Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Enkleste måte beregne ca. daglig kaloriinntak?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-09, 13:07   #1
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enkleste måte beregne ca. daglig kaloriinntak?

Jeg skal til med å prøve å beregne mitt daglige kaloriinntak, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Må jeg veie alt mulig jeg spiser i en uke og lese nøye på alle mulige innholdsfortegnelser og så regne ut, eller fins det omtrentlige verdier for vanlige måltider/bestanddeler man kan bruke? Hvordan gjør folk vanligvis dette? :grønn:

Det er ikke er så viktig for meg at resultatet er 100 % nøyaktig, pluss minus 100-200 kcal. burde være greit.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 13:11   #2
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Enkleste måte beregne ca. daglig kaloriinntak?

Vektklubb (vg) og sikkert andre lignende opplegg (muligens fins det gratis?) er basert på at man legger inn hva man har spist, og så er det en enorm database av matvarer og en kalkulator som forteller hvor mye det blir i kalorier.

Gammel 20-11-09, 13:12   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veie eller estimere. I mine glansdager estimerte jeg bare med unntak av brødskiver. Der måtte jeg kalibrere meg flere ganger. Hvis man bruker vektklubb.no så har den et standardmål på mange ting - f.eks. at en banan veier 105 gram.

Gammel 20-11-09, 13:13   #4
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hørtes jo veldig greit ut, noen som vet om noen gratis slike?

Gammel 20-11-09, 13:14   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vektklubben til Grete Roede følger samme prinsipp som den til VG, men er gratis. :tipser:

Gammel 20-11-09, 13:16   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har Grete Roede-versjonen vektestimater (slik at man kan legge inn 1 eple) - eller må man veie?

Gammel 20-11-09, 13:22   #7
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Jeg klarte omsider å google meg frem til en kalkulator for å komponere måltider, denne ser nyttig ut: http://php.iform.no/pub/art.php?id=304

Gammel 20-11-09, 13:29   #8
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Også har jeg meldt meg inn i den Roede-klubben, der er det estimater ser det ut til (stort og lite eple). Føles litt rart å melde seg inn der når målet er å gå opp i vekt (ingen passende diskusjonsforum for akkurat det der inne, ser det ut til).

Gammel 20-11-09, 13:41   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

I følge avateren din ser det ut som om du trenger å gå litt opp i vekt, ja.

Gammel 20-11-09, 13:44   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok litt mye fokus på å gå ned i vekt på Roede-klubben, ja. De har dog veldig mange matvarer liggende og en funksjon på å legge inn hele måltider selv, så det kan være et nyttig hjelpemiddel likevel.

Gammel 20-11-09, 13:51   #11
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har brukt fitday litt av og på; den funker greit men er litt knotete (og spesielt siden den er amerikansk og dermed bare har en masse amerikansk standardmat i databasen, men etter hvert som man legger inn alle de norske matvarene man faktisk bruker blir det mindre jobbigt). Gratis (finnes en premium-versjon også som sikkert har flere fancy features).

Gammel 20-11-09, 13:51   #12
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes somebody.no er veldig bra, der er utrolig mange matvarer lagt inn. Og billigere enn vektklubb.no, dog dyrere enn vektklubben.no.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 12:26   #13
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg begynte å legge inn på Grete Roede igår. Syns det er treigt, og er litt usikker på det ennå, men det virker som om deet blir enkelere etter hvert for måltidene kan man jo kopiere, og de består ofte litt av det samme.
Det som var litt rart var et jeg fikk et HJERTE når jeg la inn smøret...Det var en litt uheldig oppmuntring, hehe. PRøver jo å kutte ut smøret jeg da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.