Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat for en bedre psyke

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-09, 01:49   #21
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat for en bedre psyke

Jeg har, så langt, greid å stabilisere opp og nedturene mine - med mer normale svingninger. Det har jeg gjort blant annet med å kutte ut det som blir omtalt som raske karbohydrater. Jeg forsøker å unngå sukker, hvit mel, hvit pasta og ris, jeg greier ikke kutte pasta og ris, men velger fullkornsvarianten. Hvis jeg greier å holde blodsukkeret mitt stabilt over en lengere periode, merker jeg at jeg også greier å holde psyken bedre i sjakk.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 04:12   #22
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Fra favorittboken min: Frisk av mat

DEPRESJON

Kosthold
Deprimerte mennesker har vanligvis en tendens til å spise raffinerte søtsaker (kaker, drops, sjokiolade osv) med liten næringsverdi. De kan også ha lyst til å spise mettet fett, som i pølser og andre kjøttprodukter.

Alle disse matvarene kan forsterke depresjonen og føre pasienten inn i en ond sirkel. Både pasienten og de han eller hun er sammen med, må gjøre en bevisst innsats for å finne sunn og tiltalende mat.

Hvis trangen til søtsaker er meget sterk, kan søt, tørket frukt, honning eller melase være sunne alternativer. I tillegg til sukkerstoffer, inneholder slike matvarer vitaminer og mineraler som kroppen trenger for å fordøye sukker.

Helkorn, belfrukter, nøtter og grønnsaker tilberedt på en enkel måte gir vitalitet og energi som mer sofistikerte matretter ikke kan tilføre.

SPIS MER
HAVRE, HVETEKIM, KIKERTER, MANDLER, VALNØTTER, PARANØTTER, CASHEWNØTTER, PINJEKJERNER,AVOKADO, ØLGJÆR, BIDRONNINGGELE, B1,B6 OG C-VITAMIN, FOLSYRE, JERN, LECITIN

REDUSER ELLER UNNGÅ
RAFFINERT, HVITT SUKKER
METTET FETT
STIMULERENDE DRIKKER (KAFFE, TE, OSV)
ALKOHOLHOLDIGE DRIKKER

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 04:14   #23
Pegasus

Pegasus sin avatar

Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Stress

spis mer
proteiner
karbohydrater
valnøtter
mandler
pinjekjerner
kikerter
hvetekim
b-vitaminer
c-vitaminer

reduser eller unngå
stimulerende drikker (kaffe, te osv)
alkoholholdige drikker
raffinert, hvitt sukker

Gammel 23-11-09, 04:15   #24
Pegasus

Pegasus sin avatar

Standard

Mental tretthet

Spis mer
havre
mandler
valnøtter
hvetekim

Gammel 23-11-09, 04:16   #25
Pegasus

Pegasus sin avatar

Standard

Angst

Spis mer
Hvetekim
helkorn
bananer
nøtter
yoghurt
vitamin b6
magnesium

Unngå
stimulerende drikker
kjøtt
alkohol

Gammel 23-11-09, 08:07   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anbefaler "Spis smart" av Astrid Lavoll-Nylenna hvis man vil lære mer om riktig kosthold for hodet.

Gammel 23-11-09, 08:22   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror at om du har mat du generelt ikke reagerer bra på så vil det være bedre også psykisk å kutte det ut. For noen - meg for eksempel - så hjelper det å roe inntak av karbohydrater og kutte de raske karbohydratene rett og slett helt ut. For andre vil det være melk som er synderen.

Du kan jo lage deg en dagbok og prøve ut forskjellig og se hva som funker for deg. Det vil jo være ganske mye om du skal ta alt mener jeg.

Også er jeg enig med allium - omega 3 skal være generelt bra for psyken.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 08:48   #28
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fikk diagnose på diabetes i sommer og måtte av den grunn legge om mitt kosthold. I tillegg hadde jeg fått høyt blodtrykk. Ergo måtte jeg bort med sukkerholdige varer, og matvarer av hvitt mel, redusere inntak av saltholdige varer (potetgull, salt i maten osv) ned til et minimum, og også redusere inntak av karbohydrater. Jeg er ikke glad i pasta så det ble ikke noe problem, litt verre å slutte å spise poteter. Ellers spiser jeg omtrent som før, og mitt blodsukker er i dag ganske fint. Vekten går sakte ned, og kroppen har det generelt bedre. Som en bieffekt har jeg også observert at humørsvingninger jeg tidligere slet med er blitt mye bedre. Jeg tror maten innvirker på psyken, så du kan nok ha nytte av å legge om kostholdet.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 09:44   #29
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Ta deg en tur til legen. Ta blodprøver, sjekk stoffskiftet ditt og nivået av B12, jern, etc.

