Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Er disse forferdelig vanskelige å strikke?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-09, 08:00   #1
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Er disse forferdelig vanskelige å strikke?

Jeg har øvd på fletter i det siste. Først et par pulsvanter med heeelt enkelt flettemønster strikket på fire pinner, så holder jeg på med et par som strikkes fram og tilbake, og jeg har akkurat strikket toppdelen av denne:

I tillegg holder jeg på med mine første pulsvarmere strikket med macic loop (snakk om kjærlighet ved første forsøk)
Nå har jeg utrolig lyst til å prøve meg på en pulsvarmervariant av disse:

Er mønsteret innen rekkevidde for en nybegynner innen fletter???

Sist redigert av slaraffen : 04-12-09 kl 08:05.
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 08:04   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er disse forferdelig vanskelige å strikke?

Disse har jeg også planer om. De er ikke noe vanskeligere enn uglene, bare mindre og med tettere mønster.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 08:10   #3
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Åh, så stilige ugler!

Er magic loop kjekt altså? Jeg har hørt om det før, men aldri somlet meg til å prøve sjøl.

Gammel 04-12-09, 08:12   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Magic loop er veldig kjekt på små omkretser. Jeg bruker nesten ikke 40 cm rundpinner mer, jeg synes de er så vonde å holde. Vantene mine er strikket med magic loop. En annen fordel er at du unngår de løse maskene som lett kommer mellom pinnene når du bruker strømpepinner.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 04-12-09, 08:29   #5
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Etter å ha knotet seg gjennom et sett pulsvanter med ekstra flettepinne (har hørt at det går an å strikke fletter uten flettepinne, men en tng om gangen...)så var dette en ny verden!! Tok meg fem minutter å komme helt inni det, men det var superenkelt. Jeg liker bedre to pinner enn fire, ja.

Tusen takk for tilbakemelding om flettene, da settes det i gang når mellommannens pulsvanter er ferdige!

Gammel 04-12-09, 08:31   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den uglegenseren var utrolig stilig. Finnes oppskriften på ravelry?

Jeg har vært på strikketreff med allium og lært meg å flette uten flettepinne. Det er lett som en plett. Dette med to rundpinner har jeg derimot ikke fått helt taket på.

Gammel 04-12-09, 08:35   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Den uglegenseren var utrolig stilig. Finnes oppskriften på ravelry?

Jeg har vært på strikketreff med allium og lært meg å flette uten flettepinne. Det er lett som en plett. Dette med to rundpinner har jeg derimot ikke fått helt taket på.

http://www.ravelry.com/patterns/library/owls-2

Du strikker magic loop på én rundpinne, ikke to.

Gammel 08-01-10, 11:12   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh - den uglegenseren var stilig!

Jeg lærte meg å strikke magic loop nå - aldri mer knot med fem pinner for min del!

Gammel 08-01-10, 11:35   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm lurer på om krystallklart kan magic loop så hun kan vise meg det.

Gammel 08-01-10, 11:37   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte det her:

(Kilde: youtube.com)

Knotet litt i begynnelsen, men plutselig satt det.

Gammel 08-01-10, 11:38   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg googlet akkurat magic loop, og fikk veldig grei forklaring.

Jeg må innrømme at jeg har prøvd uten at jeg synes det var noe bedre enn 5 pinner. Jeg får ikke noe skille mellom pinnene når jeg strikker med 5 pinner heller. MEN; alle skryter jo så hemningsløst, så jeg skal gi det en sjangse til.

Gammel 08-01-10, 11:39   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Og der fikk Inagh opp akkurat samme resultat på google som jeg akkurat hadde sett på.

Gammel 08-01-10, 11:48   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Jeg heller får ikke skille når jeg strikker med fem pinner, og har man ganske mange masker pr pinne, syns jeg heller ikke at det er knotete med fem pinner. Men du verden - jeg prøvde å strikke rundt med bare 16 masker med magic loop, for moro skyld og det gikk lett som en plett.

Gammel 08-01-10, 16:00   #14
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En annen fordel med Magic Loop er at det er mindre sannsynlig å miste pinnene, for oss som strikker på bussen og banen. Mye lettere å pakke sammen. (Jeg får i tillegg glippe mellom maskene på strømpepinner, så for meg er valget enkelt.)

Gammel 08-01-10, 16:33   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

For sånne som meg, som alltid trekker ut en pinne med masker på når jeg skal ta til meg den tomme pinnen, når jeg strikker med 5 pinner, en eller annen gang i løpet av de første 4-5 rundene, og deretter rekker opp hele greia og sikter på "frem og tilbake og sy sammen i siden", har jeg innsett at magic loop må være genialt, jeg har bare prøvd en gang men fikk ikke helt til (og DA fikk jeg glippe mellom maskene, så åpenbart gjorde jeg noe feil) Skal prøve meg på det igjen, når jeg kommer til et prosjekt der det passer (for tiden strikker jeg en frem-og-tilbake lue og et teppe, ikke noe magic loop-prosjekt det da, men jeg har tenkt på å strikke pulsvarmere, der kunne det egne seg)

Gammel 08-01-10, 18:20   #16
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Åh, uglene!! Oppskrift noe sted??

Gammel 13-01-10, 08:18   #17
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Standard

Genseren kommeropp om du søker "owls" inne på ravelry!

Gammel 13-01-10, 08:25   #18
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Åh sånn uglegenser vil jeg ha!!

Også må jeg lære meg magic loop - for jeg vil også strikke så fine sokker og vanter som allium gjør.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 10:04   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har så smått fått taket på magic loop nå, og kluet er åpenbart å IKKE gi opp de første 5-6-7 rundene, det BLIR nemlig lettere etter litt, og da synes ikke det du mente var en glippe mellom maskene, når de bare får mulighet til å trekke seg litt sammen når strikketøyet vokser.

Jeg har ca 2 cm pulsvarmer på pinnene mine nå, og det er markant lettere enn det var for en cm siden. (Strikler på pinne 2,5, så en cm er jo noen runder)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.