|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Trøtt
|
Mandler til kransekake - foodprocessor?Hjelp! Det viser seg at jeg _ikke_ har mandelkvern, - men jeg har ambisjoner om å lage en kransekake i dag. Kan jeg frese mandler i foodprocessor, gjør det samme nytten?
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mandler til kransekake - foodprocessor?Hvorfor ikke? Jeg bruker den til marsipan også jeg, selv om mange sverger til mandelkvern. Jeg kjører mandlene i evigheter til det er mel, omtrent. Smaker helt finfint. Til kransekake er det jo ikke så nøye om det er helt finmalt heller synes jeg.
|
|
|
#4 |
|
Fortynnet
|
Sv: Mandler til kransekake - foodprocessor?Nei, det blir ikke det samme. Mandlene blir for hardt behandlet (hakket istedet for malt), og det slår visst også fettet ut på en måte som ikke funker så bra til kransekake og marsipan. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Mandler til kransekake - foodprocessor?
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Mandler til kransekake - foodprocessor?Da har vi ikke samme erfaring, hvertfall. Jeg har laget kransekakestenger i food processoren og de smaker som vanlige kransekakestenger, noen har kanskje vært bittelitt (nesten umerkelig) grovere i konsistensen, men veldig gode. Så jeg mener absolutt det går helt fint. Marsipan blir litt bedre med mandelkvern men det går greit i food processoren det også, jeg laget nettopp et halvt kg som smakte kjempegodt.
|
|
|
#8 |
|
Etylbarbital
Sv: Mandler til kransekake - foodprocessor?Manuelle mandelkverner koster nesten ingenting og fungerer veldig bra for mandler som har blitt tørket. Du får det på Jernia og sånne plasser.
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: Mandler til kransekake - foodprocessor?Min mandelkvern er kjøpt på en vanlig jernvare og kostet 125,-
|
![]() |
|
|