|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Er klorider det samme som saltforbindelser / salter?Er det noen her som kan gi meg et presist svar? Jeg søker og søker på nett, men blir ikke veldig mye klokere. |
|
|
|
#3 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er klorider det samme som saltforbindelser / salter?Klorider danner "saltforbindelser" (forbindelser med ionisk karakter) med en del grunnstoffer (f.eks. natrium - natriumklorid) - men klor danner også andre typer forbindelser som ikke er saltforbindelser (f.eks. karbontetraklorid).
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Er klorider det samme som saltforbindelser / salter?Vil det si at klorider som danner et korrosivt miljø i f.eks. betong, like godt kan være noe annet enn saltforbindelser? |
|
|
|
#5 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Er klorider det samme som saltforbindelser / salter?Et klorid er et salt hvor det ene atomet er et klor-atom. NaCl (Natrium Klorid) = vanlig bordsalt er et eksempel.
|
|
|
|
#6 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Er klorider det samme som saltforbindelser / salter?
Nei. Det tror jeg ikke. De er nok salter, men neppe spiselige. Hvis det er et surt miljø i betongen er vel HCl (saltsyre) en ting som lett utkrystalliserer seg for eksempel.
|
|
![]() |
|
|