Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Nybegynner. Hva bør man lese da?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-09, 14:56   #1
Tagetes
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2008
Tagetes har et hav av muligheter foran seg
Spørsmål

Nybegynner. Hva bør man lese da?

Jeg har nesten aldri lest en bok,og lurer på hva jeg skal hive meg over da. Noe lettlest men likevel spennende. Har du noen tips ?

Tagetes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 14:56   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da ?

Discworld.

Gammel 02-12-09, 15:51   #3
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da?

Jeg er veldig glad i bøker av David Baldacci og John Grisham.

Gammel 02-12-09, 16:04   #4
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Hvem er du og hvilke interesser har du? Alder, kvinne, mann? Hvilke filmer liker du? Hvorfor vil du lese? For å underholdes, for avslapping eller vil du lære, oppleve, la deg involvere? Kanskje litt lettere å foreslå noe visst vi veit litt mer om deg.

Twilight er jo ganske spennende, med en god porsjon romantikk. Kanskje noe som passer for deg?

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 16:06   #5
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nybegynner. Hva bør man lese da ?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Discworld.

Gammel 12-12-09, 15:01   #6
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Stig Larsson er jo lettleste, spennende bøker. Masse god lettlest krim egentlig. Lett å trene opp lesehastigheten med å lese slike bøker siden man ikke akkurat hefter seg med språk osv. Populærmusikk fra vittula kan jeg også anbefale. Hysterisk morsom bok. Ellers så er det jo klassikeren "Beatles". Strålende bok. Alle disse er lettleste og får deg forhåpentligvis til å ville lese mer.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 15:23   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Harry Potter, vel.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 15:25   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker jo krim.
Og anbefaler Henning Mankell, Anne Holt, Stieg Larsson, Åsa Larsson, Dan Brown...
Evt ville jeg ha anbefalt Twilight serien!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 18:39   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ville ha forsøkt meg på Jo Nesbø tror jeg. Enkel oppslukende krim.

Gammel 12-12-09, 19:13   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Discworld er vel strengt tatt ikke den mest lettleste serien, ørten referanser til masse annet. Hva med Agatha Christie?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 22:12   #11
Trollet
Aktiv

Trollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Stig Larsson er jo lettleste, spennende bøker. Masse god lettlest krim egentlig. Lett å trene opp lesehastigheten med å lese slike bøker siden man ikke akkurat hefter seg med språk osv. Populærmusikk fra vittula kan jeg også anbefale. Hysterisk morsom bok. Ellers så er det jo klassikeren "Beatles". Strålende bok. Alle disse er lettleste og får deg forhåpentligvis til å ville lese mer.

Jeg tror ikke jeg vil anbefale Stig Larsson som første bok egentlig. Jeg elsker bøkene selv, men tror for en nybegynner at de kan være for lange og det tar for lang tid før det kommer til noe spennende poeng egentlig.
Jeg vil heller anbefale Nesbø eller Lindell eller noe i den duren. Eller Beatles som en nevner her. Den fenger fra starten av, og er kanskje lettere å komme seg gjennom.

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 22:18   #12
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trollet, her.

Jeg tror ikke jeg vil anbefale Stig Larsson som første bok egentlig. Jeg elsker bøkene selv, men tror for en nybegynner at de kan være for lange og det tar for lang tid før det kommer til noe spennende poeng egentlig.

Enig. Det er flere som synes Stieg Larsson skildrer for detaljert, og synes derfor det er tung lesning.

Tore Renbergs bøker om Jarle Klepp er lettleste og god underholdning.

Gammel 12-12-09, 22:20   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anne fra Bjørkely-bøkene!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 23:10   #14
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Du begynner selvsagt med begynnelsen: Homers Odysseen og Iliaden. Begge består av 24 sanger på heksameter.

Erlend Loe er lettlest og greit. Jeg likte både Naiv. Super. og Tatt av kvinnen. Kanskje ikke så spennende, når jeg tenker meg om. Jo Nesbø er spennende. Og lettlest.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 02:03   #15
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Feel Good-litteratur?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 02:42   #16
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Løven heksa og klesskapet. Og deretter resten av Narniaserien!

Gammel 13-12-09, 03:29   #17
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker godt Herbjørg Wassmos Tora-trilogi. Det stumme rommet, den blinde glassveranda og en til.

Gammel 26-12-09, 01:03   #18
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"Drømmehjerte" av Cecilia Samartin. Lettlest og herlig. Den handler om to venninner som vokser opp på Cuba, men skilles under revolusjonen. Den ene flykter til USA, mens den andre blir igjen. Man får litt kjennskap til Cubas historie og dette skaper en god ramme rundt handlingen. Man får følelsen av hvordan det er å miste et land. Velskrevet og man engasjerer seg veldig i personene. Jeg kjente at jeg virkelig kunne forestille meg hvordan det var å være på Cuba før revolusjonen. Kjenne varme strender, alle luktene og alle de glade menneskene.

Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 17:04   #19
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen

Hunger Games(Dødslekene) av Suzanne Collins

Drep ikke en sangfugl av Harper Lee

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.