Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke bøker er de tre beste du har lest i 2009?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-09, 00:34   #21
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker er de tre beste du har lest i 2009?

Isj, jeg gremmes over å oppdage at jeg ikke kommer på en eneste bok jeg har fulført i 09. Har bare lest pensum.

Adopterer tips herifra.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 00:46   #22
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har ikke lest like mye i år som jeg pleier. Men her er tre bøker som har gjort inntrykk.

Life on the Refrigerator Door - A. Kuipers
Nattfåk - Johan Theorin
Nu vill jag sjunga dig milda sånger - Linda Olsson

Gammel 23-12-09, 08:28   #23
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Stephenie Meyer - The Twilight Saga (Regner alle fire bøkene som en.)
Anne Karin Elstad - Innhaugfolket (Regner fire-i-en her også. )
Victoria Hislop - Øya

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 01:12   #24
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Kafka på stranden av Haruki Murakami - Poetisk, spennende og surrealistisk
2. Huset på stranden av Kader Abdolah - Herlig, opprørende og trist
3. Mengele zoo av Gert Nygårdshaug - Spennende og bokas tema er fortsatt like aktuelt

Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 01:38   #25
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Saman er ein mindre aleine, Shantaram og Twilight-sagaen.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 01:59   #26
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Snømannen av Jo Nesbø
Og hva skal vi med engler nå.

Ellers er kollektivt selvmord en artig, rar og merkelig bok.

Gammel 28-12-09, 13:57   #27
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

1. Kafka på stranden av Haruki Murakami - Poetisk, spennende og surrealistisk

Den holder jeg på med nå. Jeg har sovet dårlig om natta pga. den. Jeg kommer sånn under huden på meg. Skikkelig creepy. Men ufattelig bra!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 12:59   #28
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. To Kill a Mockingbird av Harper Lee(Drep ikke en sangfugl)- Det er ikke uten grunn at engelske bibliotekarer i 2006 kåret denne boken til den boken alle voksne bør lese før de dør.
2. The Hunger Games(Dødslekene) av Suzanne Collins -Jeg skal innrømme at jeg var veldig skeptisk til denne boken. Hva kan være underholdene med noe så grotesk som 24 barn som må ta livet av hverandre for å kjempe om å bli den ene som overlever? Suzanne Collins har en måte å fortelle på som ikke er grotesk(det kunne jo vært rene skrekkromanen men det er ikke det). Handlingen i boken er ikke bare om elendighet og overlevelse, den handler også om familie, vennskap og kjærlighet.

3- The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger(Den tidsreisendes kvinne) - Skal jeg velge bare en bok å anbefale av alle jeg har lest i 2009 tror jeg det må bli denne. Nydelig, rørende!

Må nevne et par til:

The History of Love av Nicole Krauss(Kjærlighetens historie) - Nydelig bok om ensomhet og gammel kjærlighet.

The Host(Verten) av Stephenie Meyer - Den første science fiction boken jeg har lest, i tillegg er det SM første roman for voksne. Anbefales selv for de som tror de ikke liker sjangeren. Hva boken handler om? Det å akseptere andre, å være human, familiebånd, kjærlighet og det å finne tilhørighet.

Kvinnen i buret av Jussie Adler-Olsen - Jeg leser utrolig lite krim(har av en eller annen grunn fått for meg at jeg ikke liker det i bokform), men denne var knakende god. Har lånt bort mitt eksemplar til min kjære mor, hun leser den nå og liker den god. Har akkurat fått en lesekopi av neste bok i serien om avdeling Q. Gleder meg til å ta fatt på den.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.

Sist redigert av *HH* : 29-12-09 kl 13:31.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 13:14   #29
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har begynt på mange flere bøker enn jeg har avsluttet, så jeg har ikke vært helt i lesemodus.

Jeg liker best å lese krim. Da må man lese i serier, ellers er det bortkastet.

Jo Nesbøs Panserhjerte har jeg lest (men ta de fra starten om du ikke har lest noen før)

Knut Faldbakken har OK krim - lettleste og greie. Synes spesielt den som heter Alle elsker en hodeløs kvinne var god, men dessverre kom det ingen oppfølger av den.

Ellers så likte jeg (i motsetning til mange her inne) Havets katedral veldig godt.

Og hvis du har lyst til å lese krim, men ikke orker å begynne på en hel serie: Alle kriminalromaner av Tom Christensen anbefales. De er separate historier. God krim synes jeg.

Hva med denne Egeland? Stemmer det at det er bygget rundt samme lest som Dan Brown sine bøker? Omslagene ser i allefall klin like ut. Men jeg liker ikke Dan Brown - kan jeg da også hoppe over Egeland??

Gammel 29-12-09, 13:33   #30
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest så mye i år som jeg hadde tenkt, men her er noen som gjorde inntrykk:

- Cecelia Ahern: P.S I love you
- Jo Nesbø: Panserhjerte
- Camilla Läckberg: Havfruen

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 14:01   #31
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Jeg har lest skummelt lite i 2009.

Den beste boken jeg har lest i 2009 må være Boktyven.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:09.