Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvert eneste år får jeg høre denne

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-09, 11:19   #1
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Hvert eneste år får jeg høre denne

Jeg har fått MYE skryt for min saus, som jeg lager når vi har ribbe og kalkun.

Men hvert eneste år kommer kommentaren, enten fra barna mine, eller fra andre familiemedlemmer: Skal vi ikke ha brun saus?

Jeg lager nemlig ikke brun saus. Jeg tar bare sjyen fra langpanna, og har meljevning oppi til den blir passe tykk, og så har smaker jeg til med salt og pepper. Jeg har ikke sukkerkulør oppi. Det ødelegger helt smaken for min del.

Er det flere enn meg som lager sausen sånn, eller må dere ha brun saus til ribbe, kalkun osv?

Det er sikkert uvant med en gang å ha lys saus på maten, men når barna mine og andre får smakt på potetene med den gode sausen, så gjør det ikke noe at sausen ikke er brun. Sausen er jo ikke helt hvit, men sånn lysebrun på en måte.

Jeg vet jo at det er mulig å lage brun saus på andre måter også, ikke KUN bruke sukkerkulør. Mamma lagde alltid brun saus med mye sukkerkulør i da jeg var liten, og jeg synes det smakte helt forferdelig.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 11:25   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvert eneste år får jeg høre denne

Bruker ikke brun saus til pinnekjøtt eller ribbe, kun fett (hørtes sikkelig ekkelt ut ).

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 11:26   #3
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå trodde jeg at jeg skulle få oppskrift på en rådgod saus.

Jeg bruker sukkerkulør, synes ikke den setter noe smak. Mulig jeg er smaksløs.

Hadde ikke tilta av lysebrun saus da.

Gammel 25-12-09, 11:32   #4
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jammen jammen. Sausen min er jo rågod, LilleRosin.

Til og med pappa sin kone liker sausen min. Hun er en sånn mesterkokk egentlig, den gammeldagse sorten som lager alt fra bunnen av. Alle elsker maten hennes. Men min saus er bedre enn hennes.

Eneste forskjellen jeg gjør fra henne er å kutte ut sukkerkuløren.

Den setter nok ikke smak om man begrenser seg. Men mamma brukte enorme mengder da hun lagde saus.

Gammel 25-12-09, 11:34   #5
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Nå trodde jeg at jeg skulle få oppskrift på en rådgod saus.

Du gjør jo det.

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg tar bare sjyen fra langpanna, og har meljevning oppi til den blir passe tykk, og så har smaker jeg til med salt og pepper.

Gammel 25-12-09, 11:57   #6
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jammen jammen. Sausen min er jo rågod, LilleRosin.

Det tror jeg på! Men jeg ville ha oppskrift.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Du gjør jo det.

¨Gjør jeg vel ikke! "sjy fra panna", "smak til", "passe tykk".

Det er altså ingen oppskrift. Jeg gjør det på samme måte, men må ty til både sennep og fløte og den blir nå bare helt grei.

Gammel 25-12-09, 15:15   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huh, smaker sukkerkulør noe? Jeg bruker det men ikke i store mengder da, tror moren din må ha hatt i hele flaska pluss kanskje noe annet som smaker dritt, Brenda?
Jeg lager også rågod saus, med litt sukkerkulør i, smaker ingenting annet enn rent snadder. Jeg har alltid litt eddik i brun saus, etter tips fra mannen til Fibi. Er blitt helt avhengig, har til og med eddik i pastasausen. Måå bare ha det, det gir en fantastisk piff!

Gammel 25-12-09, 15:26   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

saus? Vi har bare fett vi
Så da skulle de fått bryne seg, gjestene dine

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 15:34   #9
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Til ribba har vi bare sky, men til kalkunen er det ordentlig saus - med sukkerkulør, fløte, ripsgele`, sitron, jevner med maizenna.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 15:35   #10
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Bare fett til pinnekjøtt og ribbe her.

Gammel 25-12-09, 22:58   #11
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lager sausen akkurat som deg. Har løk og hele hvitløksfedd i langpanna når jeg steker ribba, dette moser jeg før jeg siler av sausen og jenver med hvetemel. Litt fløte og en skvett soyasaus på toppen og ferdig. Det blir ganske så lys saus.

Gammel 25-12-09, 23:17   #12
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sukkerkulør setter da ikke smak. Og hvis det skulle være tilfelle, så tror jeg man måtte ha brukt mye, og det trenger man jo ikke å gjøre for å få litt brunfarge på sausen.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 23:22   #13
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Den setter nok ikke smak om man begrenser seg. Men mamma brukte enorme mengder da hun lagde saus.

Min mor også.

Og jeg har aldri hatt sukkerkulør i hus selv!

Til julematen har vi brun saus, som jeg lager ut fra opplaget sausebruning (eller hva det nå heter), stekesjy og fløte, men til søndagssteika lager jeg ofte bare sjysaus.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 23:48   #14
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Mamma lager som din, Brenda - ikke brun saus, men mel etc. i sjy/kraft fra ribben etter at den har stekt. Det er jo bare det besteste!!!!

Gammel 26-12-09, 00:12   #15
Tuttan
Superaktiv

Tuttan sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

Eg lagar peppar saus til, eh dvs type TORO..

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 10:56   #16
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Standard

Det er selvsagt også en mulighet, Tuttan.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.