gjøre xxx som lekser idag" uten at det stemmer. Jeg hadde blitt irritert hvis de faktisk ga barna beskjed om hva som var regler i matveien uten å informere foreldrene. Både fordi dette er mitt ansvar, ikke barnets og fordi jeg vil ha mulighet til å krangle på det om jeg ikke er enig. Og selvfølgelig fordi jeg har en liten pjokk som ikke helt har klare grenser mellom fantasi/ønsketenkning og virkelighet.
|
|
|
#10 |
|
saftig
|
Sv: Matpakkeregler?Det er helt uholdbart at barnet blir nektet å spise matpakken sin! Dersom læreren mener noe om et barns matpakke, er det foreldrene som skal konfronteres - ikke barnet. Og at en grov vaffel ikke er lov?! Grov vaffel er stort sett sunnere enn brød!
|
|
|
#11 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Matpakkeregler?Spør nå lærerne før dere hisser dere. Jeg pleier å si at jeg skal love å ikke tro på alt det rare ungene sier om foreldrene hvis de lover å ikke tro på alt det rare de sier om oss. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Matpakkeregler?Synes ofte de er vanskelig på skolen ifht matpakker. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
saftig
|
Hvis min datter kom hjem og fortalte at læreren hadde sagt til henne at hun ikke fikk spise vaffelen sin i matpakken, da trenger jeg ikke gå til læreren for å finne ut om dette stemmer. Jeg finner det derfor helt rimelig å hisse meg opp allerede nå.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Helt enig. Men jeg er også enig i at det er merkelig å konfrontere barnet med dette. Og så lurer jeg på om vi ikke nettopp har diskutert de hersens vaflene. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
¨ |
|
|
|
|
|
#17 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Det går sikkert greit med en, sjekk vasken og toalettet når åtte 8-åringer har med seg nudler ...
|
|
|
#18 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Matpakkeregler?Barnehagen til ungene har regler for hva man får ha i matpakken. Dette synes jeg er helt greit, men så er det også bare vi foreldrene som er informert.
|
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Sv: Matpakkeregler?Hverken skolen eller barnehagen praktiserer noen regler – heldigvis eller dessverre, alt etter som hvordan man ser det. I går kunne Frøkna gledesstrålende fortelle meg at hun hadde fått en skive med nugatti av K, for "han hadde fire skiver, men spiste bare tre av dem |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Emily'en min har bare 1 eller 2 brødskiver med seg på skolen. Resten av maten består av gulrot, blomkål, druer, agurk, paprika, plomme, yoghurt osv. Har følelsen av at halve klassen henger over henne når hun åpner matboksen sin for å se hva spennende hun har med seg, men læreren har bare komt med positive tilbakemeldinger heldigvis. Og når Emily ikke spiser noe særlig brød så sørger jeg for at hun får mat hun liker og som holder henne i gang hele skoledagen. Jeg lager ofte smoothie også, det har vi fått en del kommentarer på men jeg forklarte bare hva jeg hadde oppi, at det ikke var snakk om milkshake liksom.
|
![]() |
|
|