Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Bærbar PC til 12-åring

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-09, 21:45   #1
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Bærbar PC til 12-åring

Eldstemann skal ha bærbar PC. Han trenger den til spill, lekser, surfing og på sikt sikkert også Skype o.l. Han vil IKKE ha noe Mac, som ellers er det jeg stortrives med.

Vi har vært i et par butikker for å se, og de som falt i smak var en Asus til 5.500 kr hos Siba (hvor jeg har litt bonuspoeng), og enda mere, en Acer Aspire hos Elkjøp til 5000 kr. Begge hadde 4 GB harddisk og like stort skjerm. Aceren var penest.

Hos Siba skal de ha nyt sortiment i januar. Jeg er generelt skeptisk til Elkjøp sin service.

Noen som har innspill om hvilken maskin vi burde velge, og om vi kanskje burde vente til januar med å handle ?

Gammel 12-12-09, 21:58   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bærbar PC til 12-åring

Det man kan si er at hvis denne skal brukes til spill, kan maskinens grafikkprosessor være viktig å bemerke seg. Hvilke Asus- og Acer-modeller var det dere så på?

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 22:14   #3
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Denne Asus:

http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=2742994

Denne Acer:

http://www.elkjop.no/product/data/ba...r-aspire-5738z

Gammel 13-12-09, 01:52   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

I henhold til 3D-spill ville jeg styrt unna pc-er uten dedikert grafikkprosessor. Disse pc-ene benytter begge Intels GMA4500, hvilket i basis er den enkleste løsningen mulig å oppdrive.

Hadde jeg ventet å få en pc hvor man kunne spill halvveis nye 3D-spill hadde jeg nok blitt meget skuffet over en slik pc.... :-\

Noen som kan være et bedre valg ut i fra enkelte spesifikasjoner i hvert fall, med tanke på spill og pris fortsatt under 6000 kr.
- http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=2764947
- http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=3095454
- http://www.elkjop.no/product/data/ba...ductTabcontent

Nå har jeg ikke studert detaljene rundt maskinene, men konstaterer at de har en dedikert grafikkprosessor som ikke er av de aller enkleste og rimeligste løsningene.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 02:35   #5
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Standard

Godt jeg rakk å lese dette.

Gammel 13-12-09, 18:57   #6
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Standard

Det ble en Packard Bell 770 fra Elkjøp. Jammen skal man ha gjort leksene sine når man handler hos dem: ved å henvise til nettpriser og priser i andre butikker fikk jeg hele greie 25% rimeligere enn om jeg bare hadde pekt og sagt "ja det skal jeg ha".

Jeg er og blir Apple-menneske, bare så det er sagt. Og FP er bare helt super !
Dibsønn igår: "har du allerede spurt på foreldre og barn ?"

Gammel 13-12-09, 20:14   #7
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En skal ha tunga rett i munnen når en kjøper pc'er til barn/ungdommer. De har helt andre krav til grafikk osv enn vi andre har. Skjønt den pc'en jeg har nå holder visstnok mål....men den får de pinadø holde fingrene unna.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 23:39   #8
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Standard

Kan melde at eldstesønnen elsker sin PC !

Gammel 18-12-09, 08:57   #9
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så bra

Merker jeg selv hadde og har en del vansker med å forstå barnas pc og nettbruk... av og til har jeg inntrykk av at deres sosiale liv er gjennom pc'en. Der snakker man og der gjør man avtaler, og der opplever man ting sammen. Allikevel er det jo ikke så ulikt det jeg selv gjør. Jeg kobler ut jobb og stress ved å sette meg med pc'en stund. Utfordringen for meg er jo som for barna å la det bli en stund. Lange stunder innimellom.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 10:09   #10
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Så bra

Merker jeg selv hadde og har en del vansker med å forstå barnas pc og nettbruk... av og til har jeg inntrykk av at deres sosiale liv er gjennom pc'en. Der snakker man og der gjør man avtaler, og der opplever man ting sammen. Allikevel er det jo ikke så ulikt det jeg selv gjør. Jeg kobler ut jobb og stress ved å sette meg med pc'en stund. Utfordringen for meg er jo som for barna å la det bli en stund. Lange stunder innimellom.

veldig lange stunder herhjemme også. Men mens jeg mest bruker min maskine til ymse skriving, surfing og online TV-titting, bruker gutta dem til avanserte spill og snart også Skype o.l. Uten mrc sitt innspill var vi definitivt endt opp med en maskin som hadde skuffet.

Dibmannen er den som er minst kravstor. Han bruker hjemmemaskinen til Sudoku og Kabale...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:12.