|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Oct 2008
![]() |
Nybegynner. Hva bør man lese da?Jeg har nesten aldri lest en bok,og lurer på hva jeg skal hive meg over da. Noe lettlest men likevel spennende. Har du noen tips ? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
thirtysomething
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?Jeg er veldig glad i bøker av David Baldacci og John Grisham.
|
|
|
#4 |
|
Aktiv
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() |
Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?Hvem er du og hvilke interesser har du? Alder, kvinne, mann? Hvilke filmer liker du? Hvorfor vil du lese? For å underholdes, for avslapping eller vil du lære, oppleve, la deg involvere? Kanskje litt lettere å foreslå noe visst vi veit litt mer om deg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?Stig Larsson er jo lettleste, spennende bøker. Masse god lettlest krim egentlig. Lett å trene opp lesehastigheten med å lese slike bøker siden man ikke akkurat hefter seg med språk osv. Populærmusikk fra vittula kan jeg også anbefale. Hysterisk morsom bok. Ellers så er det jo klassikeren "Beatles". Strålende bok. Alle disse er lettleste og får deg forhåpentligvis til å ville lese mer. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?Harry Potter, vel. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?Jeg elsker jo krim.
|
|
|
#11 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
![]() ![]() |
Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?
Jeg tror ikke jeg vil anbefale Stig Larsson som første bok egentlig. Jeg elsker bøkene selv, men tror for en nybegynner at de kan være for lange og det tar for lang tid før det kommer til noe spennende poeng egentlig. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Fabelaktig
|
Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?
Enig. Det er flere som synes Stieg Larsson skildrer for detaljert, og synes derfor det er tung lesning.
|
|
|
#14 |
|
*_*
|
Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?Du begynner selvsagt med begynnelsen: Homers Odysseen og Iliaden. Begge består av 24 sanger på heksameter.
|
|
|
|
#16 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?Løven heksa og klesskapet. Og deretter resten av Narniaserien!
|
|
|
#18 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?"Drømmehjerte" av Cecilia Samartin. Lettlest og herlig. Den handler om to venninner som vokser opp på Cuba, men skilles under revolusjonen. Den ene flykter til USA, mens den andre blir igjen. Man får litt kjennskap til Cubas historie og dette skaper en god ramme rundt handlingen. Man får følelsen av hvordan det er å miste et land. Velskrevet og man engasjerer seg veldig i personene. Jeg kjente at jeg virkelig kunne forestille meg hvordan det var å være på Cuba før revolusjonen. Kjenne varme strender, alle luktene og alle de glade menneskene. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen