Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på cookies som ikke blir "harde/sprø"

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-09, 20:43   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Oppskrift på cookies som ikke blir "harde/sprø"

Jeg er på jakt etter cookies-oppskrift som ikke blir sprø som småkaker, men mer seige/myke. Noen som har?
Ekstra fint om de er uten egg, da minsten fortsatt har et snev igjen av eggallergien sin.

Gammel 07-12-09, 20:45   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på cookies som ikke blir "harde/sprø"

Jeg bakte disse i dag og hadde i en ss. ekstra med sirup. De ble skikkelig seige og myke og gode, og er uten egg. Fantatisk gode, jeg har spist ALTFOR mange i dag. Noen av de beste cookiesene jeg noensinne har smakt!

http://www.detsoteliv.no/searchresul...pe.php?id=1064

Gammel 07-12-09, 20:54   #3
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

De så jo gode ut, og med et slikt morsomt navn må jeg jo bare prøve dem. Tusen takk for tips.

Gammel 07-12-09, 20:59   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Kolakaker er også uten egg, og de er sprø og myke på en gang. Mer myk om de er litt lite stekt og mer sprø om de er litt hardt stekt. Når de er helt perfekte er de godt stekt i kanten og myke mot midten. Og den oppskriften som har vært oppe her inne med en halv boks sirup gjør at de blir seige også.

Gammel 07-12-09, 22:07   #5
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Kolakaker er også uten egg, og de er sprø og myke på en gang. Mer myk om de er litt lite stekt og mer sprø om de er litt hardt stekt. Når de er helt perfekte er de godt stekt i kanten og myke mot midten. Og den oppskriften som har vært oppe her inne med en halv boks sirup gjør at de blir seige også.

Kolakaker har jeg bakt, men mine ble ikke særlig seige. Men de er gode da.

Gammel 07-12-09, 22:14   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse cookiesene fant jeg oppskriften på siden av en kjekspakke og de er sinnsykt gode (jeg driver og forspiser meg på dem nå faktisk), litt seige/myke og så er de uten egg:

Havrekjeks fra pakke (ca 20 cookies)
210 g Hvetemel
210 g Havregryn
145 g Smør, romtemperatur
55 g Brunt sukker
90 g sukker
2 ts Bakepulver
½ ts Salt
2 ss lys sirup
110 g Rosiner, hakket
75 g Tranebær, hakket
½ dl Vann

Bland mel, bakepulser, smør, sukker havregryn og salt så det blir som små brødsmuler. Tilsett så sirup, tranebær rosiner og vann og bland sammen til en deig
Rull deigen forsiktig i en lang rull eller i flere små, ca 5-7 cm i diameter. Legg deigrullene i kjøleskapet i 30 min. Skjæør deigen i skvier ca 1 cm tykk og legg skivene på en plate med bakepapir
200° ovn, senk så temp til 175° og stek cookiene i 10-15 min midt i ovnen. Avkjøles på en rist

OBS: Jeg stekte ikke på varmluft og da måtte de stå i 20 minutter, da ble de helt perfekte. Oppbevarer dem i en kakeboks.

Gammel 07-12-09, 22:21   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, så smart med cookies uten egg! Takk!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 22:30   #8
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Esme: Tusen takk, skal prøves ut. Fant du den på de tranebærkjeksene som selges i litt sånn "luksuspakke" - store kjeks i plastbeger? De kjeksene er jo gode, så hvis disse er hjemmebakt og enda bedre, så må jo disse være knallgode.

Gammel 07-12-09, 22:31   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Esme: Tusen takk, skal prøves ut. Fant du den på de tranebærkjeksene som selges i litt sånn "luksuspakke" - store kjeks i plastbeger? De kjeksene er jo gode, så hvis disse er hjemmebakt og enda bedre, så må jo disse være knallgode.

Ja! Akkurat dem! Og jeg synes de hjemmelagde ble litt bedre. Tut og kjør!

Gammel 07-12-09, 22:33   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

M&M-cookies som det ligger oppskrift på på www.detsoteliv.no er både eggefrie, seige og veldig gode.
Det du kan være klar over er at det kan være litt lite væske beregnet i oppskriften. Hvis røra ser veldig tørr ut kan det være lurt å tilsette litt mer fuktighet.

Disse cookiesene har vi laget 3 porsjoner av i år.

De så gode ut, men barna her er ikke glad i hverken m&m's eller nonstop. Men kanskje kan man bytte ut med noe annet.

Gammel 07-12-09, 22:41   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan bytte dem ut med feks. hakket sjokolade eller kanskje rosiner.

Gammel 15-12-09, 14:59   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg skal bake m&m cookiesene til jul - med hvit og mørk sjokolade og evt hasselnøtter. *overkill for christmas*

Gammel 15-12-09, 15:20   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

mugner ikke brødskiva da?

Gammel 15-12-09, 15:59   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Tror skiven blir mer som en kavring til slutt pga. at fuktigheten trekkes ut, er det ikke sånn?

Gammel 15-12-09, 16:01   #15
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cluet er visstnok å ha sirup i (for at de skal bli seige)... har jeg hørt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 16:09   #16
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Disse blir passe myke, litt sprø i kantene

200 g smør
1 dl sukker
2 dl brukt sukker
3 egg (M)
1 ts natron
1 ts vaniljesukker (stor teskje brukte jeg..)
3 dl hvetemel
4 dl havregryn
Sånn ca 300 g sjokolade / nøtter / mandler e.l.
(Jeg brukte 150 g mørk sjokolade, litt hasselnøtter, litt mandler og litt valnøtter).
Pisk mykt smør sammen med sukker, tilsette eggene ett om gangen. Pisk deretter inn resten til det blir en jevn røre, sjokoladebiter osv til slutt.
Sett små topper på plate, beregn litt avstand mellom hver (jeg bruker 12 pr stekebrett. Ei stor teskje røre per cookie). Stekes ved 175 grader til de er gyldne. Avkjøl litt før de legges over på rist. Blir ca 60 cookies av denne oppskriften.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 00:41   #17
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Haha, jeg tenkte på cookies som informasjonskapsler, så jeg stussa noen sekunder over denne overskrifta.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 20:11   #18
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget kjempegode og seige triple chocolate chip cookies nå, og de ble kjeeeeeeeeeeempegode!!! *deler*

Oppskriften er denne:

Ingredienser:

150 g smør
150 g lyst brunt sukker
1 vaniljestang
1 stort egg
3 ss lys sirup
3 ss kakao
1,5 ts bakepulver
225 g hvetemel
100 g melkesjokolade
100 g hvit sjokolade
100 g mørk sjokolade

Fremgangsmåte:

Pisk mykt smør og sukker til smørkrem. Pisk inn frøene fra vaniljestangen og egget. Rør i sirup og kakao. Sikt mel og bakepulver og bland i så du får en jevn deig.

Hakk opp sjokoladen i passe store biter og bland inn i deigen til slutt.

Del deigen i 30 like store biter og form til kuler som legges på stekeplater dekket med bakepapir. Beregn godt avstand mellom kakene, for de flyter utover under stekingen.

Stek kakene midt i ovnen ved 180°C i 10-15 min. La kakene avkjøles på platen i noen minutter før de forsiktig flyttes over på rist og avkjøles helt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 20:13   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

"Verdens dyreste cookies" som kokosbolle har lagt inn her, er altfor gode - helt perfekte, men med egg da...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:45.