Jeg vet ikke hvor representativ jeg er, men jeg har det bedre i kropp og sjel hvis jeg kutter ned på hvitt mel og hvitt sukker, jeg også. Ikke ekstremdiett, for det blir jeg bare grinete av, men balanse.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 09:44   #30
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Skjønner jo at det "sunne" kostholdet jeg trodde vi hadde her hjemme, ikke er så sunt likevel.

Men om man blir flink til å spise riktig, man kan vel da "unne seg" 1-2 kopper kaffe om dagen, ikke sant? ( )

Det er bare sunt.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 09:50   #31
Albertine
Passiv

Standard

B-vitaminmangel kan gi depresjon. Vær særlig obs på B12.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 09:51   #32
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kaffe er bra... i små mengder. Dvs man bør vel neppe drikke tjue kopper kaffe daglig, som enkelte jeg kjenner gjør.
Kaffe påvirker forresten også blodsukker... :-)

Jeg har hatt en ekstrem endring av livsstil det siste året. På grunn av diabetes og høyt blodtrykk. Og vet med meg selv at jeg antagelig hadde endt opp med å bli fryktelig syk hvis det ikke hadde blitt oppdaget. Nå har jeg lagt om kostholdet. Begynte å trene, noe jeg var veldig god på helt til jeg brakk beinet, hvis brudd ikke vil gro. Jeg har slutta å røyke. Siste prosjekt er å slutte å bite negler. Ennå trenger jeg å gå ned fem kilo til i vekt, og holde meg der. Inaktiv som jeg er nå er det ikke enkelt, men det skal gå det og. Selv om det snart er jul. Det fins søtningsstoff som ikke påvirker blodsukkeret, så da baker jeg årets julebakst med det. Blir nok bra.
Lykke til Surre. Å legge om kosthold og livvstil er en omstilling, men ikke umulig. Og legg deg inn en halv times rask gange hver dag i omstillingen din. Det gjør i hvertfall godt for psyken. :-)

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 09:53   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

B-vitaminmangel kan gi depresjon. Vær særlig obs på B12.

Da skal man under normalverdiene? Eller kan det treffe innenfor normalområdet også?

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 09:57   #34
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Da skal man under normalverdiene? Eller kan det treffe innenfor normalområdet også?

Nå er ikke jeg noen lege og kan derfor ikke si noe kategorisk om dette, men jeg tror nok at det som betegnes som normalområde (selv om det favner stort) kanskje ikke gjelder for alle, og at man derfor kan ha behov for tilskudd selv om man pr. def. ligger innenfor normalen.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 10:00   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg leste litt på nett, så ta det med en klype salt. Men hurtigsvaret ser ut til å si at man får visst ganske klare signaler fra kroppen når den synes den har for lite B-12. Da blir man skikkelig dårlig.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 10:04   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av google

Symptomene på vitamin-B12 mangel er:

• Rød, irritert evt. glatt tunge.
  • Nedsatt smakssans.
  • Fordøyelsesbesvær, luft i magen, endret avføringsmønster, ofte diaré.
  • Endret eller nedsatt følesans.
  • Nedsatt vibrasjonssans (man kan ikke merke en stemmegaffels svingninger).
Etterhvert går tilstanden over i gang- og koordinasjonsvanskeligheter med spastisk lammelse. Det kan også forekomme psykiske symptomer med svingende hukommelse, depresjon og demens.
  • Noen mennesker med B12-mangel vil få symptomer fra nervesystemet som det første symptom.
Gravide kvinner som lever på vegankost eller makrobiotisk kost,,og som ikke tar kosttilskudd, utsetter sine ufødte barn for mangler som kan føre til medfødte feil og et dårlig utviklingsmessig utgangspunkt. Også ammende mødre med denne typen kost, vil utsette sitt diende barn for mangler. Risikoen for mangler blir naturligvis den samme hvis barnet blir fostret på en ekstrem vegan- eller makrobiotisk kost. Vitamin-B12 mangel kan medføre nedsatt vekst, irritabilitet og i verste fall mental retardering.
  • Langvarig underskudd av vitamin-B12 i kroppen gir megaloblastisk anemi. Det er en blodmangelsykdom der forstadiene til de røde blodlegemene svulmer opp.
  • Perniciøs anemi.

Jeg fant det her.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 10:10   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

B-12 finnes i oksekjøtt, lever, svinekjøtt, egg, melk og ost.

Be legen ta en blodprøve så du ikke gjør noe galt med deg.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 10:15   #38
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Glemte å legge til at jeg erfarer dette også.

Er det lov å gapskratte av noen som glemte å si at de erfarer hukommelsestap?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 10:16   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 10:16   #40
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:47.